Gast
Hallo, ik heb het volgende probleem: midden in Saoedi-Arabië is de batterij van mijn Minox C leeg geraakt, die beroemde px 27 van 5,6 volt. Thuis heb ik er nog drie liggen... ja ja, ik weet het, je moet altijd reservebatterijen bij je hebben. Ik heb vandaag alle souks afgestruind, maar helaas zonder resultaat. Naar een Minox-adapter hoef ik niet eens te vragen. Nu heb ik 10 filmrolletjes bij me, maar geen batterij, wat een puinhoop. Maar misschien is er wel een alternatief met andere batterijen die je eventueel in serie kunt schakelen en die dan ook passen??? Wie heeft er advies?
Groeten uit het land waar een tankbeurt amper 8 € kost
Gast
Hallo,
met een beetje handigheid, wat plakband, aluminiumfolie en vier knoopcelbatterijen van 1,5 V met de juiste diameter kun je voor je PX een redelijk bruikbare / functionele vervanging maken. Ik weet niet hoe de belichtingsmeter van de Minox werkt, maar voor mijn oude Praktica VLC heb ik iets soortgelijks in elkaar geknutseld en dat werkt prima. Op www.abcde.de wordt een UNICELL U27PX als vervanging genoemd, maar die is 21,5 mm lang.
Groeten, Uwe
seba
Hoi,
in de PX27 zitten ook maar 4 knoopcelbatterijen met contactplaatjes. Als je de metalen behuizing verwijdert, komt er een soort plastic bakje tevoorschijn (pas op voor kleine onderdelen!), dat kun je dan vullen met 4 LR43- of SR43-batterijen; zo doe ik het momenteel ook bij mijn GL. Normaal gesproken moet je dan nog de belichtingsmeter afstemmen op de ISO-instelling, als je een vergelijking hebt. Zo niet, dan zou ik voor de zekerheid gewoon een diafragma overbelichten. Dia's zou ik hiermee echter niet maken.
Veel succes,
cu seba
PhilippReichmuth
Hoi Marwan,
een andere mogelijkheid: ik weet natuurlijk niet waar je precies in Saoedi-Arabië bent, maar neem eens contact op met een lokale fotoclub. In Riyad is er bijvoorbeeld een club genaamd "Cameraderie", die behoorlijk actief is. Misschien leveren zulke contacten nog wel interessante ontmoetingen op?
Ik ken het ronddwalen door souks en dergelijke. Ik heb ooit een dag in Tasjkent doorgebracht met het zoeken naar een SmartMedia-kaartlezer. Zonder succes. De ervaring leert dat je met zoeken niets bereikt en met contacten alles.
Of je doet het zoals een paar mensen van de Duitse ambassade, die tijdens een voetbalwedstrijd tussen Duitsland en Saoedi-Arabië een bordje met "Stuur asperges" omhoog hielden en vervolgens rijkelijk werden voorzien door de Duitse aspergebond. Maak alvast een bordje met "Stuur batterij PX27" :rolleyes:
Philipp
Gast
Ja, hallo,
hartelijk dank voor de tips,
ik ben nu in Jeddah; kaartlezers zijn hier absoluut geen probleem, batterijen voor de gangbare digitale camera’s evenmin. De verkopers herkenden ze wel degelijk als fotobatterijen, maar haalden hun schouders op en zeiden dat ze voor een oude camera waren.
Tja, zo gaat dat, wij komen uit het moderne Westen en slepen die oude rommel met ons mee :rolleyes: .
Ik ga de zelfgemaakte combinatie eens uitproberen, ik denk dat de overspanning de techniek niet zal schaden.
Groeten uit de woestijn.
Marwan
Gast
Hallo,
Ik heb het vandaag uitgeprobeerd en vier knoopcelbatterijen gekocht. Ik hoop dat de lichte overspanning de elektronica niet in de war brengt en dat de foto’s redelijk worden belicht. Aangezien het zwart-witfilm is, hoop ik dat het resultaat niet al te heftig wordt. Ik heb in ieder geval nu iets om mee te fotograferen. Het is hier niet helemaal zonder gevaar, omdat de mensen hier nogal allergisch reageren op het gefotografeerd worden. De Minox valt daar niet zo op, hoewel ik de vorige keer met mijn Leica en een 20 mm met f/800 vanuit de heup geniale foto's heb gemaakt.
Ik zal later verslag doen van hoe de foto's met overspanning zijn geworden.
Groeten
Marwan
Stagirit
Zolang de camera de batterij niet als referentiewaarde gebruikt, zou er geen probleem moeten zijn en zal die minimale overspanning (0,4 V) je elektronica niet beschadigen.
Het enige wat me nu te binnen schiet, is de Lunasix, die de 1,35 V van de PX-625 als referentiespanning gebruikte.
De Minox 35 GT (eigenlijk de meter voor de belichting) doet raar met nieuwe batterijen: de meter voor de belichting loopt vast en de foto's worden verkeerd belicht. Als je dit weet, kun je het verhelpen door er zachtjes op te tikken, of door de batterij gewoon een paar dagen te gebruiken.
Gast
Hallo!
Dat is precies wat mij in New York is overkomen: we bezoeken een unieke rampenoefening op John F. Kennedy Airport en wat blijkt? Ik ben vergeten mijn reservefilmrolletjes mee te nemen... Het leven kan soms zo hard zijn!
Ik kom trouwens alleen op deze pagina omdat er rechts naast me een Minox C ligt – net voorzien van nieuwe batterijen! Precies – het leven is soms een van de zwaarste!
Veel plezier daar beneden nog!
Peter Eilers