bahnjens
Als ik de ideale belichting voor kleurendia’s op Fujichrome Sensia 100, omgerekend naar 200 ASA, toepas op de Agfa SCALA 200 (zwart-witdiafilm), heb ik gemerkt dat de zwart-witdia’s dan te donker en somber uitvallen. De lichtere belichtingsvarianten van hetzelfde motief leverden betere zwart-witdia’s op.
Is het in het algemeen zo dat je zwart-witfilm meer moet belichten dan kleurendiafilm? Bij Fujichrome Sensia 100 moet je vaak zelfs minder belichten om krachtige kleuren te krijgen. Bij zwart-witdiafilm lijkt het omgekeerd te zijn. Als je niet wilt dat de dia's dramatisch donker worden met zeer zwarte schaduwpartijen, is een ruimere belichting waarschijnlijk aangewezen.
Wie kan hier iets over zeggen? Ik heb nu eenmaal nauwelijks ervaring met zwart-witfotografie en ben gewend aan kleurenfotografie.
Misschien kan iemand nog Agfa SCALA 200 en Fomapan R 100 vergelijken, moet men beide op dezelfde manier belichten?
Christoph
Hallo,
Ik belichtte de Agfa Scala op 200 ASA toen ik hem nog volgens het SCALA-proces liet ontwikkelen. Dat leverde altijd heel goede resultaten op. Inmiddels belicht ik hem op 125 ASA en ontwikkel ik hem met de Foma-inversieset, en ook dat geeft een goed resultaat. De Fomapan belicht ik op 100 ASA en ontwikkel ik eveneens met de Foma-inversieset.
Groeten
Christoph
jensosbahr
Hallo bahnjens,
Ik kan je observatie bevestigen. Het is me echter pas opgevallen sinds ik zelf SW-diafilm ontwikkel (ik heb de belichting getest) en achteraf een vergelijking heb gemaakt met de SCALA.
Bij sommige onderwerpen kun je de SCALA beter niet op 200 ASA belichten, maar iets meer.
Jens