Gast
De film is "momenteel" niet in de winkel verkrijgbaar. Ze hebben me ook niet veel hoop gegeven.
Ik vond hem in de R09 eigenlijk best goed, vooral voor die prijs natuurlijk, en hij "paste" ook op de een of andere manier goed bij mijn Isolette.
Komt de film binnen afzienbare tijd weer op de markt?
Robert
MirkoBoeddecker
Robert,
we zijn er al weken mee bezig.
De fabriek kampt met dezelfde problemen als de rest van de niet-Kodak- en niet-Fuji-wereld: er is momenteel geen rolfilmdrager vrij verkrijgbaar op de markt.
Zodra er weer dragers beschikbaar zijn, sturen we je een offerte.
De prijs van de drager is de laatste tijd helaas ook extreem gestegen.
Het kan zijn dat de film dan qua prijs niet meer interessant wordt.
We laten het je weten zodra het zover is.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
ik heb net een Shanghaipan GP 3 uit Taiwan ontvangen, houdbaarheid 2/2008. Dat is toch dezelfde film? Ik zie niet in waarom die niet meer geproduceerd zou worden; de verkoper daar zegt dat hij onbeperkt leverbaar is.
Jonas
Gast
Nog iets
Ik heb even gegoogeld om dit ook te kunnen zeggen: in China kost de film in de winkel zo’n 60 cent per stuk, en indirect zou dat betekenen dat hij hier veel duurder wordt.
Ik vind het hier langzamerhand te belachelijk, zie ook het verhaal over de homepage. Dit groenachtig glanzende dragermateriaal wordt door niemand anders gebruikt, het is Chinese röntgenfilmdrager en ik ga de fabriek in Shanghai aanschrijven om informatie in te winnen.
Jonas
Gast
Is er vandaag eigenlijk een algemene mobilisatie?
MirkoBoeddecker
Jonas,
De fabrikant van de Classic 100 ECO heeft ons meegedeeld dat er een minimale afname van een half miljoen rolfilms geldt, omdat hij voor een kleinere hoeveelheid geen dragermateriaal kan inkopen.
Andere fabrikanten zitten in hetzelfde schuitje en de fabrikant van het dragermateriaal verzamelt bestellingen.
Tegelijkertijd heeft de fabrikant van het dragermateriaal aangekondigd dat de prijs voor het dragermateriaal sterk zal stijgen vanwege de gedaalde vraag.
We moeten dus afwachten:
1) Wanneer er genoeg verzamelbestellingen voor dragermateriaal zijn binnengekomen om de productie te starten (er is al een behoorlijke hoeveelheid verzameld en op dit moment wordt april genoemd – dit is nieuwe informatie van gisteren)
2) Hoe de prijs voor nieuwe films er dan uit zal zien als het duurdere dragermateriaal is geleverd, omdat te verwachten valt dat de prijs zal stijgen.
Dit is wat ik weet en tot nu toe had ik geen reden om deze informatie in twijfel te trekken of te betwijfelen. Dat is ook ongebruikelijk. Normaal gesproken wil iedereen verkopen. Als een leverancier zegt dat hij niet kan leveren om reden XY, vraag ik daar eigenlijk niet naar, omdat ik denk dat het wel klopt, want welke reden zou hij hebben om NIET te willen verkopen?
Röntgenfilms worden op een andere drager gegoten dan rolfilms. Die is dunner (de rolfilmdrager) en heeft een andere bescherming tegen lichtvlekken.
Dat is nu juist het hele dilemma! De drager kan alleen voor rolfilms worden gebruikt en daarom ziet de bevoorradingssituatie er zo slecht uit.
Als je daadwerkelijk iemand in Taiwan kent waar je in China goedkoop een drager kunt kopen die geschikt is voor rolfilms en die mogelijk ook voor röntgenfilm kan worden gebruikt (en daardoor altijd beschikbaar is), zou dat geweldige informatie zijn.
Als je ook monsters kunt regelen en een prijs, dan zouden we tot een deal kunnen komen.
Dat is precies het product dat we al 8 weken wanhopig nodig hebben.
Het is namelijk echt balen dat we sinds november geen R25 en R100 meer kunnen produceren en het is ook balen dat er geen Classicpan Ecos meer zijn.
Die zouden we elke dag kunnen verkopen....
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
het draagmateriaal is vrij dun (ik heb het nog eens nagekeken, de Ecos zijn dikker), blijkbaar is men voor de Chinese markt creatiever.
Ga eens naar het Löfflerforum, zoek op Shanghai en je zult iemand vinden die de Shanghai-films via eBay verkoopt, 11 euro per 10 stuks plus 6 euro verzendkosten; qua prijs zijn jullie dus zonder verzendkosten voordeliger, maar ik plaats toch geen link.
