norge
Goedendag, ik ben Andreas en ik ben nieuw hier.
Ik heb van een oudere man een vergroter van het merk Durst M 601 met kleurkop gekregen. Ik heb een ontwikkelingsset voor positieven van Tetenal Colortec RA-4 en Kodak-kleurenpapier Supra Endura aangeschaft. Helaas zie ik nog niet eens contouren op het belichte en ontwikkelde papier.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb verschillende belichtingstijden uitgeprobeerd en ook de instellingen van de kleurkop.
Wie kan mij hiermee helpen?
Andreas
Wolfgg
Neem gewoon een stukje RA4-papier, houd het tegen het licht in de kleurontwikkelaar en kijk of het zwart wordt, net als zwart-witpapier.
Groeten, Wolfgang
norge
Ik ga het proberen, bedankt
Andreas
DieterSchuld
Hallo norge,
en wat was de uitslag van je test?
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
norge
De teststrip is zwart geworden, zoals je al zei.
Zou het kunnen dat de ontwikkelaar bij temperaturen onder de 18 graden helemaal niet reageert?
Misschien is dat wel de oplossing voor het probleem. Mijn bakjes staan momenteel op de grond vanwege ruimtegebrek en koelen waarschijnlijk sneller af dan ik dacht. Ik ga de tijd nemen om alles wat ik nodig heb in de badkamer klaar te zetten en het nog eens te proberen.
Andreas
Wolfgg
Bij kleurenfoto’s moet je de temperatuurvoorschriften van de fabrikant nauwkeurig opvolgen, en over het algemeen nog strikter dan bij zwart-witfoto’s. Het kan best zijn dat de kleurontwikkelaar bij temperaturen onder de 18 °C veel trager werkt dan bij 20 °C, en vooral dat de kleur uitloopt (kleurverschuiving).
Groeten, Wolfgang
Gast
nog een heel simpele oplossing...
kan het zijn dat je het papier met de emulsie naar beneden hebt neergelegd? Het is soms best lastig om in het donker te voelen wat de emulsie is en wat niet. Een vochtige vinger – waar het meer plakt, zit de emulsie.
Verder: houd de temperatuur precies op peil
en bij diafragma 11 zou de belichtingstijd ongeveer 5 seconden moeten zijn.
En in de kleurenkop zitten 3 kleuren.
Draai er altijd maar 2 in, de derde is dan als een grijsfilter.
En dan gaat het lukken en, nog veel belangrijker, het wordt leuk.
En ga het dan logisch aan.
Eerst de helderheid precies goed, dan de kleur afstellen.
En let op de filters – die veranderen weer de benodigde belichtingstijd.
Neem eens een weekend vrij en verdiep je erin. Dan wordt het echt leuk.
Of volg een cursus, dat voorkomt soms frustratie bij het begin.
Veel plezier,
Ralf
norge
Hartelijk dank voor de tips. Ik zou graag eens kijken hoe iemand dit echt doet. Misschien kan ik eens langsgaan bij het uitleenlaboratorium om erachter te komen waar mijn fout zit. Dat zou mijn zoektocht aanzienlijk verkorten.
Andreas
Wolfgg
Twintig jaar geleden had ik ook de M601; voor een 6x6-negatief op 20x25-papier had je toen zo’n 20 seconden nodig bij diafragma 8. Het was toen weliswaar Agfa-kleurenpapier, maar RA4 heeft bijna dezelfde gevoeligheid. Misschien moet je de vergroter (het is tenslotte een tweedehands apparaat) eens uit elkaar halen en controleren op stof in de lichtbaan. En leg het papier met de emulsie naar boven, de emulsie is blauwachtig en dus donkerder dan de achterkant bij donkerekamerlicht. Het zou ook handig zijn om ten minste één boek over "kleurenvergroten" te bestuderen. En mocht er een nieuwe lamp nodig zijn: koop alleen lampen met geselecteerde kleurkarakteristieken, anders zijn de eerdere filterwaarden (altijd noteren!) bij het vervangen van de lamp waardeloos.
Groeten, Wolfgang
Petzi
Het komt voor dat lampen erg zwak schijnen, vooral als ze al wat ouder zijn en er zich verdampt metaal op de glazen bol heeft afgezet. Dat kun je ook zien als je de lamp bekijkt.
Het kan ook zijn dat de lamp niet goed zit, waardoor de lichtopbrengst afneemt.