dkwrt200
Beste forumleden,
zijn er richtlijnen voor de minimale hoeveelheid ontwikkelaar die moet worden gebruikt? Voor het ontwikkelen van zwart-witrolfilm gebruik ik het liefst mijn oude Rondinax 60-daglichtontwikkelingsbus. Een prachtig apparaat – waarom wordt zoiets tegenwoordig eigenlijk niet meer gemaakt? In het daglicht inrollen zonder het bad af te sluiten, geen stof, geen geknoei, geen problemen bij het inrollen! Bovendien volstaat een hoeveelheid van 130-150 ml ontwikkelaar.
Dat betekent dat er bij RODINAL 1:50 slechts 3 ml chemie nodig is en dat er uit een flesje van 125 ml maar liefst 41 films komen, wat de ontwikkelingskosten aangenaam drukt.
Nu meen ik me vaag een waarschuwing van Agfa te herinneren dat je voor een RF een minimumhoeveelheid van 10 ml chemie moet aanhouden. Natuurlijk kan het ook minder, maar waar wordt het echt krap?
Bij A49, vooral als er al een paar films doorheen zijn gegaan, neem ik voor de zekerheid de halve liter kantelbus. Verder heb ik bij Ilford/ADOX CHM 125, efke 100 en Foma tot nu toe alleen maar positieve ervaringen gehad met 3 ml in de Rondinax. Slechts één Lucky heeft het een keer niet gedaan, maar dat hoeft niet aan de geringe hoeveelheid chemie te liggen.
Eigenlijk zou ik bij de Rondinax graag bij RODINAL 1+50 (of R09) blijven, maar binnenkort staan er een paar opnames met efke 25 op het programma. Is de hoeveelheid chemie daarvoor nog voldoende?
Met vriendelijke groeten,
Rainer
fotohuisrovo
Nee, dat is niet genoeg. Bovendien ben je bij deze minimale hoeveelheid afhankelijk van het motief op de film. Dat is natuurlijk erg riskant.
De officiële minimale hoeveelheid voor RODINAL is 10 ml per film (135-36 of 120 rolfilm). Uit verschillende tests weten we dat het bij 5-7 ml per film ALTIJD nog net lukt.
Dus: schakel terug naar 1+25, want daar is geen probleem mee. Ja, het nadeel is dat het iets minder scherp is, maar de korrel zal daardoor minder een probleem worden.
Alle ontwikkelaars hebben dit: bijv. AM74/LPSupergrain/RHS: 20 ml per film vanaf een verdunning van 1+7. Kan tot 1+19 worden gebruikt. 1+9 zal dus waarschijnlijk net nog gaan met de Rondinax 60.
RODINAL 1+100 doe ik trouwens vaak met een Jobo 1540 (tot 1 ltr.). Geen probleem dus. :rolleyes:
Met vriendelijke groeten,
Robert
Gast
De film heeft, ongeacht de verdunning, een minimale hoeveelheid ontwikkelaar nodig. Dit kan bij kleine hoeveelheden en grotere verdunningen een probleem vormen. Als de fabrikant voor een oplossing van 1 liter een hoeveelheid voor 10 films aangeeft, dan moet er bij verdunningen nog steeds 100 ml ontwikkelaar aanwezig zijn. Op een gegeven moment heeft verdunnen geen zin meer vanwege de steeds langer wordende ontwikkeltijd. Vaak is het zinvol om de tijd te verlengen door middel van verdunning, als de ontwikkeltijd alleen maar geschat kan worden. Als je bij 15 minuten drie minuten langer ontwikkelt, heeft dat minder gevolgen dan bij een ontwikkeltijd van 5 minuten.