Gast
Hallo!
Ik heb de mogelijkheid om een aantal apothekersflessen te krijgen. Ik dacht dat ik die goed zou kunnen gebruiken voor zelfgemaakte ontwikkelaars- of fixeervloeistoffen!?
Probleem: de flessen zijn weliswaar leeg, maar blijkbaar niet schoongespoeld. Zegt iemand iets van de volgende termen?
mixt. sulfuric. acid.
sol. ammon. chlor 1=5
baryum chlorat.
nat. sulfur.sicc.
tinct. aromat.
tinct.pimpinell
Ik heb al op Wikipedia en Google gezocht, maar niet echt iets gevonden.
Is verder gebruik waarschijnlijk af te raden?
Groeten, Philipp
Gast
Nou ja, een grondige reiniging is nodig.
In volgorde:
gemengd zwavelzuur
ammoniumchlorideoplossing
bariumchloraat
natuurlijke zwavel, gedroogd
en nog twee tincturen
Als een echt grondige reiniging niet mogelijk is, moet je de flessen niet gebruiken.
Maar ook bij gebruik van alleen fotochemicaliën is een grondige reiniging bij elke nieuwe vulling van flessen aan te raden ...
cfb_de
Tja, wie Latijn heeft geleerd en stage heeft gelopen in een apotheek, kan daarna zijn medestudenten graag van de juiste labels voorzien en krijgt geen metingen gestolen tijdens de practicum analytische chemie.
(Tussen haakjes de opmerkingen van Putz.)
> mixt. sulfuric. acid.
verdund zwavelzuur (1)
> sol. ammon. chlor 1=5
Ammoniumchloride-oplossing met 5 mol/l (1)
> baryum chlorat.
Bariumchloride (2) met typefout
> nat. sulfur.sicc.
gedroogde zwavel (3) met typefout
> tinct. aromat.
Een of andere alcoholische extract van iets (1a) (*)
> tinct.pimpinell
alcoholisch extract van pimpernel (1a)
(1):
- Spoel grondig uit. Bij zwavelzuur: voorzichtig. Druppels op de kleding zie je pas na een week. Dan helaas als een gat.
- Afvalwater: afvoer
- Spoel twee keer na met gedestilleerd water, de flessen zijn dan zo goed als nieuw.
(2):
- De inhoud is giftig. Oplosbare bariumzouten worden gebruikt als rattengif.
- Koop in de apotheek verdund 5% zwavelzuur en spoel daarmee de fles.
- Filteren, de filter bij het gevaarlijk afval.
- Rest zie onder (1).
(3):
- Poedervorm? Afstoffen. Vuil -> huisvuil.
- Voor de rest zie (1).
(1a):
- Spoelen met ethanol (spiritus is voldoende en goedkoop).
- Afvoer
- Als het daarna nog stinkt: nog twee keer herhalen zoals in (1a).
- Geurneutraal: nog twee keer herhalen zoals in (1).
- (*) eventueel daarna in de glasbak.
Even terzijde: wat voor slijpingen hebben de flessen? Zo grof, grijs ogend? Dan zou ik er geen ontwikkelaar in doen, de glazen stoppen gaan gegarandeerd vastzitten en zijn allesbehalve dicht.
Was alles ook voor niet-chemici duidelijk? Zo niet: vraag het hier, ik lees regelmatig mee.
Met vriendelijke groeten,
Franz
PhilippReichmuth
Je moet je echter wel afvragen of het de moeite waard is. Nieuwe Aponorm-literflessen met deksel kosten hier in ieder geval minder dan drie euro.
Philipp
Richard
Hallo,
Ik sluit me aan bij de vragen over reiniging. Weet iemand hier wat de term „Kodak print flattening solution” inhoudt? Wat zou dat kunnen zijn en hoe kun je de flessen schoonmaken?
Met vriendelijke groeten
Richard
Gast
Hallo,
welke Aponorm-flessen gebruiken jullie eigenlijk?
Die met glazen stoppen en schroefdraad, of die met plastic stoppen?
Groeten
Peter Pan
Gast
Hallo!
Ik heb net een fles volgens de instructies schoongespoeld; hij ziet er op het eerste gezicht goed uit.
De doppen zijn helaas nogal stroef; bij het openen zaten ze ook behoorlijk vast.
Zijn de Aponorm-flessen bij de apotheek verkrijgbaar?
Hartelijk dank voor de hulp!
Groeten, Philipp
PhilippReichmuth
Zijn de Aponorm-flessen bij de apotheek verkrijgbaar?
Ja. Dat zijn de flessen waarin de apotheek haar eigen chemicaliën bij de verkoop afvult, daarom zijn ze ook relatief goedkoop.
Groottes van meer dan 1 liter kunnen lastig zijn, daaronder zijn er verschillende, mooi in verschillende maten.
Philipp
Gast
Nou, dan kan ik de A49 dus meteen in portieflesjes doen; ik gebruik hem altijd als eenmalige ontwikkelaar.
Bedankt!
Philipp
cfb_de
Hallo Richard,
Dat klinkt als een of andere verzwakker. Reinigingsinstructie 1), gevolgd door 1a) uit mijn eerste bericht hier.
Franz
cfb_de
Hallo Peter Pan,
die met de rode schroefdop en kraag.
Franz
arothaus
Nou, dan kan ik de A49 dus meteen in portieflesjes afvullen; ik gebruik hem altijd als eenmalige ontwikkelaar.
[right][post="6320"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Dat doe ik ook precies zo. Ik heb een paar flessen van 100 ml en een paar van 250 ml. De flessen van 100 ml vul ik tot de rand (voorzichtig – ze kunnen barsten!), dan zit er 125 ml in en heb ik ook geen Protectan meer nodig. In de flessen van 250 ml doe ik er nog wat beschermgas bij. In de verdunning 1+1 kom ik zo op 250 ml voor een KB-film of 500 ml voor twee KB's of rollies (berekend voor Jobo 1500).
A49 wordt bij mij momenteel geen 6 maanden oud, tot nu toe heb ik geen problemen met de consistentie kunnen waarnemen.
Groeten,
Andreas
Gast
Dan ga ik maar eens een paar van die nieuwe flessen kopen.
@ Andreas: Hoe lang heb je de ontwikkelaar tot nu toe maximaal in de flessen bewaard?
Groeten, Philipp
arothaus
Hallo Philipp,
3 tot 4 maanden waren dus geen probleem. Bewaren in het donker bij een temperatuur van zo’n 18-20 graden. Zoals gezegd denk ik dat ook 6 maanden geen probleem zijn; dat heb ik tenminste van anderen gehoord, misschien is het zelfs nog langer mogelijk.
Groeten,
Andreas R.
skahde
"Kodak print flattening solution" bestaat voornamelijk uit water, met daarnaast een beetje ethyleenglycol en glycerine, en dient om de afdruk vlakker te maken, en niet zozeer om de gradatie te verminderen. :P
Met vriendelijke groeten
Stefan