Schwedenstahl Hallo, weet iemand een website waar ik instructies kan vinden voor het demonteren van de Minox-kopie van de Kiev 35a? Die van mij heeft helaas problemen met de sluiter. Ik weet dat de camera technisch gezien een ramp is, maar mijn model werkte heel goed en de lens is, objectief gezien, gewoon top, aanzienlijk beter dan die van mijn Minox. Voordat ik aan de slag ga, wil ik graag zien wat er allemaal onder de afdekkingen zit. Misschien kent iemand ook een website over de Minox EL, die schijnt technisch gezien bijna identiek te zijn. Groeten Marwan
RomanJRohleder Marwan, ik kan je uitleggen hoe je een Minox uit elkaar haalt – trouwens, de Minoxar van mijn GTX is _uitstekend_. De dop gaat eraf als je de schroeven rondom (afhankelijk van het model 6 tot 8) voorzichtig losdraait; die zitten vast in kunststof, dat snel uitraapt. Je kunt de lensplaat vanaf de achterkant bereiken; de Minox heeft daar een inzetstuk van broos plastic. Steek je duimnagel onder een randje, wrik een beetje en je komt bij de scharnieren en de vatting van de lens. Vanaf hier sta je er alleen voor. Roman
Wolf_XL ...maar ik zou alleen maar aan de camera komen als ik helemaal ontspannen ben en op geen enkele manier onder druk sta... ;-)) Dat heb ik al eens meegemaakt met mijn Minox. De reden was dat mijn lens heen en weer wiebelde als de staart van een lammetje en die kon helaas niet vanaf de achterkant weer vastgeschroefd worden – de lens moest dus vanaf de voorkant gedemonteerd worden... Ach, ik weet nu tenminste waar ik een schattig grijs vinkje kan vinden, mocht het ooit nodig zijn... ;-)))
RomanJRohleder Wolf, >...maar ik zou alleen voor de camera gaan staan als ik helemaal ontspannen ben Ben jij dan nooit ontspannen? Maar alleen als Bayern weer eens in de Palts is, toch? >Ik heb dat al eens meegemaakt met mijn Minox. De reden was dat >mijn lens heen en weer wiebelde als de staart van een lam Ik herinner me dat vaag. >Nou ja, ik weet nu tenminste waar ik een schattige grijze wouw kan vinden >als het erop aankomt... ;-))) _Dat_ moet je me nu even uitleggen. Raad eens: een grijze wouw voor de Beli (voor welk doel dan ook)? Roman
cfb_de Hoi Roman, _Dat_ moet je me nu even uitleggen. Raadsel: een grijze wig voor de Beli (voor welk doel dan ook)?Diafragmasimulatie, later vervangen door een spleetdiafragma. Je GT-X heeft een spleetdiafragma. Met vriendelijke groeten, Franz
Schwedenstahl Hartelijk dank voor de tips, ik denk dat de camera qua opbouw identiek is aan de Minox EL. Dat van de lens heb ik niet helemaal begrepen. Als ik aan de sluiter wil werken, moet ik dus via de achterkant te werk gaan, medisch gezien dus een rectale ingreep ;-) . Net als bij mijn Minox zie ik bij mij echter een verchroomd zilveren diafragma dat als filmgeleider dient, vastgezet met vier schroeven. Daaronder volgt dan de lens met sluiter, die als een schuifdeur naar buiten schuift. De hele eenheid schuift bij het uitklappen van de lens naar buiten met een rubberachtige lichtdichting rondom, net als bij de Minox. Deze uitschuifbare rechthoekige behuizing is in de hoeken met telkens één schroef bevestigd. In het midden van de behuizing bevindt zich een bijna ovale trechter die uitmondt in de achterste lens van de objectief. Rechts van de trechter zijn twee schroeven boven elkaar geplaatst. Wat moet ik nu losmaken om zo goed mogelijk bij de sluiter te komen??? Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk was. Ik vind dat je bij ingrepen in het binnenwerk altijd het gezegde van de oude anatoom Andreas Vesalius in gedachten moet houden. Artsen zonder kennis van anatomie zijn als mollen, ze graven in het donker en het resultaat van hun werk zijn zandhoopjes. Bij camera's is dat niet zo kritisch, maar ik wil gewoon altijd graag weten wat me vervolgens onder de volgende afdekking te wachten staat. Met vriendelijke groeten. PS: natuurlijk is de Minox-lens geweldig, ik wilde alleen maar zeggen dat de Kiev ook top is, althans bij mijn exemplaar. Maar ik raad niemand aan om dat ding te kopen. Groeten Marwan