Stagirit
Heeft iemand nog het PDF-gegevensblad van RODINAL?
Agfa heeft het helaas van het internet gehaald.
Ik heb de pH-waarden nodig voor 1+25 en 1+50, en eventueel ook de belichtingstijden voor de Neopan 400.
Wolf_XL
...dat heb ik waarschijnlijk nog ergens in het lab liggen – ik kijk er vanavond even naar.
cfb_de
Hallo Stagirit,
tijdstabel
met technische gegevens van SW-chemicaliën.
Ik heb verder niets, maar misschien helpt het wel.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Stagirit
Hartelijk dank!
Helaas staan er geen pH-waarden in de gegevensbladen van Agfa.
Dus gebruik ik gedestilleerd water en hoop ik er het beste van.
Ik wil een Neopan 400 op de nominale gevoeligheid brengen; als ik de curve van Super Prodol gebruik, kom ik uit op 5 3/4 min bij 20 °C.
Is dat acceptabel?
Normaal gesproken ontwikkel ik de Neopan alleen in Microdol, maar mijn 'kattenvoer' is op.
Wolf_XL
Hallo Stagirit,
Wat je zoekt, heb ik ook niet – ik heb alleen de Engelstalige tabel waarin ook de 1+100-tijden staan vermeld. Er staan geen pH-waarden in deze tabel...
Wolfgg
Waarom zou je bij RODINAL naar de pH-waarde kijken? Dat heb je hooguit nodig bij de CD van E6, zodat de kleur niet alle kanten op gaat.
Stagirit
Als ik een heel oude fles openmaak die al een jaar open in de koelkast staat (was niet van mij), dan controleer ik liever even de pH-waarde.
Bij zelfgemaakte oplossingen doe ik dat in principe altijd.
Dit is wat ik heb ontdekt:
alkalische ontwikkelaars zoals RODINAL liggen rond de 10-11
fijne korrelige ontwikkelaars zoals Microdol rond de 6,5
Ik heb de gegevensbladen meteen uitgeprint en opgeborgen, nogmaals hartelijk dank daarvoor.
piu58
Als ik een heel oude fles openmaak die al een jaar open in de koelkast staat (was niet van mij), dan controleer ik liever even de pH-waarde.
Bij zelfgemaakte oplossingen doe ik dat in principe altijd.
[right][post="6150"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
RODINAL bevat geconcentreerde kaliumhydroxide. Het concentraat zou een pH-waarde van rond de 13...14 moeten hebben en zou waarschijnlijk de meeste teststrips en stoffen afbreken.
Stagirit
De pH-waarde ligt tussen 10 en 11, de film is ontwikkeld en ziet er op het eerste gezicht erg goed uit. Ik ga de afdrukken op zijn vroegst in het weekend maken.
Wolfgg
Aan de hand van de pH-waarde kun je echter niet zien of de oxidatiebescherming in de ontwikkelaar (meestal natriumsulfiet of kaliumsulfiet) erin geslaagd is om de schadelijke zuurstof uit de lucht tot het laatste moment weg te houden van de eigenlijke ontwikkelaarstof. Dat blijkt alleen uit een testontwikkeling. Maar zoals ik lees, ben je al succesvol geweest.
Wolf_XL
...nou ja, bij RODINAL zou ik me misschien zorgen maken als het er al dertig jaar had gestaan... ;-)
Stagirit
Absolute zekerheid heb je toch nooit. Dat staat de heilige St. Murphy nu eenmaal niet toe.
Normaal gesproken werk ik niet met RODINAL. Ik gebruik liever zelfgemaakte ontwikkelaars.
Voor mijn volgende vakantie neem ik er echter wel een mee; ik wil de Ilford SFX meteen ontwikkelen, zodat hij niet te lang blijft liggen.
cfb_de
Hallo Stagirit,
Wat de pH-waarde betreft ben ik het volledig eens met Wolfgg en Uwe. Als het concentraat inderdaad een pH van 13 zou hebben, dan zou je bij een verdunning van 1:100 een pH van ongeveer 11 verwachten.
De teststrips die jullie blijkbaar gebruiken, hebben echter een foutmarge van bijna +/-2 pH. Het menselijk oog is helaas te kleurenblind en te contrastarm om dit goed te kunnen beoordelen.
Maar dat zegt niets, want de pH-waarde en de oxidatiestatus van de ontwikkelaar correleren ongeveer net zo goed als de paus in Rome met de praktische daad van het verwekken van kinderen.
Mijn speciaal voor jullie nieuw geopende RODINAL (staat hier al sinds 2003) heeft – zojuist getitreerd – pH 11,9. Maar ook dat zegt weinig, aangezien bij dergelijke producten in de technische praktijk een grotere schommeling normaal is. Het is echter altijd weer leuk als je eens een maatregel kunt nemen en terugkeert naar het geleerde vak :-)
Over Wolf_XL: Dertig jaar oude RODINAL, pikzwart en boven het bezinksel, zou eigenlijk nog net zo goed moeten zijn als nieuw. Kritisch wordt het pas bij >60 jaar. En zelfs deze fles, die sinds eind jaren vijftig op zolder had gestaan, was nog net zo goed als gloednieuwe R09, met een aanzienlijk lichtere kleur en dus minder oxidatie. Ik heb dit erfstuk opgebruikt en de lege fles, inclusief het Reichsgeier-logo, naar Groot-Brittannië verkocht. Voor een flink bedrag. Erven loont soms ook bij spullen die normaal gesproken bij het afval belanden.
Met vriendelijke groeten,
Franz
SamuliSchielke
Even een heel andere vraag, nu we het toch over RODINAL hebben. Ik vlieg dit weekend naar Egypte. Het fotolab daar waar ik gebruik van maak, vertoont nogal wat schommelingen in het zwart-witproces, en ontwikkelaar is daar alleen te koop in tanks van 10 liter voor grote laboratoria, dus ik neem mijn eigen ontwikkelaar mee.
Maar mag je eigenlijk wel zo’n agressief alkalisch spul als RODINAL in het vliegtuig vervoeren?
Er staat immers de waarschuwing "corrosief" op, en dat mag je eigenlijk niet in het vliegtuig vervoeren. Anders neem ik gewoon een minder agressieve compensatieontwikkelaar, maar RODINAL zou wel mijn eerste keuze zijn.
Overigens beweert mijn handboek fotochemie uit 1957 dat RODINAL onverdund een pH van 12,3 heeft.
Samuli
Stagirit
Nou ja, de RODINAL hoeft natuurlijk niet in de originele fles te zitten. :angry: