Gast
Hallo,
ik heb even gegoogeld maar niets gevonden. Wordt er nog kleurpapier op linnen of bariet gemaakt? Ik vind dat plastic er altijd een beetje goedkoop uitziet.
Richard
Wolfgg
Als ik me goed herinner, ben je 31 jaar te laat met dat idee.
Groeten, Wolfgang
MirkoBoeddecker
Kleurpapier en ook film zijn meerlaagse emulsies die over elkaar worden gegoten.
Deze worden horizontaal met hoge snelheid zeer gelijkmatig en zeer dun aangebracht.
Op linnen zou dat ondenkbaar zijn en op barietpapier alleen op de bekende onscherpe manier van de oude kleurenfoto’s uit de jaren 70, omdat de drager beweegt.
De enige mogelijkheid, afgezien van inkjettechnologie, zou eventueel dye transfer zijn.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo,
Turaphot had vroeger Colorleinen, ik geloof rond 1970; het laatste Colorbaryt in Duitsland was tot misschien 1991 Orwocolor.
Of er nu nog ergens iets te vinden is, kan ik je niet zeggen. Misschien wordt er ergens achter de Oeral nog wel iets geproduceerd, maar in Duitsland kom je er in ieder geval niet aan.
Ik wil eerlijk zeggen dat ik het barietmateriaal niet onscherp vond, althans Agfa en Kodak, Tura en Schleussner-ADOX waren al wat twijfelachtiger.
Je moest daar altijd een beetje op letten dat het papier niet bruin gekleurd werd door de ontwikkelaar.
Op zich was Colorbaryt best aardig, de kleuren kwamen aangenamer over dan op het kunststofpapier, iets minder scherp, maar over het algemeen vriendelijker; het probleem van de scherpte lag eerder bij de films van toen.
Voor zover ik weet zijn de Colorbaryts verdwenen omdat de verwerking te ingewikkeld was voor de ontwikkelingslaboratoria; waar ze nog over waren, was de industrie niet in staat of bereid om PE-dragermateriaal te produceren.
Ik zou ook graag zo'n materiaal hebben, maar daar is niets aan te doen, tenzij we de productie financieren.
Roland
Wolfgg
En vervolgens een volgens de voorschriften uit te voeren verwerking in de bak bij 20 °C, dus:
Agfacolor papierontwikkelaar 60: 5 min
Wassen (intensief): 2,5 min
Agfacolor stop- en fixeerbad K: 5 min
Agfacolor bleek-fixeerbad K: 5 min
Wassen (intensief): 10 min
Stabilisatorbad met formaline: 2,5 min
-------------------------------------
30 min per foto!
Bron:
Agfa-Gevaert
Technische gegevens Agfacolor-papier
MCN 111 Type 7
Stand: april 1971
Verkrijgbaar in alle denkbare velformaten van 7,4 x 10,5 cm tot 50,8 x 61 cm en rollen van alle breedtes van 7,6 cm tot 127 cm. En dat als barietpapier met persglans en, jawel, "haptiek".
Groeten, Wolfgang
Gast
Ik zou ook graag zo’n materiaal willen hebben, maar daar valt niets aan te doen, tenzij we de productie financieren
Waarom eigenlijk niet?
Bij efke is de minimale afname 1000 m², laten we uitgaan van 10 euro productiekosten per m², dan is er 10.000 euro nodig, dat zou te financieren moeten zijn als Mirko het papier dan in het assortiment opneemt.
Dus :D vrijwilligers naar voren!
Groeten
Otto
Gast
De reclametekst voor Amiland
Heel mooi, ouderwets Europees fotopapier in kleur met een originele vezelbasis in de stijl van de jaren 50.
Geniet van de crèmekleurige uitstraling van de jaren 50; zo’n prachtige blauwgroene tint heb je nog nooit gezien.
Geweldig spul voor een retrostijl!!!
Gast
Hallo,
kijk eens hier, waarom zien die oude kleurenfoto’s er eigenlijk altijd zo geschilderd uit?
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/347/display/81345
AdoxColor+Exa Adox Baryt?
Harry
SamuliSchielke
Even serieus, hoeveel werk zit er eigenlijk in dye transfer? Ik heb ooit afdrukken van Eggleston in het museum gezien, en die hebben echt een geheel eigen klasse. En voor dye transfer is er zeker papier op een barietdrager beschikbaar
http://www.filmotec.de/Produkte/DTP_300/dtp_300.html
Samuli
Gast
Ik zou ook graag zo’n materiaal willen hebben, maar daar valt niets aan te doen, tenzij we de productie financieren
Waarom eigenlijk niet?
Bij efke is de minimale afname 1000 m², laten we uitgaan van 10 euro productiekosten per m², dan zou er 10.000 euro nodig zijn, dat zou te financieren moeten zijn als Mirko het papier dan in het assortiment opneemt.
Dus :D vrijwilligers naar voren!
