...
Elk beeld was bezaaid met wat leek op een soort chemische neerslag. Ik moest letterlijk honderd kleine vlekjes per beeld wegwerken.
Eerst dacht ik dat het aan mijn water lag. Ik gebruik deze opstelling al jaren en ben dit nog nooit tegengekomen. Ik filter mijn water, maar ik dacht dat er misschien iets was gebeurd.
...
Toch ... vind ik deze film leuk. Ik was blij te zien dat het vlekjesprobleem niet inherent was aan de film, maar te wijten was aan een combinatie van factoren.
[right][post="6370"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Ik begin me af te vragen of het probleem met de vlekjes misschien iets te maken heeft met de tijd in de ontwikkelaar. Ik vergat te vermelden dat ik ADX49 in een verhouding van 1:2 verdun, en niet 1:1. Dat komt neer op 17 minuten in de ontwikkelaar. Voor HC-110 waren slechts 6 minuten nodig.
Zou de tijd in de ontwikkelvloeistof dit kunnen veroorzaken? Het lijkt op honderden kleine stofdeeltjes... dat wil zeggen, je kunt ze daadwerkelijk op het negatief zien met een loep. Als je ze inscant, komen ze echt naar voren. Ze zijn zo klein dat het me niet zou verbazen als je ze niet eens zou zien op een diffusievergroter.
Hoe dan ook, ik ben nu al meer dan een week van huis, maar als ik terugkom, ga ik ADX49 in een verhouding van 1:1 proberen. Ik vind het uiterlijk dat de ontwikkelaar geeft mooi, dus ik hoop echt dat het met Fomapan 400 werkt.
Dit klinkt misschien allemaal als kritiek. Ik wil alleen zeggen dat het niet genoeg is om me ervan te weerhouden Fomapan te gebruiken. Ik vind de film goed.