Jün,
de CHS 50 is niet identiek aan de PO 100c.
Dat heb ik ook gelezen, maar ik heb nooit de indruk gehad dat de films als identiek werden aangeprezen; de CHS 50-rolfilm werd eerder als vervanging voorgesteld.
De PO 100c haalt zijn hoge resolutie uit de orthopanchromatische sensibilisatie, terwijl de CHS 50 een panchromatische film is.
De CHS 100 zou het meest vergelijkbaar zijn, maar ook dat is een panchromatische film met totaal andere eigenschappen en een heel andere sensibilisatie/resolutie.
De bereikte gevoeligheid is ook vergelijkbaar (zoals je zelf hebt vastgesteld, wordt uit de PO 100c 125 ASA en uit de CHS 50 ca. 65 ASA). Dat ligt precies binnen het kader van wat te verwachten was.
In geen geval kan uit de 50'er in het diaproces 100 worden gehaald – daarvoor zou men het proces moeten aanpassen.
Ik denk dat degenen die menen dat de 50-film vergelijkbaar is met de PO100c, tot deze vergelijking zijn verleid door het feit dat de PO100c een voor een 100-film zeer hoge resolutie heeft. Daardoor ligt het vermoeden voor de hand dat het om een 50-film met 100 ASA op de verpakking gaat, maar dat klopt niet. Het gaat om een 100'er met Rectepan-emulsie (orthopanchromatisch), vergelijkbaar met de Neopan Acros.
ALLEEN de rolfilms worden op een doorzichtige drager gegoten, NIET de KB-films (zie hiervoor mijn thread over de problemen bij het verkrijgen van doorzichtige
rolfilmdragers).
We hebben nooit tests gedaan met de film in het SCALA-proces, omdat Agfa tot voor kort de laboratoria aan banden had gelegd en het hen niet was toegestaan om andere films in het SCALA-proces te ontwikkelen. Er waren altijd twee laboratoria die zich daar niet strikt aan hielden, maar we konden dat niet aan de grote klok hangen, zodat ze geen opmerkingen van Agfa zouden krijgen.
Dat met de huidtinten interesseert me. Dat zou je in theorie moeten kunnen bereiken door de ontwikkelingsparameters aan te passen.
Kun je dat eens inscannen?
Het is echter denkbaar dat de 50-er helemaal niet te ontwikkelen is in het SCALA-proces.
40 graden is in ieder geval te veel voor de kwetsbare emulsie.
Groeten,
Mirko