Gast
Hallo,
Ik weet dat er hier iemand uit Oekraïne schrijft, dus ik heb een vraag: ik ben een enthousiaste 16mm-filmer en wil een langere film maken, maar het Kodak-materiaal is zo duur dat ik me dat op die schaal gewoon niet kan veroorloven.
(Geen sprake van 'gierigheid is cool', dat zit er gewoon niet in!)
Een rol Ektachrome 100D 122m kost ongeveer 200 euro, exclusief ontwikkeling, en ik zou er zo'n 5 tot 10 van nodig hebben. Is er een manier om hieraan te komen, hetzij rechtstreeks via Svema, hetzij via een filmwinkel in Oekraïne?
Als ik het goed heb, heeft het materiaal 32 Gost en is het gevoelig voor daglicht.
Het materiaal zou maar een fractie moeten kosten (35 $ per rol) van wat het hier kost, dus ik zou desnoods ook zelf de ontwikkelaar maken.
Hartelijk dank
Jü
Gast
Bedoel je mij?
Ik weet het niet, ik moet het even navragen, dat is niet zo eenvoudig te zeggen.
Swema maakt, geloof ik, nog steeds kleurenfilm voor bioscopen en waarschijnlijk negatiefilm voor 35 mm-opnames.
Je wilt Swema Color-omkeerfilm 16 mm omdat Kodak je te duur is – of die nog bestaat, geen idee.
We hadden vroeger op school een 16 mm-camera en een projector, ik weet er tegenwoordig niets meer van (allemaal theorie), ik film zelf al lang niet meer (vroeger met Super 8).
Ik ben wel een beetje geïnteresseerd, maar ik kan me niet voorstellen hoe je daar aan wilt komen, je hebt iemand nodig die het koopt en naar je opstuurt.
Ik kan wel even bij Swema bellen om te vragen wat zij ervan vinden.
Als je het niet erg vindt dat ik vraag: waarom neem je geen goede videocamera? Dat is vast goedkoper om te huren dan film te kopen?
Oleksander
Gast
Ik weet helaas ook niet waar en hoe je die kunt krijgen, maar er is een alternatief van Kahlfilm: zij hebben een 16mm-film van 50 ASA voor daglicht in het E-6-proces, die goedkoper is dan die van Kodak en natuurlijk ook heel goed zelf te ontwikkelen is.
Je kunt eens kijken op de website www.kahlfilm.de. Die is ook per meter verkrijgbaar in Super 8, Doppel 8 en Doppel S8.
Groeten
MArwan
Gast
Jäg, Marwan,
ik heb met Swema gebeld; er is nog steeds film verkrijgbaar. Er wordt af en toe wat geproduceerd, niet vaak, alleen als er weer behoefte aan is.
De prijs rechtstreeks bij Swema bedraagt ongeveer 30 euro voor 120 m (122 m is de Amerikaanse lengte, bij Swema is het 120 m). De gevoeligheid bij daglicht is 18 DIN.
Je kunt alleen rechtstreeks in Oekraïne kopen (of ook in het GOS als vaste klant), Swema stuurt je geen 10 rollen extra naar Duitsland.
Ik zou het in principe voor jullie kunnen regelen en opsturen, maar ik heb geen idee hoe je dat moet doen met de betaling, de douane en de verzending, bovendien kan er in theorie iets verloren gaan tijdens het transport.
Hebben jullie een idee hoe je zoiets aanpakt? Ik denk namelijk dat het niet zo eenvoudig is.
Oleksander
Veel plezier met jullie hobby
Gast
Hallo,
dit grenst toch wel aan onzin: via allerlei omwegen 16mm-film uit Oekraïne zien te bemachtigen, die, zoals bekend en hier al duizend keer is vastgesteld, ronduit slecht is.
Het resultaat is dan een vage flikkering met prachtige lichtstralen, of "Svemachrome-emulsie blijft niet op de drager zitten", "na twee weken wordt alles rood" enzovoort.
Liever 500 euro in de vuilnisbak gooien dan een degelijke digitale camcorder gebruiken, ik geloof soms echt dat dit forum de DDR in versterkte vorm is.
