huehnerhose
Hallo!
Ik heb zojuist alle chemische producten uit mijn schoolcollectie doorzocht. Een mengsel voor 13 liter A300 lijkt me het meest geschikt ;)
Maar nu de eigenlijke vraag: ik heb een "set" uit 1973 voor omgekeerde ontwikkeling van zwart-witfoto's. Ik heb helemaal geen ervaring met omgekeerde ontwikkeling, maar uit nieuwsgierigheid zou ik het zeker eens willen proberen. Kun je aan de chemicaliën op de een of andere manier "zien" of ze nog bruikbaar zijn? Of zitten er van nature te onstabiele chemicaliën bij, die na verloop van tijd gewoon oplossen? De zakjes zien er allemaal (op één na) nog helemaal oké uit en het voelt allemaal nog poederachtig aan – dus ik denk dat er niet veel vocht bij is gekomen.
Het zakje van de eerste ontwikkelaar heeft 2 of 3 bruine vlekken en een van de zakjes in het omkeerbad, dat van een soort zacht plastic is gemaakt, bevat een of ander smerig bruin spul dat er aan de buitenkant door het zakje heen uitziet als eeuwenoude latexhandschoenen die zijn afgebroken. Omdat de zakjes van het omkeerbad nog in een buitenzakje zijn geseald, heb ik er nog niet verder in gekeken.
Mijn vraag: denken jullie dat je dit spul nog kunt gebruiken? Heeft iemand misschien zelfs wel een toepassing voor precies zo'n omkeerset?
Groeten
Sebastian
P.S. Hier nog even een lijstje met de benamingen:
A851 Fix voor omkeerontwikkeling
A842 Tweede ontwikkelaar
A829 Eerste ontwikkelaar
A833 Omkeerbad
A835 Zuiveringsbad
kessler
Hallo Sebastian,
Ik denk dat je dat spul nog wel kunt gebruiken. Het zogenaamde "omkeerbad", eigenlijk het bleekbad in het proces, bestaat waarschijnlijk uit kaliumdichromaat en zou zich enigszins oranje moeten oplossen; dan is het nog goed te gebruiken. Het zuiveringsbad is puur natriumsulfiet.
Probeer het gewoon eens, het lukt vast wel.
Overigens zou ik voor Fomapan-diafilm een eerste ontwikkelingsduur van ongeveer 7-8 minuten aanhouden.
Groeten
Martin
huehnerhose
Hallo Martin,
Allereerst bedankt voor je antwoord en de tip over de belichtingstijden voor de Fomapan. Zoals ik al zei, heb ik nog nooit met omkeerontwikkeling gewerkt. Maar ik ga het binnenkort eens uitproberen. Ik heb net een Fomapan T200 door de camera gehaald en in D76 ontwikkeld – dat beviel me op het eerste gezicht niet echt. Heb je toevallig ook belichtingstijden voor andere films paraat? Of weet je waar ik die zou kunnen vinden?
Hartelijk dank
Sebastian