Gast
Hallo Mirko,
Ik vind de kleurenfilms van Ferrania erg mooi; ze hebben iets krachtigs en stevigs. Helaas zijn deze films alleen verkrijgbaar in 35 mm.
Zou het geen goed idee zijn als FOTOIMPEX zo'n masterrol in Turijn bestelt, deze naar Samobor laat brengen en er ADOX-Color-rolfilms van laat maken, die ze dan voor zo'n 3-4 euro aanbieden?
Ik denk dat er zeker klanten voor zouden zijn, vooral voor de zeer lichtgevoelige materialen.
Groeten
Otto
Frank
... met 50 rollen doe ik mee.
Groeten, Frank.
Gast
Hallo!
Goed idee, vooral de 800 zou interessant zijn, want zoiets is bij Kodak en Fuji namelijk vrijwel onbetaalbaar.
Werner
MirkoBoeddecker
We hebben hier al jaren over nagedacht, onderhandeld, alles doorberekend, enzovoort.
Hierover is al meerdere keren onderhandeld, ook in verband met het realiseren van verschillende formaten rolfilm.
Het is hopeloos: de minimumhoeveelheden overschrijden de jaarlijkse behoefte aan rolfilms voor 100 jaar, en juist daarom doet niemand het meer...
Mirko
Gast
Mirko,
dan lukt het dus niet, het was maar een idee. Hoe doet Maco dat eigenlijk met die A8-rolfilms?
Otto
MirkoBoeddecker
...die zijn gemaakt van een testrol die naar verluidt alleen was gekocht om de "inloop van de machines" te testen (dat was al genoeg voor 30.000 filmrolletjes....).
Ferrania heeft die uit coulance met verlies op de markt gebracht, in afwachting van grote orders.
Maar dat doen ze niet meer. Bij Ferrania zijn ze nu ook slimmer geworden.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
betekent dit dat het nu afgelopen is met de Macocolor-films, of moet Efke het zelf overnemen?
Anders kom ik eens bij jullie in de winkel langs om een paar van die kleurenfilms in te slaan, want ik dacht namelijk dat er een "constante voorraad" was.
Christian
MirkoBoeddecker
30.000 films zijn genoeg voor een vrij constante aanvoer...
Bij de huidige vraag zo'n beetje tot 2050.
Alles wat ook maar een beetje afwijkt van de norm is geen constante aanvoer, maar een aanvoer van het type "Petje af voor de moed van de producent en bedankt dat zoiets nog bestaat".
Leverbaar zolang de producent zijn moed niet verliest.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
Oké, dat is genoeg tot 2050, maar zo lang blijven die filmrolletjes niet goed; dan gaat er bij mij een flink deel de vriezer in.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Maco/efke/fotimpex het zich kan veroorloven om 30.000 filmrolletjes in te vriezen.
Groeten,
Christian
cfb_de
Christian,
Je bent me toch een gemene kerel.
De laatste 10.000 verkoopt oom Hartmuth toch als "final reserve special edition" voor drie keer de prijs. Of als nieuw geïntroduceerd merk onder de vlag van een ander bedrijf voor minstens drie keer de prijs. Of anders: het spul raakt gewoon op en wordt niet aangevuld. Dat is waarschijnlijk de meest waarschijnlijke oplossing. Rond 2050. En vanaf 2010 worden de zelfontwikkelaars voor gek verklaard.
Rond 2025 kunnen we erop rekenen dat een bepaald bedrijf "als nieuw product vanwege de grote marktvraag" zich "opnieuw in staat ziet om hedendaagse fotografen exclusief een premiumproduct aan te bieden". Of zoiets.
Hoe dat gaat? Wij zwart-witfotografen maken dat momenteel mee bij bepaalde rolfilms met het Elite-logo.
Of als echte "gelovigen" bij de aankoop van een doodgewone film, waarvan het bestaan elke automobilist al heeft geërgerd.
Als geschikte camera voor de toekomst raad ik een robot aan. Dan passen film en het gebruik van de camera tenminste bij elkaar. En hoe de foto's er in de grootafdruk uitzien, weet iedereen ook van tevoren. Door de staat gecertificeerd.
15, 20, 30 of nog meer euro? Bonuspunten? De eerste 13 zijn gratis.
Franz (vandaag even helemaal weg van de Masterroll van toen...)
Wolfgg
Hier is een soortgelijke discussie op Yankees over de situatie bij S/W; interessant genoeg reageert iemand van de Gele Reus hierop:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00ArYc
Groeten, Wolfgang
RomanJRohleder
Wolfgang,
Ron M. is een voormalig medewerker van Kodak, al jaren met pensioen en gezegend met een zeer ambivalente relatie tot het concern.
Roman
MirkoBoeddecker
Natuurlijk zouden Maco of wij 30.000 filmrolletjes kunnen invriezen.
We hebben bijvoorbeeld nog steeds ingevroren Macocolor dia 127-films.
Er wordt ook iets in deze vorm gemaakt (...zal worden gemaakt).
Kijk, het heeft toch geen zin om hier te polemiseren. Als de minimale productiehoeveelheid > (verwachte vraag) is, dan gaat een deel van de goederen onvermijdelijk beschimmelen, namelijk het overschot dat > was.
Nu zijn er drie mogelijkheden:
1) Je gooit dit te verwachten restant meteen weg en verhoogt de prijs van de overgebleven films, wat betekent dat een film vier of zelfs X keer zo veel kost.
2) Je vriest een deel in en verlengt zo de houdbaarheid ten gunste van de verkoopprijs van alle films (zo zou ik het doen).
3) Je vertrouwt op een wonder en verkoopt tegen kostprijs plus een kleine marge, in de hoop dat je alles kwijt raakt. Dat lukt natuurlijk niet en uiteindelijk gooi je de boekjes weg, lijd je een enorm verlies en stop je met het product of zelfs de hele winkel (dat eisen klanten altijd van je).
Groeten,
Mirko
SimonWeber
Als EFKE, of wat dat betreft Fuji, deze giftige chemicaliën kan gebruiken, doet dat er voor EK niet toe, behalve dan dat EFKE misschien een emulsie kan produceren die je als ‘beter’ zou kunnen beschouwen dan een moderne EK-film.
Dat maakt me nu "bang": betekent dit dan dat zodra Kroatië lid is van de EU (wat naar verwachting over een paar jaar zal gebeuren), Efke de filmproductie moet stopzetten?! (Een "herformulering" is immers blijkbaar erg, erg duur.)
Of zijn de Efke-films vanuit EU-technisch oogpunt in orde?
Simon
Wolfgg
Roman,
Des te beter, dan kan die man zeggen wat hij denkt, zonder bang te hoeven zijn dat hij wordt ontslagen.
Groeten, Wolfgang
MirkoBoeddecker
Wie zegt zoiets nou?
Een manager van Kodak?
Dat kan alleen gezegd zijn door iemand die er belang bij heeft een bedrijf of een film in diskrediet te brengen. Het kan onmogelijk gezegd zijn door iemand die weet hoe de vork in de steel zit.
Het is complete onzin.
Geloof niet altijd alles wat iemand op willekeurige forums schrijft.
Groeten,
Mirko
Wolfgg
Wat is er nu eigenlijk waar van het gerucht dat de APX25 uit productie is genomen omdat er bij de fabricage kwik nodig is en de milieueisen onhoudbaar hoog zouden zijn geweest?
RomanJRohleder
Wolfgang,
kort gezegd: "Niets".
Roman