huehnerhose
Cześć!
Właśnie przejrzałem wszystkie chemikalia znalezione w szkole. Najbardziej przydadzą mi się chyba składniki na 13 l A300 ;)
Ale przejdźmy do sedna: mam „zestaw” z 1973 roku do odwróconego wywoływania czarno-białych zdjęć. Nie mam żadnego doświadczenia z odwróconym wywoływaniem, ale z ciekawości na pewno bym tego spróbował. Czy po wyglądzie chemikaliów można jakoś „rozpoznać”, czy nadają się jeszcze do użytku? A może są tam od początku zbyt niestabilne substancje, które z czasem po prostu się rozpuszczają? Wszystkie woreczki (z wyjątkiem jednego) wyglądają jeszcze zupełnie w porządku, a w dotyku wszystko jest nadal sypkie – więc myślę, że nie dostała się tam zbyt duża wilgoć.
Torebka z pierwszym wywoływaczem ma 2 lub 3 brązowe plamy, a jedna z torebek z kąpieli odwróconej, która jest z jakiegoś miękkiego plastiku, ma w środku jakąś obrzydliwą brązową masę, która z zewnątrz, przez torebkę, wygląda jak stare, rozpadające się rękawiczki lateksowe. Ponieważ woreczki z kąpieli odwróconej są dodatkowo zgrzane w zewnętrznym woreczku, nie zaglądałem jeszcze do środka.
Moje pytanie: czy myślicie, że można jeszcze użyć tego zestawu? A może ktoś ma nawet zastosowanie dla właśnie takiego zestawu do wywoływania odwróconego?
Pozdrawiam
Sebastian
P.S. Podaję jeszcze raz krótką listę nazw:
A851 Fix do wywoływania odwróconego
A842 Drugi wywoływacz
A829 Pierwszy wywoływacz
A833 Kąpiel odwrócona
A835 Kąpiel oczyszczająca
kessler
Cześć Sebastian,
Myślę, że nadal możesz tego użyć. Tak zwana „kąpiel odwracająca”, a właściwie kąpiel wybielająca w tym procesie, to prawdopodobnie dichromian potasu i powinna się w miarę rozpuszczać, przybierając pomarańczowy kolor – wtedy nadal nadaje się do użytku. Kąpiel oczyszczająca to czysty siarczyn sodu.
Po prostu spróbuj, na pewno się uda.
Przy okazji, dla filmu diapozytywowego Fomapan ustawiłbym czas pierwszego wywoływania na około 7–8 minut.
Pozdrawiam
Martin
huehnerhose
Cześć Martin,