Canon-AE1
Hallo allemaal.
?
Hoe meten jullie eigenlijk precies de temperatuur van de ontwikkelaar? Ik heb vandaag, na tien minuten ontwikkelen, de thermometer in de buis van de bus gestoken en vastgesteld dat de temperatuur van 18 graden bij het vullen was gestegen naar 21 graden! In de zomer zet ik mijn bus tijdens de kantelintervallen altijd op een groot koelelement, maar dat lijkt geen effect te hebben.
Hoe pakken jullie dat aan?
?
Groeten
Bonderer
Ik heb de TAS-processor en heb mijn blikken dus niet in de hand. Toen ik AGFA hiernaar vroeg, kreeg ik te horen dat de eerste minuten doorslaggevend zijn en dat de ontwikkelaar zeker niet zo snel warm wordt. De temperatuur bij het invullen is belangrijk. Hoe wil je bij een kantelontwikkeling de temperatuur constant houden?
Als dat zo dramatisch zou zijn, zou je je films alleen onder klimaatkameromstandigheden en met thermohandschoenen kunnen hanteren, wat meer dan onpraktisch zou zijn.
Ontwikkelaar met RODINAL, maar dankzij TAS zonder handcontact. Mijn donkere kamer is in de zomer lekker warm en in de winter vrij koel, omdat er niet veel verwarming is. Ik heb geen verschillen kunnen vaststellen, en dat kan ik me voor mijn vriend ook niet veroorloven, aangezien hij fotojournalist is.
Ik denk dat fotografische processen tegenwoordig zo stabiel verlopen dat dergelijke afwijkingen naar boven of beneden, nadat de ontwikkeling is begonnen, geen of slechts minimale gevolgen hebben.
highscore
Nou, daar sluit ik me aan bij de ervaring van Analoger
Bij mij thuis kan het in de zomer wel eens tot 30 °C worden in huis!
Maar goed.
Zodra mijn was 20 °C heeft bereikt, ga ik het ontwikkelen.
Daarbij heb ik echter geen verschillen tussen zomer en winter opgemerkt.
Die zullen met meetapparatuur vast wel vast te stellen zijn.
Maar goed, nu het tweede punt.
De compensatie vindt gewoon onbewust plaats tijdens het vergroten.
En langdurige ontwikkelingen met bijvoorbeeld homeopathisch RODINAL doe ik sowieso niet.
(maar kleurontwikkeling bij kamertemperatuur?? hmmm, dat zou ik eens moeten proberen)
Groeten
highscore
ThomasPauly
Meestal werk ik bij 24 graden. Deze temperatuur is ook in het warme seizoen goed aan te houden. Verwarmen in de winter gaat makkelijker dan koelen in de zomer. Ik heb bij de door mij gebruikte ontwikkelaars (D-76, Perceptol, SILVERMAX) geen kwaliteitsverschil ten opzichte van 20 graden kunnen vaststellen. De verkorting van de ontwikkeltijd met doorgaans 25-30 % is een prettig neveneffect.
€
Groeten
€
tepe
grommi
Ik vind een bad met koud water in een kommetje in de zomer al heel nuttig. Zo lukt het ook zonder al te veel technische poespas. Verder corrigeer ik de ontwikkeltijd per graad afwijking met 10 %, wat voor mij voldoende nauwkeurig is.
jonny
Ik neem aan dat het om RODINAL gaat (waarom zou iemand anders bij 18 graden willen ontwikkelen?) in combinatie met ontwikkeltijden van meer dan 10 minuten. Dit probleem zou kunnen worden voorkomen door de ontwikkeltijd aan te passen aan de kamertemperatuur (bijv. lente/herfst/winter 20 graden, zomer eventueel 24 graden) en een overeenkomstige aanpassing van de tijden, of door de temperatuur gewoon te laten "driften" (T-ingang 18° -> T-uitgang 22° = tijden zoals voor 20?), maar RODINAL moet blijkbaar koud worden ontwikkeld om zijn voordelen tot hun recht te laten komen. Dus als het echt constant 18 graden moet zijn, moet je het volgende in gedachten houden:
De koelelementen hebben geen zin, omdat de warmteoverdracht van de elementen naar het blik slecht is. Het contactoppervlak is klein en lucht is een slechte warmtegeleider. Bovendien koel je het blik daardoor ongelijkmatig (vanaf de onderkant). Je hebt een zo groot mogelijk bakje nodig (gootsteen, of nog beter een kleine plastic bak) met water van ongeveer 18 graden (bij mij komt het momenteel nog steeds met 17 graden uit de kraan en ik woon niet in Hamburg) of gekoeld water (ijsblokjes), waarin je het blikje zet, als je niet net omvalt. Dat zou voldoende moeten zijn om de temperatuur stabiel te houden. Een test zonder film (met spoelen en water in plaats van ontwikkelaar) kan eventueel uitsluitsel geven.