Canon-AE1
Hallo allemaal.
?
Ik heb een vraag over de fixeertijden:
Is het mogelijk om een film als het ware te lang te fixeren? Dus als je een concentratie van 1+4 hebt, maar bijvoorbeeld door een ontbrekende vermelding de tijden van 1+9 aanhoudt? Ik weet dat het een domme vraag is, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
?
Bedankt, groeten
Lichtjahr
Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
€
Tijdens het fixeren wordt het onbelichte, tijdens het ontwikkelen niet zwart geworden broomzilver uit de filmlaag opgelost.
Als dat weg is, is het weg; meer is er niet aan te doen. Met snelfixeermiddelen kun je alleen tijd besparen, het resultaat blijft hetzelfde.
Het maakt dus helemaal niet uit of je 5 of 10 minuten fixeert. Houd je aan de aanwijzingen van de fabrikant, dan zit je goed.
Het is belangrijk om voldoende lang te wassen, zodat het opgeloste broomzilver en de fixeerchemicaliën worden uitgespoeld.
Te lang fixeren kan echter leiden tot verkleuringen in de emulsie. Dat is mij echter nog nooit overkomen, ik ken het alleen uit de vakboeken.
€
Groeten, Edi
Urnes
Je kunt de tijd van de belichting uitproberen. Leg gewoon een stukje belicht film in het fixeerbad en kijk wanneer het helemaal helder is. Verdubbel de tijd dan en je hebt de juiste tijd van de belichting.
Groeten, Sven.
TR
Door te lang te fixeren kun je dingen wegfixeren die eigenlijk moeten blijven (lichtpartijen in het positief; schaduwen in het negatief). Dan werkt het als een bleekmiddel, wat echter pas gebeurt bij een zeer "grove" toepassing. De term "fixeer" is eigenlijk volkomen verkeerd. Hier wordt helemaal niets gefixeerd, integendeel.
Wolfgg
Hallo,
Fixeer betekent in figuurlijke zin dat het beeld wordt vastgelegd door het lichtbestendig te maken. In de fotografie zijn veel termen al bijna 200 jaar oud.
De beste werkwijze is om de helderwordtijd te observeren, dat wil zeggen de tijd die nodig is totdat de film zijn troebelheid verliest. Bij een nieuwe fixeerbad weet je die tijd, of moet je deze eenmaal met een stukje film bij licht testen. Open na deze tijd het blikje en kijk of de film helder is, om zo de klaringstijd voor dit filmtype en de mate van verbruik van de fixeer te bepalen. Neem vervolgens de dubbele klaringstijd als totale fixeertijd. De klaringstijd neemt toe naarmate het fixeermiddel meer wordt verbruikt, wat met deze methode meteen wordt gecompenseerd. En overfixeren gebeurt zo ook niet.
Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je het blik een paar seconden te vroeg opent en de film verpest. Na het wassen en het invullen van de fixeer zijn alle eventuele ontwikkelresten al na 30 seconden gegarandeerd dood.
Groeten, Wolfgang
PeterVolkmar
Films met een hoge resolutie en documentairefilms zijn erg gevoelig. Vaak is een minuut al genoeg. Er zijn ook grote verschillen tussen klassieke films en T- of D-kristallijnen. Test het dus echt van tevoren!
Rolf-Werner
In mijn jeugd heb ik dat eens met papier geprobeerd. Na uren begon de fixeer de ontwikkelde delen van de foto aan te tasten, waardoor de afbeelding langzaam vervaagde. Maar wat zijn nou uren vergeleken met de paar minuten die een normale fixeertijd duurt...
Rolf
Bonderer
Te veel is nooit goed. Dat is me ooit per ongeluk overkomen en er stond niets meer op de film om te vergroten. Ze hadden echter wel 3-4 uur in een verdunning van 1+4 gestaan.
jonny
Als wat ik in diverse forums zie in berichten van het type "Wat is hier misgegaan?", representatief is, dan is overfixatie in 99,9% van de gevallen NIET het probleem. Onderfixatie door een te korte belichtingstijd, te weinig beweging, versleten fixatiemiddel enz. is daarentegen een terugkerend probleem bij analoge beginners. Bij twijfel is het daarom altijd beter om iets langer te fixeren dan te kort. Om schade aan te richten, moet je al ver over het doel heen schieten. De hele discussie is eigenlijk overbodig, want er bestaat een eenvoudige en betrouwbare methode om de juiste fixeertijd en de capaciteit van het fixeerproces te bepalen. Maar blijkbaar past tegenwoordig niemand die meer toe --- waarschijnlijk omdat er geen "app" voor de smartphone van bestaat ;)
grommi
Deze hele discussie is eigenlijk overbodig, want er bestaat een eenvoudige en betrouwbare methode om de juiste fixeertijd en de capaciteit van het fixeerproces te bepalen. Maar blijkbaar past niemand die tegenwoordig nog toe --- waarschijnlijk omdat er geen "app" voor de smartphone van bestaat ;)
Zo is het nu eenmaal.
€
Alleen bij technische films met een zeer dunne emulsie moet men voorzichtig zijn en de fixeer het beste verder verdunnen, maar dat is al opgemerkt en zou ook bij de zuiverheidstest onmiddellijk opvallen.