Groeten
Otto
[right][post="6896"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Otto,
op dit moment kan ik helaas niet, ik heb mijn geld nodig om Svema over te nemen, maar het zou kunnen dat ik dan in Schostka zo'n gekleurd papier ga produceren, als de machines aangepast kunnen worden.
Wat dacht je van Rolacolor als goede naam?
Roland
MirkoBoeddecker
Jullie hebben ideeën...
Een minimale afname van 1000 m² voor een nieuw product met drie lagen!
Dat lukt met moeite en verlies aan alle kanten zelfs niet voor beproefde producten met één laag.
----
Voor DTM heb je DTM-film, kleuren, een drukpers of iets zelfgemaakts met rollen nodig, en het DTM-papier.
Films kan efke maken, we hebben ze in de VS standaard in ons assortiment. Het papier dat ze laatst hebben gemaakt was slechts suboptimaal (en ik vermoed dat dat nu bij Filmotec ligt, omdat verder niemand bij de productontwikkeling in Europa betrokken was).
Vroeger werden licht radioactieve stoffen gebruikt om het uitlopen van de kleuren te voorkomen.
Toen was het efke-papier van topkwaliteit. Daarna mochten ze dat niet meer gebruiken en de laatste partijen met vervangende producten zijn op de markt geflopt omdat de kleuren uitliepen.
Het is echter heel geschikt voor experimenten en tests.
Er is echter nog papier van andere bedrijven in de VS uit oude voorraden.
Die worden momenteel door de "gemeenschap" gebruikt.
De kleuren zijn vrij verkrijgbaar. Ik heb eens gehoord dat het zelfs met inkt uit een inktpatroon zou lukken.
Even kort over het proces: er worden 3 drukfilms gemaakt met de 3 basiskleuren en die worden vervolgens zonder raster over elkaar gedrukt.
Qua kwaliteit kan het niet beter.
Groeten,
Mirko
Wolfgg
Ik zie die arme Mirko al met zijn vrachtwagen door Oost-Europa rondrijden, op zoek naar een paar dozen kleurenbaryt voor de Quäu-geesten...
Terwijl het nu toch glashelder is wat er dringend nodig is: een universele coatingmachine in poppenhuisformaat voor thuisgebruik, geschikt voor film en papier, PE en bariet, zwart-wit en kleur, negatief- en omkeerbaar materiaal, gemaskeerd en zonder, chromogeen en chromolytisch, aangestuurd door de alomtegenwoordige gammele pc met een paar muisklikken, prijs maximaal 500 €. Franz, de chemici zijn als eerste aan de beurt!
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
? En Franz, voordat je begint, ik ben nog een goede methode voor instantfoto’s bij familiebezoek vergeten.
Gast
Waarom lijken oude kleurenfoto's alsof ze geschilderd zijn?
Vermoeden: Omdat de kleuren niet kloppen en de foto onscherp is.
cfb_de
Hallo Wolfgang,
De machine heeft bijna niets met chemie te maken. Mijn bijdrage hieraan werd al rond 1936 in Wolfen geleverd :-)
Daar zijn zakenmensen (kostendoelstelling!) en bekwame machinebouwers voor nodig. Maar dat is hen de afgelopen 70 jaar al niet gelukt. Ik vraag me af waarvoor je het volk überhaupt nodig hebt...
Het instantfotografieproces bestaat. Sinds kort kun je hier bij elk tweede tankstation de Fuji-film voor de mooie polaroidfoto's kopen. Ook mijn EE100 maakt nu alleen nog maar kleurenfoto's :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Bedankt voor de informatie, dus er is er geen meer. Dat had ik al bijna gedacht, maar vragen kan natuurlijk geen kwaad.
Richard
PS: Als jullie iemand kunnen overhalen, doe ik mee.
Gast
Hallo!
Ik heb iets leuks gevonden waaruit goed blijkt hoe verschillend de verschillende films destijds nog waren.
http://www.eisenbahnfotograf.de/dbdiesel/galerie230/230.htm
Je ziet ook het typische kenmerk van Agfacolor-films: die blauwgroene waas in de schaduwen.
De fotobron was destijds, voor zover ik weet, Ferrania – een ten onrechte verguisd materiaal (niet zo bruin als Kodak, of zo kitscherig als Agfa)?
Werner
Gast
Mirko,
Hoeveel schat je zo'n beetje dat het kost om zo'n papier te maken?
Efke heeft vast nog wel de recepten van Schleussner, dan hoeven alleen nog maar kleurstoffen te worden aangeschaft en een proefstaal te worden gemaakt; dat dat al een fortuin kost, is duidelijk.
Het is tenslotte geen echt nieuw product.
Werner
Wolfgg
Franz: Maar zo’n wonderapparaat in het lab zou toch geweldig zijn (af en toe mag je toch wel eens dromen). En Mirko zou eindelijk een eenvoudig te beheren assortiment papier hebben; hij zou immers alleen nog maar de rol papiervilt met barietlaag in de breedte van het apparaatje op voorraad hoeven te houden... :D
Groeten, Wolfgang