Het spijt me, maar dit moet gewoon eens gezegd worden.
Markus
Gast
Hallo,
dit grenst toch wel aan onzin: via allerlei omwegen 16mm-film uit Oekraïne zien te bemachtigen, die, zoals bekend en hier al duizend keer is vastgesteld, ronduit slecht is.
Het resultaat is dan een vage flikkerende beelden met enorme overbelichting, of "Svemachrome-emulsie blijft niet op de drager zitten", "na twee weken wordt alles rood" enzovoort.
Liever 500 euro in de vuilnisbak gooien dan een fatsoenlijke digitale camcorder gebruiken, ik geloof soms echt dat dit forum de DDR in versterkte vorm is.
Het spijt me, maar dit moet gewoon eens gezegd worden.
Markus
[right][post="5934"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Uitstekend voorbeeld van een typische digitale onnozel!
Gast
Een typisch voorbeeld van een analoog-fanaticus :ph34r: :blink: Ik kan alleen maar zeggen: waarom denk je dat dat spul zo goedkoop is? – vast en zeker omdat het van z’n allerbeste kwaliteit is :D !
ChristianKolinski
Hallo,
Nu moet ik me hier even in verdiepen... die 30 euro voor 120 meter is naar mijn mening een verdomd goede prijs.
Heb je bij Swema kunnen achterhalen in welk proces het wordt ontwikkeld?
E6? Of iets heel eigens?
Bij 16 mm smalfilm met 18°DIN gaan er namelijk alarmbellen rinkelen in mijn achterhoofd – als het E6-materiaal is – dan zou dat de bron verklaren voor het materiaal dat elders voor 50 € / 30 m wordt verkocht...
Wat de verzending betreft: zo ingewikkeld kan het toch niet zijn, als ik kijk naar de hoeveelheden FED's en Zorkis die via eBay de grens overstromen.
En nog iets:
Een digitale camcorder aanbevelen als vervanging voor 16 mm-film is toch wel een grap. Een goede vergroting van 16 mm kun je ook wel eens op een grotere muur laten zien... de belachelijke bijna 600 lijnen van een DV-camcorder zijn daar lachwekkend. Die moet het al met een 8 mm-camera tegen elkaar opnemen om niet met een ruime marge te verliezen.
Gast
Christian,
er zijn steeds meer mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Ik denk dat Swema-omkeerfilm heel oude Agfa-Color is; misschien is het nu ook E-6, dat heb ik niet gevraagd.
Het is zeker geen T-Kristall, of wat er verder nog zo allemaal is; als het E-6 is, dan is het met de meest eenvoudige middelen gemoderniseerd Sovjetmateriaal.
Of Swema beter is dan camcorder, tja, ik weet het niet, het is zeker niet zo goed als Ektachrome van Kodak.
Dat het een beetje schommelt en het beeld licht van kleur verandert, is normaal, heb je nog nooit Sovjetfilm gezien?
Ik vind de kleuren mooi, heel pastelachtig en een beetje koud.
Swema is nu eenmaal goedkoop, anders koopt niemand het.
Kijk eens hier, dat is wederverkoop in Rusland.
http://www.foto-rdm.ru/production_2_8.html
De film van 298 m heeft bijvoorbeeld 26 DIN, is zwart-witnegatief en kost 107 dollar, voor het geval je geen Russisch spreekt.
Oleksander
Misschien kom ik er nog meer achter, we zullen zien, het is gewoon niet zo eenvoudig als in Duitsland, Swema heeft niet eens een website.
Ik ben geen filmmaker, maar ik ben er wel in geïnteresseerd, net als in de Duitse taal en fotoboeken, daarom schrijf ik hier.
MirkoBoeddecker
Markus,
welke camcorder gebruik je die de resolutie van 18 DIN 16mm-materiaal benadert?
Welke diameter heeft de sensor?
Heb je ooit in je leven een 16mm Arri in handen gehad en ermee gewerkt?
Dat gezegd hebbende, afgezien van de materiaaleigenschappen van de Svemachrome (die ik nooit heb gebruikt).
