Sandro
Hallo,
Ik heb zo'n film voor iemand ontwikkeld. Mijn vraag is nu: hoe, of überhaupt, knip je zo'n film in negatiefstroken?
Sandro
ZalmanYanowsky
Hallo Sandro,
Misschien begrijp ik je vraag niet goed, omdat ik het probleem niet zie. Op 126-film ontstaan toch negatieven in het Robot-formaat (24x24 mm)? Waarom aarzel je om ze te knippen? Als je vroeger een 126-cassette ter ontwikkeling inleverde, kreeg je toch ook geknipte stukken van de ontwikkelde film terug?
Groeten!
Zal
Sandro
Je begrijpt mijn vraag. Bij Instamatic dacht ik aan APS, want die werd ook niet doorgesneden. 120-middelformaat en 110-pocketfilm snijd je immers ook door. Ik heb ze nu doorgesneden.
126-film heb ik nog nooit gebruikt of laten ontwikkelen. Ik heb hem maar twee keer zelf ontwikkeld. Het is tenslotte ook 35 mm...
Wolf_XL
... APS-film wordt niet doorgesneden omdat de film na het ontwikkelen weer in het patroon wordt teruggespoeld om te worden bewaard. Dat heeft te maken met de aanvullende informatie die zich nog op de film bevindt...
CommodoreMan
Uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak in welke stukken de film wordt verdeeld.
Ik vind de moderne stroken met vier foto’s van het grote fotolab bijvoorbeeld vreselijk.
Afhankelijk van het aantal beelden op de film heb ik er 5 of 6.
En voordat ik ga knippen, haal ik de film nog even door de scanner. Mijn negatiefscanner heeft de handige functie dat je hele rollen in één keer kunt scannen. Zo kun je de beelden snel even bekijken en dan beslissen welke het waard zijn om verder te verwerken in de donkere kamer.
Groeten, C-Man
mattes
Snijd de film in ieder geval in stukken en bewaar deze in geschikte negatiefbewaarvellen.
Achtergrond: als de films opgerold worden bewaard, gaat de emulsie op den duur aan de achterkant van de film vastplakken. De bruikbaarheid van zo’n film is in het beste geval sterk beperkt.
Om dezelfde reden zou ik ook de APS-films uit hun patronen halen en op de traditionele manier in stroken knippen en archiveren. De informatie op het patroon en de magneetstrip van de film is toch al zinloos geworden. Er was weliswaar accessoires om APS-films te scannen, maar die zijn zo zeldzaam als een noemenswaardige loterijwinst. In de regel moeten ook de APS-films in het thuislaboratorium op de normale manier worden vergroot.
Terug naar de cassettefilm. Deze heeft met de 35mm-film alleen de filmbreedte gemeen. Hij is aan één kant geperforeerd op de beeldafstand. Dit maakt vervanging door 35mm-film tot een probleem, omdat de meeste 126-camera's de perforatie scannen voor een geregelde filmtransport.
Matthias