Gast
Hallo experts,
Ik moet hier nu helaas een heel domme vraag stellen, maar ik zit er op dit moment echt mee.
:)
Zou iemand van jullie mij kunnen vertellen hoeveel ontwikkelaar er in de tank moet als ik bijvoorbeeld een Jobo Multitank 5 (2500) moet vullen voor 3 rollfilmspiralen? De hoeveelheid die op de tank staat, geldt helaas alleen voor procesontwikkeling.
Moet de tank tot aan de bovenrand van het laatste spiraal worden gevuld of is minder ook voldoende? Ik heb het net afgemeten, dat zou in dat geval meer dan 2 liter ontwikkelaar zijn.
Kan de ontwikkelaar zo vaak worden gebruikt als op het gegevensblad staat aangegeven, zonder dat de ontwikkeltijden moeten worden verlengd?
Hartelijk dank voor jullie antwoorden
Groeten
Michael
cfb_de
Hallo Michael,
Bij de kantelontwikkeling gaat er zoveel vloeistof in de bus dat alle spoelen bedekt zijn. Ja, bij de grote bussen wordt dat dan al snel een flinke krachtinspanning. Om te oefenen raad ik je HP5/800 ASA/RODINAL 1+50 aan. Na 17 minuten weet je wel wat je hebt gedaan :-)
Als ik jou was, zou ik de ontwikkelaar als eenmalige ontwikkelaar gebruiken, dat is procesveiliger en makkelijker te reproduceren. Helaas schrijf je niet welke ontwikkelaar je gebruikt, anders had ik je hier ook nog tijden kunnen geven.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Ik heb ID 11 klaargezet en wil binnenkort ook eens de ATM 49 uitproberen.
Ik wilde de Fuji Acros 100 in ID 11 ontwikkelen, en de Delta 100 en PX 125 in ATM 49.
Ik denk dat ik dan wel kan besparen op de contributie voor de Muckistub :)
Groeten
Holger