joerngreuling
Hoi,
om eens te proberen om in de drukte van de straat zogenaamde "heupopnames" te maken, ben ik op zoek naar een krachtige groothoeklens die op de Exa 1 c past. Als goedkoopste camera met lichtschacht lijkt de Exa me heel geschikt voor zo'n experiment. Passen de Zeiss-Jena Flektogons met M42-schroefdraad voor de Praktika's, die in grote hoeveelheden goedkoop op eBay te vinden zijn, of zijn er incompatibiliteiten? Weet iemand hier meer van?
Groeten
Jü
Wolf_XL
Hallo Jan,
De door jou genoemde Flektogone-lenzen passen prima op de Exa – in ieder geval de 35 mm werkt bij mij zonder problemen. Alleen bij de lange brandpuntsafstanden doen zich constructiegerelateerde problemen voor – dan moet je rekening houden met schaduwvorming in het bovenste deel van het beeld. De mate waarin dit effect optreedt, hangt bovendien ook nog eens af van de constructie van de lens.
joerngreuling
Bedankt, dan ga ik maar eens op zoek naar een Flektogon 2,8/20 met een Praktica M42-schroefdraad.
Urnes
Hallo,
allereerst ben ik verbaasd dat de Exa 1c een M42-schroefdraad heeft. Tot nu toe kende ik alleen de modellen met Exakta-bajonetsluiting, zoals bij de Varex-modellen. Maar als het nu M42 is, past er ook M42 in. Je moet echter wel oppassen met de 20 mm Flektogon, want afhankelijk van de constructie kan het zijn dat deze te ver in de spiegelkast steekt en de spiegel niet meer omhoog kan worden geklapt. Het werkt dan alleen nog met handmatige spiegelvoorontspanning en dat heeft de Exa voor zover ik weet niet. Dan raak je geïrriteerd.
Groeten, Sven.