Peckham Hallo forum, Ik heb per ongeluk een rolletje van de schaarse CHS II belicht op 400 ASA. Heeft iemand hier een suggestie of ervaringen met welke combinatie van belichtingstijd en ontwikkelaar ik nog bruikbare resultaten kan krijgen? Hartelijk dank Peter
TR Hallo, ik neem aan dat je het over de CHS 100 hebt. Wat je blijkbaar hebt gedaan, is niet “belicht bij 400 ASA”, maar je hebt de film simpelweg te weinig licht “gegeven” – in dit geval ongeveer 2 stops – omdat je de lichtmeter waarschijnlijk verkeerd had gekalibreerd. Je schaduwdetails zullen op veel plaatsen verdwenen zijn. Dat kan geen enkele ontwikkelaar meer "tevoorschijn toveren". Nu moet je door een langere ontwikkeltijd in ieder geval de middentonen en lichten weer "omhoog" pushen, zodat je bij het vergroten niet meteen graad 5 hoeft te kiezen. Mocht je de film echter digitaliseren, dan kun je het "pushen" eigenlijk achterwege laten: met de computer kun je de gradatie van het beeld veel beter aanpassen. Dat vereist natuurlijk enige kennis en software.
hallertauBW Hallo Peter, ? Spur SLD vermeldt een push-ontwikkeling bij 400 ASA. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Deze informatie vind je niet op darkroom-solution of digitaltruth.com. Zie hier: http://spur-photo.com/datenblatt-spur-sld/ ? Groeten, Guido