Tammo
Zeg eens, hoe lang duurt het voordat de emulsie van het ADOX-papier (neutraal en warm) gestabiliseerd is? Bij mij zijn beide papiersoorten nog heel zacht, ze zijn waarschijnlijk nog warm verzonden. Het ADOX-papier dat ik al een paar maanden in de koelkast heb liggen, is qua gradatie min of meer normaal, dus het ligt aan het papier. Is het dan aan te raden om het papier op kamertemperatuur te bewaren om te rijpen, of toch liever in de koelkast? Ik bedoel, bananen laat ik ook buiten rijpen :angry:
cfb_de
Hallo Tammo,
onze rolgoed kwam eigenlijk best goed binnen: 00-4, daar kan ik prima mee leven. Zou het kunnen dat je op basis van bestaande filterwaarden dacht dat een andere partij zich net zo zou gedragen?
Wat het rijpen betreft, zou ik het papier twee, drie weken in de woonkamer bewaren en na twee weken eens kijken wat er is gebeurd. In totaal kan het proces een paar weken duren, maar de eerste twee weken zouden ook bij kamertemperatuur geen probleem moeten zijn. Daarna naar de kelder/koelkast. Waarbij de koelkast meestal te droog is en je achteraf kunt klagen over een gebrek aan vlakheid.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Bij mij zijn beide papieren boterzacht
Kun je dat misschien wat concreter maken?
Niemand heeft namelijk tot nu toe 'boterzacht' gezegd.
Het klopt wel wat je vermoedt. We zijn erg snel en slecht wordt het hier ook zelden :-)
Liever just in time dan jarenlang gerijpt en mooi grijs.
Maar er mogen daardoor natuurlijk ook geen toepassingsproblemen zijn.
Daarom ben ik hier nu in geïnteresseerd.
Groeten,
Mirko
Wolf_XL
Hallo,
Ik heb vorige week ook het eerste papier uit de rolactie gebruikt – werkte perfect. Wat de filterwaarden betreft, zouden er ook geen problemen moeten zijn – ik heb de VC-module op mijn Dunco – daar paste het perfect. In vergelijking met mijn andere papiersoorten van verschillende fabrikanten is het hooguit een halve stap zachter – d.w.z. waar ik anders met grad. 2 print, heb ik met de ADOX 2,5 of 3 nodig. Ik heb ontwikkeld in Eukobrom. En of ik met het papier nu graad 5 of slechts graad 4 bereik, maakt mij persoonlijk relatief weinig uit – want als ik graad 5 nodig heb, heb ik iets verkeerd gedaan met het negatief...
Tammo
Al bij het kalibreren van de belichtingsmeter was het testnegatief erg zacht, wat bij ‘normaal papier’ eigenlijk niet het geval is. In vergelijking met mijn oudere warmgetinte barietpapier was het neutraalgetinte barietpapier ongeveer twee stops zachter.
Wolf_XL
Hallo Tanno,
Even een domme vraag – hoe oud is/was de ontwikkelaar? Want als die versleten is, krijg je alleen nog maar vage afdrukken... Dat is mij ook al eens overkomen; dan vraag je je af waarom het niet meer "knapt" en ga je eerst overal elders zoeken, totdat je je plotseling realiseert dat je de ontwikkelaar al een half jaar gebruikt...
Tammo
De ontwikkelaar was helemaal vers, ik heb ook de fles net geopend.
RomanJRohleder
Mirko,
>Kun je dat misschien wat concreter maken?
>Nog niemand heeft gezegd dat het ‘boterzacht’ is.
Je leest je eigen forum niet aandachtig genoeg. ;-)
Zie mijn bericht op
http://www.fotoimpex.de/forum/index.php?showtopic=888&st=10.
Toen schreef ik over de Vario Classic FB-rolfilm, die op dat moment net 6 weken oud was:
"Ik heb gisteren even snel een paar grijswanden getest; voorlopige resultaten:
Filtering/Zichtbare stappen/ISO-R
15M/8/120
100M/6/90
130M/5/75
100Y/14/210
130Y/16/240"
Dus boterzacht. Of noem het maar "000".
Misschien werk ik dit in het weekend nog eens bij.
Tschoe,
Roman
Wolfgg
Roman: Als je "zichtbare stappen" direct omrekent naar ISO-R (stappen * 0,15 * 100), krijg je een te hoge ISO-R-waarde, omdat ISO-R slechts varieert van een dichtheid van 0,04 via een sluier tot 90% van de maximale dichtheid; je oog ziet meer stappen.
RomanJRohleder
Wolfgang,
aaaaaah, dat verklaart waarom ik vanmiddag niet helemaal bij de les was tijdens het "spelen met de Densi".
Roman
Wolfgg
Op dit forum sta ik vast al bekend als een echte zonefanaat. Bij mij wordt niet alleen het motief met het zonesysteem ‘behandeld’, maar wordt ook het papier minstens één keer grondig gemeten. Dus: Agfa-grijswaaier (0,15 D = 1/2 diafragma per stap) in de filmhouder, papier eronder en belichten. Vervolgens vaststellen vanaf welke lichthoeveelheid "men iets ziet" en vanaf hoeveel licht "het niet meer zwart wordt". Dan de stappen daartussen tellen, wat zoals bij jou altijd aanzienlijk meer oplevert dan wat die bijsluiters of andere gegevensbladen aan ISO-R-waarden uitspuwen, omdat nou ja... zie hierboven. Maar alleen mijn meting is bruikbaar voor laboratoriumdoeleinden (en qua kwaliteit), ISO-R is alleen geschikt voor vergelijkingen.
Overigens: als je de Agfa-grijsschaal gebruikt, deze (in ieder geval die van mij) is niet bijzonder nauwkeurig. Onderaan (doel=0, werkelijk=0) en bovenaan (doel=2,7, werkelijk = 2,8) vrij goed, maar in het midden helaas een uitstulping met een maximum in het midden (doel = 1,5, werkelijk = 1,82!). Ofwel is het voor die prijs niet mogelijk om hem nauwkeuriger te maken, ofwel is hij te oud (>20 jaar). Ik gebruik hem ook alleen nog maar om snel de twee uiteinden van een onbekend papier te kunnen peilen.
Wolfgang
RomanJRohleder
Wolfgang,
Geen twijfel mogelijk, zo doe ik het al sinds begin vorig jaar – met een van de drie opgeslagen Stouffer T2115. Ik heb nog een vermoeden: misschien treedt bij de projectie van ‘beeldscherm > papier’ al het Callier-effect op.
Roman
Wolfgg
Roman: Ik had het Callier-effect daarnet ook even in mijn achterhoofd. Om dat effect zichtbaar te laten zijn, moet je bij zwart-wit echter volledig diffuus gaan, dus een diffusor direct achter de film plaatsen, zoals meestal bij kleurennegatieven. Bij mij is er de uitgang van de kleurenmengkop (iets kleiner dan een opaalbol in diameter), dan de dubbele condensor boven de film, dus tussen gericht en diffuus. Callier was hier nooit een issue.