Oleksander
Hallo lieve mede-forumleden,
er is me net iets heel doms overkomen: ik heb Swema 64 in RODINAL ontwikkeld.
Helaas heb ik in plaats van 1:50 slechts 1:25 verdund en 12 minuten ontwikkeld (het zou eigenlijk zo’n 6 minuten met 1:25 moeten zijn).
Nu is de film niet meer te vergroten, helemaal dicht en veel te steil, en de foto's zijn belangrijk. Ik weet het, ik ben een sukkel, maar het helpt niets.
Welke afzwakker past bij dit probleem? Ik geloof dat Farmer-afzwakker het nog steiler maakt, nietwaar? Heeft iemand van jullie dit ooit gedaan, zo'n film redden?
Oleksander
Stagirit
Ik heb het bij hetzelfde probleem geprobeerd met een verdunning van kaliumpermanganaat en zwavelzuur.
Het werkt erg agressief, hoewel ik ongeveer 20 ml op 1 liter water had gebruikt; dus verdun het liever nog sterker. Het tast het zilver gelijkmatiger aan dan dat van Farmer; de lichte delen kun je dan misschien nog redden, maar de schaduwen kun je wel vergeten.
Ik had destijds ook vlekken van koperoxide in de oplossing, dus ofwel filteren of misschien in warm water aanmaken.
Voor de rest was het resultaat OK.
Gast
Hallo,
weer eens iets uit de Kisselbach.
Methode I) Ammoniumpersulfaat-verzwakker, tast de zwartste plekken het sterkst aan, waardoor de negatieven zachter worden.
Water 100 cc
Ammoniumpersulfaat 2 g
daarbij 1-2 cc van een 1% zoutoplossing
Methode II) Herontwikkelen
Bleken, daarna opnieuw ontwikkelen
Bleekmiddel (beïnvloedt de gradatie)
alle:
600 ml water
12 g kaliumferricyanide
extra
bad 1 zacht werkend
12 g kaliumbromide
bad 2 normaal werkend
12 g natriumchloride
bad 3 hard werkend
6 g kaliumbromide
5 g natriumchloride
1 g kaliumjodide
Ontwikkel minimaal 3 minuten in een willekeurige ontwikkelaar totdat het beeld naar wens is, herhaal indien nodig.
Groeten
Roland
PS: Ik denk dat als je niet goed overweg kunt met de Duitse namen van de chemicaliën, Franz je kan helpen deze in vaktaal te vertalen; ik heb sinds de bovenbouw van de middelbare school niets meer met scheikunde te maken gehad.
cfb_de
Graag.
"Bromkali": kaliumbromide. (Niet zomaar verkrijgbaar, omdat je er oma intraveneus mee in het graf kunt helpen.)
"Iodkalium": kaliumjodide.
"Kaliumferricyanide": [deze hardnekkige ziekte van de noodnomenclatuur zal waarschijnlijk eeuwig voortleven...] "rood bloedloogzout" (voor aanhangers van traditionele triviale namen), kaliumhexacyanoferraat(III), trikaliumhexacyanoferraat, laboratoriumjargon: "K3". (Ook niet zonder problemen bij de aankoop, omdat de oplossing – vooral wanneer aangezuurd – voortdurend HCN ("blauwzuur") afgeeft. Weliswaar weinig, maar voor het welzijn van de bevolking heeft de wetgever daar niet geheel zonder reden een veiligheidsmaatregel ingebouwd en bij de aankoop van de zuivere stof zijn er, zoals bekend, geen veiligheidsinformatiebladen voor kant-en-klare producten bij.)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Stagirit, Roland, Franz,
Hartelijk dank voor de goede tips. Ik hoop dat ik de negatieven kan redden, anders krijg ik klappen :unsure: (officieel bedrijfsfeest).
Ik vermoed dat methode II veiliger is, toch?
Ik hoop dat ik hier in Oekraïne makkelijker aan de chemicaliën kan komen dan in Duitsland.
Oleksander
Gast
Roland,
hoe lang moet ik eigenlijk bleken? Er staat niets bij, kun je dat misschien nog eens nakijken?
Bedankt
Oleksander
piu58
Beste Oleksander,
Overontwikkeling zorgt voor sterke contrasten (waar niets is, wordt niets ontwikkeld). Onderontwikkeling versterkt de contrasten (de schaduwen zijn in eerste instantie 'helemaal weg'). Mijn advies is daarom: laat alles zoals het is en maak liever gebruik van donkerekamertrucs. Bijvoorbeeld diffuse voorbelichting, of het fotopapier doordrenkt met ontwikkelaar op een glasplaat drukken.
Stagirit
Even een misschien wat dom idee terzijde: zou je de film misschien ook kunnen omzetten?
Dus een zwart-witdia maken van het overbelichte negatief, maar dan met een vlakke gradatie voor de dia.
Bijvoorbeeld op T-Max 100 of FP4.
P.S.: Wanneer komt die multikontrastfilm eigenlijk eindelijk op de markt?
cfb_de
Hallo Stagirit,
Wanneer komt die multikontrastfilm er nu eindelijk?
Waarschijnlijk kort na de uitvinding van de afstandsbediening voor de zon. Je moet de kleurencombinatie groen/blauw toch op de een of andere manier instellen.
;-)
Franz
Gast
Ik zou eens bij
Moersch
kijken. Daar heeft Wolfgang Moersch het bleken en terugontwikkelen uitgebreid beschreven.
Voordeel a:
Er is weinig nieuwe chemie nodig, alleen bleekmiddel; ontwikkelaar heb je immers al,
Voordeel b:
Terugontwikkeling op het oog.
De rest vind je bij Moersch.
Groeten
Martin
Gast
Ja ja, die links, je moet vanaf de startpagina doorklikken naar Handleidingen/Knowhow
Gast
Directe link naar de relevante pagina's van de heer Moersch:
methoden om te dichte en te dunne negatieven te verbeteren
Groeten
Ronald
Gast
Hallo Oleksander,
Nog even over het bleekproces?
Hoe lang je moet bleken, staat er helaas niet bij; ik neem aan: totdat alles onzichtbaar is.
Daarna (dat was ik vergeten) 10 minuten spoelen, opnieuw ontwikkelen en fixeren; ik was gisteren blijkbaar een beetje gehaast.
Roland
Gast
Maar meneer Moersch heeft het allemaal al heel goed beschreven, zo te zien
RomanJRohleder
"Stagirit",
P.S.: Wanneer komt die multikontrastfilm nu eindelijk eens op de markt?
Die was er 10 jaar geleden al, we hadden het er onlangs "daar in Hatten" over.
Een repro-/displaymateriaal van Agfa-Gevaert, met twee verschillend gesensibiliseerde emulsies van verschillende hardheid voor toepassingen als displaymateriaal met kunstlichtdoorlichting of daglicht.
Roman
Gast
Hallo,
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor al jullie tips, ze hebben me enorm geholpen.
Ik denk dat ik de film ga bleken en terugontwikkelen; blijkbaar kan dat zonder al te veel risico.
Groeten
Oleksander
Gast
Hallo!
Mij is ook wel eens zoiets geweldigs overkomen: ik had berekend dat voor 1:25 ongeveer 23 ml ontwikkelaar nodig was, maar per ongeluk de tijd van 1:50 genomen, en toch waren de resultaten bijna normaal.
De oplossing van het raadsel was dat er die dag blijkbaar alles misging en ik in plaats van 23 slechts 13 ml in de maatbeker had gegoten en zo mijn fout had gecompenseerd.
Wat kunnen we hieruit concluderen?
Neem een slokje ontwikkelaar uit de fles, let niet op tijd, temperatuur of mengverhouding en alles komt goed.
Met vriendelijke groeten
Werner
Stagirit
Dat bestond 10 jaar geleden; we hadden het er onlangs over "daar in Hatten".
Een reproductie-/displaymateriaal van Agfa-Gevaert, met twee verschillend gesensibiliseerde emulsies van verschillende hardheid voor toepassingen als displaymateriaal bij kunstlicht of daglicht.
Roman
Verdorie, nu ben ik nieuwsgierig geworden. Dat moet ik eens uitproberen met een multigradepapier.