Maar ik vind de avontuurlijke instelling van Jörg wel leuk. Waarom eigenlijk niet? DV-piraten zijn er tegenwoordig op elke hoek van de straat, maar wie filmt er nu op Svemachrome!
Jörg, we helpen je met het transport en de import, als Svema de door jou benodigde hoeveelheden ter beschikking stelt.
Groeten,
Mirko
Schwedenstahl
Hallo Mirko,
als dat met de 16 mm Svema zou lukken en je de benodigde chemicaliën voor zelfontwikkeling zou kunnen krijgen, zou ik ook meteen een grotere bestelling van 16 mm plaatsen. Als jullie daar ook DS8 of Super 8 hebben, doe ik mee.
Het zou ook interessant zijn om dit alles op de betreffende smalfilmforums bekend te maken, want met een passende vooruitbetaling zou je zeker een aanzienlijk aantal geïnteresseerden kunnen krijgen.
Groeten
Marwan
Schwedenstahl
Oh ja, nog even over Markus,
ik moet toch zeggen dat je je een beetje moet inhouden; ik vind zulke aanvallen op mensen die even geen camcorder willen gebruiken – omdat ze misschien waarde hechten aan een bepaalde uitstraling of, in het geval van Kodak-film, aan kwaliteit – erg ongepast.
Logischerwijs zou je met dat argument ook iedereen hier die zich aan analoge fotografie heeft gewijd, kunnen afdoen als achterblijvers. Ik wil opmerken dat ik zowel 16mm- als Super 8-films gebruik en heel duidelijk wil stellen dat er qua uitstraling noch qua kwaliteit een digitaal alternatief voor is. Wie tevreden is met het digitale resultaat, moet dat alsjeblieft blijven doen en er gelukkig mee zijn. Beledigingen met allerlei DDR-vergelijkingen vind ik ongepast.
Groeten
Marwan
Gast
Oleksander, Marwan, Mirko,
ik vind het nu toch een beetje gênant; ik had niet gedacht dat jullie je er allemaal zo voor zouden inzetten. Ik heb onverwacht goedkoop Kodak-materiaal kunnen kopen waarvan de houdbaarheidsdatum op papier was verstreken (daar had ik niet op gerekend), dus eigenlijk heb ik geen film meer nodig.
Hartelijk dank voor jullie vriendelijke inspanningen, in het bijzonder Oleksander, voor het telefonisch navragen.
Ik hoop dat ik niemand al te veel moeite heb bezorgd.
Veel licht
Jü
Gast
Joerg,
Geen probleem, ik had gewoon nog wat meer interesse. Van harte gefeliciteerd met je aankoop; het is tenslotte niet zo ingewikkeld als verzending vanuit Oekraïne.
We zullen wel zien. Ik wilde eigenlijk nog uitzoeken hoe de huidige productie is, of dat de film misschien geen restanten zijn die in het magazijn zijn gevonden.
Oleksander
Gast
Joerg,
als je denkt dat je het niet voor elkaar krijgt of dat de filmpjes te slecht zijn en je durft het niet te zeggen – dat geeft niet :ph34r: .
Oleksander
Gast
Hallo,
Ik heb niets tegen 16 mm, maar eerlijk gezegd: als ik 16 mm op tv kan bekijken, is dat zelden helemaal korrelvrij.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat het filmmateriaal technisch verouderd is; ik ken de Sovjetfilms in Sovcolor uit de jaren 50.
Maar daar hoef ik niet eens naar te kijken, een doodgewone Tatort uit de jaren 70 is al genoeg, dat komt toch niet in de buurt van een hedendaags televisiebeeld – ondanks moderne scanners.
Jörg heeft het blijkbaar ingezien en is op zijn schreden teruggekeerd.
Markus
arothaus
Ik heb niets tegen 16 mm, maar eerlijk gezegd: als ik 16 mm op tv kan bekijken, is dat zelden helemaal korrelvrij.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat het filmmateriaal technisch verouderd is; ik ken de Sovjetfilms in Sovcolor uit de jaren 50.
