huehnerhose
Hallo,
Ik heb een probleem met de belichtingstijden van de Polywarmtone – die liggen bij mij rond de 40-60 seconden (13x18).
Ik werk met
handmatige splitgrade en moet op 5 ongeveer 40 sec. en op 0 ongeveer 30 sec. doorlopen bij de belichting, wat ik bij 13x18 toch wat veel vind. Bij de Foma Variant III liggen de tijden meestal onder de 15 sec. (beide PE, Foma in glans, PWT in mat)
Ik werk met een Durst M605 met een 6x6-condensor, een 150 W opallamp en een Rodagon 50 mm/2,8, gedimd tot 5,6. KB-negatieven in een 6x6-glasplateau. Er wordt gefilterd met inlegfilters.
Ik heb even nagedacht over de ontwikkelaar, maar ik heb net de Eukobrom-oplossing vers gemaakt – er is niets veranderd.
Het ergste zijn nu de belichtingstijden bij 18x24. Daar ligt de tijd voor 5er-formaat zo'n 1 tot 2 minuten.
Zijn deze lange belichtingstijden normaal voor dit papier? Of klopt hier iets niet?
Groeten
Sebastian
Gast
Hallo Hühnerhose,
PWT is weliswaar iets langzamer dan ander papier, maar zo langzaam is het nu ook weer niet.
Met dezelfde methode en eveneens een KB-negatief bij f5,6 kom ik uit op ongeveer 15-25 sec. per filter, en dat bij 18x24!! Mogelijke fouten die me zo te binnen schieten:
- Eukobrom-concentraat is bedorven of
- per ongeluk het diafragma gedraaid
Verder kun je de zoekfunctie gebruiken, ik kan me een thread herinneren over hetzelfde onderwerp, het was een relatief lange thread.
Veel succes met het opsporen van de fout en groeten
Taher Askar
SamuliSchielke
Mijn ervaring is dat PWT (en ook Fomatone) ongeveer 2 stops langzamer is dan Fomaspeed/brom. Volgens het gegevensblad heeft PWT 160 en Fomabrom Variant 500 ISO (ongefilterd!).
Samuli
SimonWeber
Bij mij zijn de belichtingstijden met dezelfde opstelling (M605, enz.) ook behoorlijk lang. f8 of f11 bij 24x30 cm: minimaal 30-40, maar vaak wel 120-150 seconden (handmatige belichtingsverdeling).
Waarom is dat een probleem? (???)
Simon
Gast
Ik kan me goed voorstellen dat het gebruik van een kleinbeeldcondensor ook hier tot aanzienlijk kortere belichtingstijden leidt.
Met vriendelijke groeten,
Otto Beyer!
Wolfgg
Het warmtoonpapier heeft vrijwel precies een kwart van de gevoeligheid van Ilford Multigrade 4. Warmtoonpapieren moeten minder gevoelig zijn, omdat de warme tint wordt veroorzaakt door kleinere zilverkristallen in vergelijking met neutraaltoonpapier, en net als bij film geldt: kleinere zilverkristallen -> lagere gevoeligheid.
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
Nog iets: bij contactafdrukken van 18x24 op een 6x6-beeldveld is de belichting van de ondergrond gelijk aan die van een 6x6-negatief op 45x45 cm! Belichtingstijden van meer dan 1 minuut zijn dan normaal bij warmtoonpapier. Gebruik dus zeker, zoals al gezegd, een contactafdrukcondensor.
Bij contactafdrukken zou ik bovendien het glas weglaten; je hebt vast wel glasloze inlegvellen.
Groeten, Wolfgang
arothaus
Hallo,
als de belichtingstijden normaal gesproken rond de 10 seconden liggen en nu ongeveer 40 seconden bedragen, dan is dat precies twee stops meer. Dus alles is in orde.
Groeten,
Andreas
huehnerhose
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zal proberen dit stukje bij beetje te beantwoorden:
Ik heb een condensor, maar daar zit geen schroefdraad op.
Helaas heb ik geen KB-condensor, en ook geen glazen inzetstukken. Ik heb op zich geen probleem met de tijden – als ik niet onder tijdsdruk werk, is dat oké – het kwam me gewoon vreemd voor, vandaar de vraag.
Ik geloof op de een of andere manier niet dat het Eukobrom-concentraat bedorven is. Het is nog steeds prachtig helder en ziet eruit als op de eerste dag – die nog niet zo lang geleden is.
Dus conclusie: alles is in orde :blink:
Groeten
Sebastian
Wolfgg
Maar nu valt me nog iets op: een 6x6-condensor is berekend op objectieven van 80 mm; als je die bij een 50 mm gebruikt, gaat er een deel van het licht langs het objectief heen, waardoor de belichting mogelijk zelfs ongelijkmatig wordt!
Het is dus niet alleen zo dat de 6x6-condensor te veel verlicht, maar de hele lichtbaan klopt dan niet.
Groeten, Wolfgang
Gast
Hoi
Ja, het is nu eenmaal zo dat je met zulke lange belichtingstijden moet rekenen. In het begin ergerde ik me daar ook aan. Maar dat is blijkbaar de ‘prijs’ voor het mooiste warmtoon-RC-papier dat ik ken.
Belichtingstijden van 60 seconden bij diafragma 5,6 zijn bij een condensorvergroter blijkbaar gewoon normaal.
Het voordeel is dat je dan lekker de tijd hebt om te dodgen en zo.
Groeten
Martin
Gast
... De 6x6-condensor zorgt bij de Magnifax met 35mm-negatieven voor ongelijkmatig belichte negatieven. Uit ervaring ben ik het daar met Wolfgang over eens. Geen idee of dat bij andere vergroters ook zo is. Maar ik zou dat wel even controleren.
Misschien helpt het om de opaal lamp te vervangen door een krachtigere, maar dat zorgt gegarandeerd voor meer warmte en daar zijn de energieleveranciers niet blij mee.
Groeten
Ronald
Gast
... sorry, meer dan 150 watt wordt waarschijnlijk lastig. Ik had het over het hoofd gezien.
Wolfgg
Handige knutselaars kunnen de opallamp bij wijze van proef eens vervangen door een halogeenreflectorlamp van 230 V en 100 W of meer. Bij veel apparaten kun je de lamp in hoogte verstellen en de kortere halogeenlamp daarop afstemmen.
Groeten, Wolfgang