Gast
Hallo Mirko,
Ik ben gisteren eindelijk begonnen met het pakket van 10 stuks Classic Eco dat ik een tijdje geleden bij jullie heb gekocht (omdat iedereen altijd vraagt hoe goed die film is).
Ontwikkeld in 13,5 min in RODINAL 1+50. Ik heb eerst drie foto's gemaakt: de eerste een stop te weinig belicht, daarna correct en één stop onderbelicht. De rest heb ik tijdens mijn wandeling door onze mooie hoofdstad volgeschoten op 21 DIN.
Ik kom tot de conclusie dat de foto's vrij dicht zijn; de opname die extra één stop onderbelicht is, komt het dichtst in de buurt van de normale dichtheid, waarbij de gradatie van de film goed is.
Ik zou de film daarom eerder op ongeveer 23 DIN instellen.
Zit ik er nu naast en horen de negatieven bij deze film dichter te zijn (om welke reden dan ook), of heeft de film meer gevoeligheid dan erop staat?
Wat me nog interesseert: in de catalogus staat dat het een film uit de jaren 50 is, maar de film vertoont geen reliëf (zoals de Efkes of, heel extreem, de Svemas). Als je de laagzijde tegen het licht houdt, zou het toch eerder een dunne-laagfilm moeten zijn, of zelfs T-Kristall.
Al met al krijg je voor de prijs een zeer goede film, niet bijzonder scherp of met een fijne korrel (iets fijner dan een Fortepan 100 en daardoor iets minder scherp), maar met een aantrekkelijke tonaliteit in de richting van FP 4 Plus/efke 100.
Een nadeel zijn de lijmstroken, die slechts aan de rand op het beschermpapier plakken, dat wil zeggen als je ze netjes bevochtigt zoals bij postzegels en ze schuin om de film wikkelt.
Roland