rocka
Hallo allemaal,
Ik heb een tweede vergroter cadeau gekregen en wilde vragen of ik beide via een stekkerdoos op een tijdschakelaar kan aansluiten.
Kan ik iets overbelasten?
Sorry, ik heb geen verstand van elektronica.
Groeten,
rocka
Wolf_XL
...ik zie daar geen nut van in – twee vergroters op één tijdschakelaar aansluiten. Je legt het papier toch maar onder één apparaat... In het ergste geval verbrand je ten eerste de relaiscontacten, omdat die hoogstwaarschijnlijk niet voor dit vermogen zijn ontworpen, en ten tweede kun je ook problemen krijgen door het licht van de tweede vergroter. Als het ompluggen je te veel moeite kost, moet je in ieder geval in elk aansluitsnoer een schakelaar inbouwen – dan kun je een stekkerdoos gebruiken. Deze moeite is echter nauwelijks zinvol...
Stagirit
Ik ben het met Wolf_XL eens, dat heeft geen zin.
Afgezien daarvan hangt het af van het stroomverbruik van de vergroters (dus het wattage van de lampen); het maximale vermogen dat de tijdschakelaar aankan, staat op de onderkant of direct op de uitgang vermeld. Je moet dan het vermogen van beide lampen bij elkaar optellen en kunt dan inschatten of dat haalbaar is of niet.
Als het zinvol is om beide vergroters op te stellen (bijvoorbeeld een zwart-wit met condensor en de andere met kleurenmengkop), dan zou ik ook een tweede tijdschakelaar aanschaffen.
Richard
Hallo rocka,
Ik ben het volledig eens met de vorige sprekers. Twee vergrooters tegelijk gebruiken heeft geen zin. Twee vellen papier tegelijk belichten vind ik, afgezien van het probleem met strooilicht, onzin. De negatieven zouden immers met exact dezelfde belichtingstijd moeten kunnen worden afgedrukt. Dan is het verwisselen van negatieven bij één vergroter ook geen groot tijdverlies.
De tweede vergroter in de "leegloop" laten draaien heeft simpelweg geen zin vanwege het onnodige strooilicht dat ontstaat.