Ik heb de film gewoon besteld omdat ik nieuwsgierig was, maar verder is de film net als jullie Eco: Chinese verpakking, crêpepapier, plakstrips die niet plakken.
Ik had daarnet op de een of andere manier het gevoel dat jullie de film met een flauw excuus uit het assortiment willen halen
Jonas
Gast
Mirko, corrigeer dit alsjeblieft, ik heb per ongeluk de aanhef bovenaan bij de afzender gezet, of verwijder mijn bericht.
Jonas
cfb_de
Jonas,
als je je registreert, gebeurt zoiets automatisch niet :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Mirko, Jonas,
Maak je niet zo druk, mijn theorie is als volgt, ook al klinkt het misschien paradoxaal: Shanghai-Films, of hoe het bedrijf ook heet, heeft nog wel dragermateriaal, maar ze geven het niet vrij.
Ik zou hetzelfde doen. Stel je eens voor dat je een gevestigde fabrikant in China bent, zou je dan je laatste ruwe film vrijgeven voor een opdracht van een label? Ik zou zo lang mogelijk mijn eigen markt bevoorraden.
Als ze nu namelijk de opdracht van Mirko uitvoeren, is het ruwe materiaal op en zijn de klanten in het Rijk van het Midden woedend omdat ze geen film meer kunnen krijgen.
Werner
Gast
Mirko,
Over rolfilmhouders gesproken, gaat het niet met 35mm-houders?
Dan zou ik toch eens contact opnemen met de Oekraïners (“Zij hebben het en wij willen het” – citaat uit de film “Eins, zwei, drei” van Billy Wilder), of waarom koop je de houders liever in China dan in Oekraïne? De lonen liggen niet ver uit elkaar en de kwaliteit is, als er al verschil is, even slecht.
Zou het kunnen dat er een kleine afkeer van Sovjet-Rusland uit de gelukkige DDR-tijden meespeelt?
Werner
MirkoBoeddecker
Werner,
Svema is failliet en mijn contactpersoon daar is ontslagen :-(
De KB-drager is te dik – de film zou ofwel maar 11 opnames hebben, ofwel niet op de spoel passen....
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
ga dan eens bij Svema informeren, net zoals wij dat bij jou hebben gedaan met betrekking tot rolbaryt :-) Je kunt immers ook markten en producten creëren.
Maar waarschijnlijk doe je dat al.
Franz
Gast
Mirko,
zouden we niet allemaal kunnen samenleggen en de fabriek voor droogmateriaal kunnen opkopen? Wat vind je daarvan?
Roland
cfb_de
Roland,
Je betaalt het eerste milljoentje contant, niet op rekening.
Franz
Gast
Franz,
in Oekraïense hryvnia of in euro?
Roland
cfb_de
Roland,
Euro. Voor dit soort investeringen geldt ook hier geen andere munteenheid. In hryvnia zou het aanzienlijk meer zijn en dat zou je hier in Duitsland niet zomaar kunnen wisselen en vervolgens contant invoeren.
Franz
Gast
Franz,
ik denk dat ze de fabriek wel zouden sluiten als de mensen hun baan konden behouden, maar ik ga nu naar bed,
dus welterusten
Roland
PhilippReichmuth
Ook voor dit soort investeringen geldt geen andere valuta.
Oké, een miljoen (dat moet op dit moment zo'n 6,5 miljoen UAH zijn) is nog niet *zoooo* veel geld... dat krijg je nog wel contant uitbetaald.
In hryvnia zou het aanzienlijk meer zijn en dat mag je hier in Duitsland niet zomaar wisselen en vervolgens contant invoeren.
Ook in euro's mag je dat miljoen niet zomaar contant invoeren.
Philipp
Gast
Hallo,
Afgezien van de UAH-cursus vind ik dit allemaal erg ontmoedigend; eigenlijk hadden we toch gehoopt dat we met de kleine fabrikanten aan de veilige kant zouden zitten.
Nu blijkt echter steeds meer dat dit ons helemaal niets oplevert, zolang het dragermateriaal van grote concerns komt.
Nu lukt het misschien nog om de hoeveelheden bij elkaar te krijgen, maar hoe ziet het er over 5 jaar uit, laat staan over 20 of 30 jaar (als ik op mijn 90e nog fotografeer, dat ben ik in ieder geval van plan).
Het lijkt me bijna alsof de levering van film het kritieke punt is dat onze hobby de das om kan doen.
Ik denk dat er echt actie moet worden ondernomen.
Roland