Gast
Hallo forumleden,
Heeft iemand van jullie al ervaring met de Fomabrom Variant, die hier sinds kort verkrijgbaar is, en de Splitgrade van Heiland? Met welke instelling krijg je snel de eerste (bruikbare!) teststrip?
Zelf kan ik helaas pas over een paar weken gaan testen...
Met vriendelijke groeten!
Johannes
fotohuisrovo
Nog niet, maar we hebben Jürgen Heiland gevraagd om de Fomaspeed Variant III en de Fomabrom Variant te testen in de Split Grade van Heiland. Hoe dat eruit komt te zien, zal hij in versie 2.5 laten zien. Verder zijn er ook enkele papiersoorten getest: Agfa MCP-MCC, Kodak enz.
Met vriendelijke groeten,
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
Wat het schrappen van papieren betreft, zie ik dat anders. Niet alleen bij mij ligt er namelijk waarschijnlijk nog een flink aantal MCP/MCC-certificaten opgeslagen.
Vraag de heer Heiland alsjeblieft of hij nog even kan wachten met het schrappen. Ook al maakt het mij eigenlijk niet uit, aangezien ik (nog?) geen splitgrade heb.
Franz
Gast
Tot de zomer heeft hij daar nog geen tijd voor. Verder ga ik nu testen of de emulsies hetzelfde zijn, want met te veel schommelingen heeft het geen zin.
De voorraad van de Split Grade is behoorlijk vol, dus als er wat minder papier op de markt is, levert dat alleen maar extra werk op.
Robert
P.S. Je bent natuurlijk niet verplicht om een upgrade uit te voeren; het hangt er ook vanaf welk papier je gebruikt.
Gast
Hallo forumleden,
Ik heb eens wat geëxperimenteerd (zonder wetenschappelijke pretenties):
Met de Splitgrade-instelling voor het AGFA-PE-papier kom je redelijk goed uit op de belichtingstijden en gradatie van de Fomabrom Var.III, maar – en dat is natuurlijk het belangrijkste bij het kalibreren – de aanpassingen in de belichtingstijden die voortvloeien uit de verandering in gradatie (zouden moeten). Maar je hebt in ieder geval meteen de eerste (acceptabele) teststrook – de rest is dan een kwestie van finetuning.
Johannes
WolfgangMoersch
Instelling: Overige - gemiddelde gevoeligheid
NEUTOL WA 1+12: T -0,4 G +0,7
SE2 1+12: T -0,2 G +0,7
SE6 1+12: T -0,4 G +0,6
Ontwikkeltijd telkens drie minuten. Dit zijn mijn praktijkwaarden, geen exacte kalibratie. De waarden liggen zo dicht bij elkaar dat vergelijkbare formuleringen vergelijkbare correctiewaarden doen vermoeden.
Gast
Meneer Moersch,
Hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens!
Met vriendelijke groeten uit Salzburg!
Johannes