karsten
Even een vraag over het spoelen van foto's:
Tot nu toe heb ik alles altijd gemakkelijk met de Cascade op 20°C gespoeld. Nu ga ik verhuizen met mijn donkere kamer en krijg ik een kleine doorstroomboiler waarvan de druk niet voldoende is voor de Cascade, dus zou ik alleen met "koud leidingwater" kunnen spoelen. Heeft de film last van het koude water? Hetzelfde geldt voor het wassen van barietpapier; ik dacht aan die grote Kaiser-bak met bubbels, maar dat zou dan ook alleen koud zijn. Als alternatief kan mijn loodgieter natuurlijk voor een paar honderd euro een echte drukboiler en een thermostaatmengkraan voor me installeren :-(. Kan ik deze verbouwingskosten besparen?
Hoe doen jullie het dan met het spoelen? Ik ben erg dankbaar voor advies van ervaren mensen.
Grobkorn
Hallo Karsten,
Ik denk dat spoelen met leidingwater alleen in de zomer goed werkt als je water rechtstreeks uit de kraan gebruikt.
Als het water te koud is, krijg je meteen twee problemen:
1. Je films kunnen rimpels krijgen als je ze na het fixeerproces van 20 °C met koud leidingwater spoelt.
2. Het wassen met koud water werkt waarschijnlijk slecht. Ik zie dan problemen met de archiefbestendigheid.
Ik heb in mijn lab soortgelijke problemen als jij. Ik gebruik een waterkoker voor het maken van 20 °C spoelwater en een eenvoudig 5-liter ondertafelapparaat voor het wassen van fotopapier. Deze heb ik op de laagste temperatuur ingesteld en dan stabiliseert de watertemperatuur zich zo rond de 20 °C. Dit was een voordelige oplossing. Mijn films spoel ik vervolgens volgens de Ilford-methode (zie hun gegevensbladen).
Overigens had ik ook altijd last van "stof op de film" na het drogen. Dit stof bleek bij mij vuil in het water te zijn. Ik heb daarom zo'n Paterson-filter bij onze gastheer besteld en sindsdien heb ik glanzend schone negatieven ;)
Groeten,
Christoph
Stagirit
Bij papier is de temperatuur niet zo belangrijk, het mag alleen niet te warm zijn, anders smelt de gelatine weg.
Bij film moet de temperatuur in ieder geval worden aangehouden!
Een alternatief voor de cascade is met de hand spoelen, d.w.z. je zet een paar liter water op 20 °C en spoelt daarmee de film.
Ik doe dat altijd als volgt:
De eerste twee bekers na 30 seconden leegmaken.
Dan twee bekers elk een minuut lang en het laatste bad 2 minuten, daarna in het bevochtigingsmiddel.
Bij een volledige verversing van het water volstaat een spoeltijd van in totaal 5 minuten; zeer gevoelige films zoals TMZ of Delta 3200 zou ik tot 10 minuten spoelen.
Dit alles bij matige beweging.
Roman
De Ilford-methode is het juiste antwoord!
Stagirit
Wolfgg
Vuildeeltjes op de film spoel je na het wassen weg door de film vóór het bevochtigingsmiddel nogmaals direct onder de waterstraal door te halen. En gebruik dan vooral niet die stomme afstrijktang zoals hierboven bij Ilford beschreven; maak het bevochtigingsmiddelbad aan met gedestilleerd water en houd je strikt aan de verdunning, laat de film baden, hang hem op, klaar.