Maar daar hoef ik helemaal niet naar te kijken, een doodgewone aflevering van Tatort uit de jaren 70 is al genoeg, dat komt toch niet in de verste verte in de buurt van een huidig televisiebeeld – ondanks moderne scanners.
[right][post="5961"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Hallo Markus!
Wat betreft korrel: er schijnen mensen te zijn die dat ook als stilistisch middel gebruiken.
Verder is het je toch ook duidelijk dat films uit de jaren '70 er vandaag de dag anders uitzien dan toen? Trefwoord: archivering en negatiefstabiliteit.
Natuurlijk zagen ze er toen ook anders uit dan de films van vandaag, maar wat nu beter of slechter is, ligt natuurlijk altijd in het oog van de toeschouwer.
Groeten,
Andreas
Gast
Jörg,
Ik vind het raar dat dit zo van de ene op de andere dag gebeurt. Verzin alsjeblieft betere smoesjes, of vraag het alleen als je er zelf ook zeker van bent.
Anders doen anderen voor niets hun best, voor niets en nog eens niets.
Of heeft die Markus je het Svema-feest verpest?
Roland
Gast
Hallo Jäg,
kun je mij de bron noemen? Ik ben natuurlijk ook geïnteresseerd in Kodak-materiaal. Welk materiaal heb je gekregen?
Even terzijde: ik zou graag verder willen praten over het Svema-materiaal. Is er iemand die interesse heeft om samen met mij zoiets te organiseren???
Groeten,
Marwan
ChristianKolinski
Hallo,
ik heb niets tegen 16 mm, maar eerlijk gezegd: als ik 16 mm op tv kan bekijken, is dat zelden helemaal korrelvrij.
[right][post="5961"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Als je tv kijkt, merk je in 90% van de gevallen helemaal niet dat je 16mm-materiaal ziet. Met uitzondering van enkele telenovelas en soaps wordt nog steeds het grootste deel van de tv-producties op 16mm opgenomen. Inclusief recente afleveringen van Tatort, sitcoms en actieseries.
En voor HDTV – tja, daar is het aandeel van 16 mm (meer bepaald Super16) _nog_ hoger – omdat de benodigde apparatuur noch in voldoende aantallen, noch tegen aanvaardbare prijzen beschikbaar was. Dat begint pas langzaam te verbeteren.
Nog afgezien van filmmateriaal dat technisch verouderd is, ik ken de Sovjetfilms in Sovcolor uit de jaren 50.
Ektachrome Professional kan niets waard zijn, ik ken daar dia's uit 1957, totaal met kleurzweem en verbleekt, echt afschuwelijk. Op zulk slecht materiaal zou ik nooit fotograferen?
BMW? Zou ik nooit kopen, ik ken de Isetta uit 1955, totaal zwak in de borst en geen kreukzone. En ABS heeft ze ook niet.
Gestolen filmtechniek van voor de oorlog (en dat was "Sovcolor" uit 1950. Ik denk dat je bijvoorbeeld de ook hier in het Westen bekende meisjesfilms uit de jaren '50/'60 bedoelt) na deels meer dan 50 jaar twijfelachtige opslag (dat kost immers geld, en dat is er uiterlijk sinds 1991 niet meer...) te vergelijken met halfactueel filmmateriaal is nauwelijks eerlijk. Ook in de Sovjet-Unie is er op dat gebied iets veranderd.
Maar daar hoef ik helemaal niet naar te kijken, een doodgewone Tatort uit de jaren 70 is al genoeg; dat komt toch niet in de verste verte in de buurt van een actueel televisiebeeld – ondanks moderne scanners.
Ook dat is een probleem van de opslag. Dat kun je – als je video-opnames van een oudere uitzending hebt – heel goed zien. Beide zijn verouderd – en wel op zeer verschillende, maar voor het medium typische manieren.
Ook kun je aan typische filmfouten (krassen, stof) vaak zien dat het om één en dezelfde vertoningskopie gaat, die van zender naar zender gaat. 30 jaar oud en 50 keer afgespeeld.
Vooral – welke moderne scanners? