Gast
Hallo allemaal!
Ik heb een paar oude ORWO NP20-rolfilms in handen gekregen.
Origineel VEB!!! De houdbaarheidsdatum is 1992! :blink:
Ik wil het echter graag weten...
...ik ga er eentje door de camera halen!
Weet iemand de ontwikkelingsgegevens voor deze film in APH09?
Met vriendelijke groeten,
Sebastian
MirkoBoeddecker
1+40 7-9 minuten
Mirko
Gast
Hallo Mirko!
Bedankt voor je snelle reactie.
Hoe zit het eigenlijk met het kantelritme?
Ik heb onlangs bij een paar Fomapan Classic 100 verschillende tijden uitgeprobeerd … de ene keer om de 15 seconden, bij de andere film om de 20 seconden een kanteling. Mijn ongetrainde oog ziet daar nog geen verschil….
… als er al een verschil is bij dit kleine verschil in interval.
Wat is eigenlijk de regel… overal lees je iets anders.
Er wordt zelfs gesproken over een kanteling om 3 seconden… voor een snellere ontwikkeling.
O… vragen over vragen!
Maar het is gewoon te interessant… deze wetenschap!!!
Tot ziens.
Sebastian
MirkoBoeddecker
Hm, nou ja, zo wetenschappelijk is dit nu ook weer niet...
De intensiteit van de ontwikkeling (af te lezen aan de dichtheid en het contrast van het negatief, uitgaande van een gelijke belichting) is afhankelijk van:
1) De concentratie van de ontwikkelaar
2) De uitputting van de ontwikkelaar of de ouderdom van de ontwikkelaar
3) De temperatuur van de ontwikkelaar
4) De intensiteit van de beweging
5) De duur van de ontwikkeling
6) Fouten
2 en 6 sluiten we even uit (we ontwikkelen dus met een schoon blikje, gieten de fixeer niet eerst erin, laden onze film niet overdag en gebruiken uitsluitend verse merkontwikkelaar).
Dan blijven 1, 3, 4 en 5 over.
Heel eenvoudig:
Hoe hoger de concentratie, hoe intensiever de ontwikkeling
Hoe hoger de temperatuur, hoe intensiever de ontwikkeling
Hoe hoger de intensiteit van de beweging, hoe intensiever de ontwikkeling
Hoe langer de ontwikkeling, hoe intensiever de ontwikkeling
Als het negatief dus te dicht is, zou je naar keuze een van de 4 parameters kunnen verlagen. Als het negatief te dun is, zou je naar keuze een van de parameters kunnen verhogen.
Maar dat doe je niet!
(en langzaam komen we bij je vraag...)
Wat je doet:
Alles constant houden en alleen de ontwikkeltijd veranderen.
Daarom is er ook een kantelritme van 15 seconden.
Gewoon om het ritme constant te houden.
Er zou ook een kantelritme van 10 seconden of 7,8 seconden kunnen zijn. Dat zou ook prima zijn. Het belangrijkste is dat je altijd bij één ritme blijft.
De verschillen (afgezien van de invloed op de intensiteit van de ontwikkeling) zijn dat de ontwikkelaars bij intensief kantelen sneller klaar zijn, maar meestal in het compensatie-effect afnemen.
Het effect bij de standontwikkeling (of in afgezwakte vorm bij een ontwikkeling met relatief minder beweging dan bij een met relatief meer beweging) is dat de ontwikkelaar zich lokaal op de plaatsen op de film sneller verbruikt waar hij meer heeft gereduceerd (verzwakt). Vervolgens ontwikkelt hij daar verzwakt verder tot de volgende beweging (schudden) wanneer er verse ontwikkelaar wordt toegevoegd en de lichten (donkere plekken in het negatief) lopen niet zo snel dicht.
Omgekeerd bij de schaduwen (lichte plekken in het negatief): hier werkt hij relatief krachtiger verder tot de volgende beweging.
Dit verhoogt de balans van het negatief omdat schaduwen nog steeds getekend zijn en lichten nog niet zijn doorgelopen.
Daar staat tegenover dat je bij standontwikkeling vaak te maken hebt met strepen en ontwikkelingsvlekken.
APH09 is zeer evenwichtig. Je zult nauwelijks een verschil zien tussen 15 seconden kantelen en 10 seconden kantelen.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko....je bent de beste!!!
Heel erg bedankt voor je hulp....en dat Berlijnse dialect klinkt ook echt geweldig:
"Hm, nou ja, zo wetenschappelijk is dit nu ook weer niet...".
Ik heb ondertussen heel wat pagina's over dit onderwerp bekeken. Ik ben me "langzaam" in de hele materie aan het inwerken. Aan de ene kant lees ik met grote belangstelling artikelen over contrastbereik, gammawaarden, densitometrie en, en, en...
JA... en dan komen de eerste ontwikkelingen boven mijn badkuip, negatieven die te drogen hangen direct boven het toilet, exploderende opallampen (echt waar!) en...
.... ontzettend veel plezier daarbij!!!
Ik vind dit forum hier echt geweldig...
Aangezien ik net met deze "wetenschap" ben begonnen, kan ik altijd wel wat goed advies gebruiken.
En dat vind ik hier.
Ik kan me wel voorstellen dat de professional het misschien beu is om steeds
basisbegrippen uit te leggen... ja, en... dat neem ik je juist niet kwalijk.
Bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groet
Sebastian