Gast
Mirko,
welke formaten en gradaties van de Adox Nuance zijn er eigenlijk? Ik zie namelijk, afhankelijk van waar ik op jullie website of in de catalogus kijk, verschillende gegevens over de beschikbare gradaties en formaten.
Met name in de catalogus staat dat deze verkrijgbaar is in zacht, speciaal en normaal. Is dat een drukfout? Onder de oude naam waren er toch altijd speciaal, normaal en hard?
Bedankt, Roland
MirkoBoeddecker
Roland,
Zorg ervoor dat je dit niet door elkaar haalt.
Classic Museum heet nu ADOX Museum en staat in de catalogus op pagina 55.
ADOX Nuance (pagina 54) is een nieuw papier dat heel kort (voordat het zijn definitieve naam kreeg) tijdelijk ADOX Classic Arts heette (maar op dat moment nog helemaal niet in het volledige assortiment leverbaar was).
De nieuwe emulsie valt ongeveer binnen de volgende gradaties:
1 = verpakkingscode (G1) = tekstomschrijving zacht
2,5 = verpakkingscode (G2) = tekstomschrijving speciaal
3,5 = verpakkingscode (G3) = tekstomschrijving normaal
G1 kunnen we alleen op bestelling produceren bij een minimale afname van 1000 m².
G2 en G3 zijn op voorraad.
In het begin wisten we niet precies hoe de gradaties zouden uitvallen en moesten we eerst op de grote machine produceren om vervolgens nauwkeuriger te kunnen meten.
Groeten,
Mirko
Gast
Mirko,
is het denkbaar dat er op een gegeven moment een "harde" variant wordt toegevoegd? Ik had een pak "ADOX Classic Arts" gekocht; ik vond dat eigenlijk fijner dan Bromofort (ook bekend als Classic Museum, Universal BB enz.), maar een harde variant zou ik wel graag willen.
Wat mij betreft mogen jullie de andere soorten dan wel uit het assortiment halen.
Roland
MirkoBoeddecker
Roland,
Museum is en was GEEN Bromofort.
Helaas zullen we geen Nuance-papier produceren met een hogere vaste gradatie dan 3,5.
Het Nuance-papier is bedoeld voor liefhebbers van topkwaliteit die met de contactdruktechniek werken en ervoor zorgen dat hun negatieven niet met sterk afwijkende gradaties hoeven te worden vergroot. Vandaar het relatief beperkte gradatiebereik.
Wat dit papier uniek maakt, is de differentiatie in de hoge lichten. Hoe hoger de gradatie, hoe meer deze verloren gaat.
Dat is de markt voor dit papier (... en voor 99% ligt die in de VS bij de Zonis).
Als je "gewoon" op vaste gradaties wilt vergroten, zoals anderen op multigrade, dan blijft er nog Fomabrom over.
Dat houden we hier met enorme inspanning en, gezien de inspanning, met subsidie, voor klanten zoals jij nog in zeer kleine hoeveelheden op voorraad.
Ook aan het museum leveren we in andere gradaties dan normaal alleen nog op bestelling.
Ik wil echter opmerken dat ook ik de Nuance graag gebruik vanwege de differentiatie in de lichten. Als de belichting redelijk goed is en de ontwikkeling redelijk goed verloopt, zijn 90% van mijn foto's geslaagd en de foto's die niet geslaagd zijn, zijn toch zulke probleemgevallen dat het meestal niet de moeite waard is om ze te vergroten.
Ik werk echter altijd met een tweeschalenontwikkeling en dan heb ik gradatie G2 2-3 en G3 2,5-4 tot mijn beschikking – meer heb ik niet nodig.
Groeten,
Mirko
PhilippeGrunchec
Waarom geen (half)matte versie :) ?
MirkoBoeddecker
Helaas moesten we dit bij de voorganger (Classic Arts) al in 1998 stopzetten vanwege een gebrek aan vraag :(
Het was echter heel mat, dus niet halfmat zoals Polywarmtone 15 of 18.
We hebben nog een papier met vaste gradatie en een mat oppervlak in ons assortiment, namelijk Fomabrom.
Foma levert ons dat ook per pak.
Groeten,
Mirko
PhilippeGrunchec
Maar het zit er heel anders aan toe bij de lith-print :(
MirkoBoeddecker
Wordt dat anders gedaan bij de lith-print?
Wat zou u graag willen (laten we het eens zo bekijken).
Groeten,
Mirko
PhilippeGrunchec
Hoe zien de afwerkingen "crystal" en "silk" eruit?
De ideale afwerking is (was!) voor mij die van de PW17: niet zo glanzend als bij de PW14, niet zo mat als bij de PW15.
MirkoBoeddecker
De matte Nuance is iets matter dan de PW 15.
Helaas krijgen we in totaal niet genoeg bestellingen voor een productie met een mat oppervlak.
We zouden minimaal 1000 m² nodig hebben, waarbij we bereid zijn om 500 m² daarvan op voorraad te nemen.
Als er dus reserveringen voor G2, mat binnenkomen, zouden we iets kunnen doen.
Dat komt neer op ongeveer 140 verpakkingen van 24x30/50.
We hebben trouwens nog PW 17 en PW 18 op voorraad.
Crystal en Silk bieden we niet meer aan.
Groeten,
Mirko
PhilippeGrunchec
Ik bedoelde "silk" en "crystal" voor de Nuance :)
MirkoBoeddecker
Ik ook ;-)
HenningH
Op de een of andere manier is mijn vraag bij de update zoekgeraakt... :o
Heeft de behuizing van de Nuance eerder een witte kleur (zoals bij de Variotone) of meer crèmekleurig (zoals bij de Fomatone)?
Groeten
Henning
MirkoBoeddecker
Nuance is, net als MCC of Vario Classic, op een onbewerkte drager gegoten.
Met vriendelijke groeten,
Mirko