Gast
Hallo!
Ik heb twee Fuji Neopan 400-rolletjes ondergaan bij verschillende belichtingen: 800 en 1600.
Kan iemand mij een ontwikkelaar aanbevelen die de schaduwen goed weergeeft en niet onnodig veel korrel veroorzaakt?
Hartelijk dank!
Groeten, Phil
skydl
Hallo,
Ik kan je de Amaloco AM74 aanbevelen.
Groeten
Thorsten
PhilippeGrunchec
Beide Neopan-films (400 & 1600) die ik graag gebruik, geven vaak heel weinig detail in de schaduwen weer! Niet te lang belichten!
Klopt, LP Supergrain / Amaloco AM74 is zeer geschikt.
Een tweestapsontwikkelaar (Emofin, Diafine, MZB) is ook een echte aanrader.
Gast
Microdol in de stamkaart.
Roman
Om de film te pushen is er niets beters dan A49 (bijvoorbeeld hier in de winkel) – haalt uit elke film de maximale gevoeligheid met een zeer fijne korrel, en vooral met Neopan gaat hij bijzonder goed samen!
Mijn tweede keuze zou XTOL zijn (maar die is alleen verkrijgbaar in relatief grote verpakkingen en heeft last van ‘sudden death’ als hij met kraanwater wordt aangemaakt).
Ik raad Microphen af voor het pushen van Neopan – dit levert een grove korrel op bij een zeer hoog contrast.
Gast
Allereerst hartelijk dank voor het advies!
Ik ga het eens proberen met A49 of Xtol. Met A49 krijg je in ieder geval heel mooie, normaal belichte Neopan 400.
Groeten, Philipp
PhilippeGrunchec
Hoe ziet de korrel eruit? Wat me vaak stoort aan de Neopans, is die ietwat vage korrel ;)
Roman
Probeer dan eens RODINAL – dat geeft een superscherpe korrel, maar toch niet te grof, heel erg vergelijkbaar met TriX (EI 250, 20 °C, 9:30 min., 1 min. kantelen).
A49 geeft natuurlijk een licht vervaagde (maar daarvoor zeer fijne) korrel, ik zou het bij nominale gevoeligheid eerder alleen voor portretten gebruiken, maar om te pushen is het al heel fijn, vooral in middenformaat is er dan helemaal geen korrel te zien, en bij het juiste motief, als de iets zwakkere schaduwweergave niet zo opvalt, merk je nauwelijks dat er gepusht is. Ik gebruik de combinatie NP400 bij EI 800, ontwikkeld in A49 1+1, 18 min. (20 °C, 1 min. kantelen) graag voor spontane portretten met de Rolleiflex.
PhilippeGrunchec
Bedoel je RODINAL 1+50?
Stagirit
Als het gaat om scherpe korrels en het verhogen van de ISO-waarde, kan ik Microdol-X echt van harte aanbevelen.
Ik heb foto’s gemaakt in het museum en de ISO-waarde van 400 naar 800 verhoogd; het resultaat was werkelijk uitstekend.
Neopan in RODINAL heeft me niet overtuigd; de dichtheid was nogal matig.
Van Microphen kan ik je ook alleen maar afraden.
Hierbij een
voorbeeld
Roman
Ja, RODINAL 1+50 – sorry, ik was vergeten dat er ook nog andere verdunningen zijn (die ik echter nooit gebruik... ;))
Gast
Hallo!
Ik heb vandaag mijn langverwachte A49 ontvangen. Ik heb hem meteen even uitgeprobeerd; op het eerste gezicht ziet hij er prima uit. Morgen zal ik meer vertellen en een foto scannen en hier plaatsen.
Alvast hartelijk dank voor de reacties!