Hallo en bedankt jullie allebei!
Over de RODINAL: Oké, dan kwam het doordat er niets bruikbaars meer uitkwam. Ik heb ongeveer een uur gebeld... Omdat mijn RODINAL na het aanmaken leeg was, kon ik geen tweede test doen.
De vraag blijft dus: wat gebeurt er met de film als je een papierontwikkelaar gebruikt?
Hrmmm.... Ik heb helemaal geen verstand van dit soort films – vandaar mijn naïeve aanpak. Ik heb er een vergroting van gemaakt. Ik heb de film behandeld als papier. De foto/"dia" (13x18) ziet er eigenlijk best aardig uit – zelfs een beetje zacht. (Het negatief heeft extreem veel contrast, ik moest de afdrukken allemaal op ~0,5-1 zetten – slechte belichting van mijn kant)
Ik heb het ding op het oog ontwikkeld en heel erg op goed geluk belicht. Daarom is de opmerking over het contrast niet echt zinvol(?) Maar als dit spul "scherper dan lithfilms" zou moeten zijn, dan gaat er hier iets mis – voor zover ik onder lithfilms het juiste versta.
Ik ken lith-prints alleen als extreme contrasten waarbij de tussenliggende grijstinten worden verwaarloosd – ziet dat er bij films dan ook zo uit? Moet de film daarom eerder zwart
en
wit zijn dan zwart-wit – dus eigenlijk geen grijstinten hebben? Kan het zijn dat dit spul zo oud is dat de emulsie(?) zachter wordt?
Ik heb de "dia" gewoon even gescand met een witte achtergrond.
Dia
Als ik hier iets totaal verkeerd begrijp met betrekking tot reproductie – leg het me dan uit of geef me links waar ik er iets over kan vinden of trefwoorden waarop ik kan zoeken :lol: Bedankt
Groeten
Sebastian