cfb_de
Hallo Mirko,
Het gedoe rond de domeinnamen had ook een positieve kant: ik heb me weer eens in jullie catalogus verdiept.
Daarbij zijn me twee dingen opgevallen: bij de ADOX 50 staat als ontwikkeltijd voor RODINAL 7 minuten vermeld. Dat kwam me bekend voor.
Maar tot nu toe heb ik 1 minuut voorgewassen en daarna 7 minuten in 1+25 gebaad. Moet dezelfde film nu 7 minuten in 1+50? Klopt dat of is er gewoon een regel verschoven?
En toen zag ik dat de rollenbariet nu een vast artikel is geworden. Mooi!
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Franz,
Ik moet toegeven dat ik de ontwikkeltijden voor RODINAL nooit meer heb gecontroleerd sinds ik ze ooit een keer had ingesteld.
We hebben hier altijd alleen met APH09 getest.
Ik heb in ieder geval niets veranderd.
Stond daar vroeger iets anders of heb je ‘jouw’ tijd uit een andere tabel?
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Ik heb ‘mijn tijd’ jaren geleden (rond 2001/2002) uit een van jullie tabellen gehaald en was er toen nog blij mee dat die bijna perfect bij mij paste.
Ik heb er in de tussentijd echter niet meer zo op gelet en kan daarom niet zeggen wanneer bij RODINAL 1+25 het voorverwarmen bij jullie wegviel en de tijd van 50 seconden blijkbaar onjuist werd.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Franz en Mirko,
De efke 50 werd in de pdf-catalogus 2002 / V1 bij 20 graden, met +1 push, aangegeven met een ontwikkeltijd van 7 minuten in RODINAL 1:25.
Ik heb nog alle (denk ik tenminste) pdf-catalogi/versies van 2001 tot nu op mijn Mac opgeslagen. Het is trouwens heel interessant wat je daar soms kunt lezen in de catalogusvergelijking van de verschillende jaren. Soms bekruipt je dan wel een beetje weemoed …, wat betreft prijzen en materiaal enz.
Hartelijke groeten
Lothar
Gast
Zensusa,
nou, ik vind dat Mirko’s prijzen voor fotopapier stabiel zijn, daar kun je niet over klagen.
De prijzen voor film zijn gestegen; toen ik in 1970 de laatste ADOX KB 21 kocht, kostte die 3,50 DM, en toen ik in 1998 de eerste Efke KB100 bij Mirko kocht, kostte die weer 3,50 DM (Fomapan 100 was iets duurder dan Efke en kostte 3,70 of 3,80).
Maar even serieus, de prijzen kloppen niet. Destijds werd er zeker nog een aardig bedrag bijgespoten vanuit Kroatië of Tsjechië, en bij Efke was de drager nog "Made in GDR" (of vergis ik me daarin?).
Roland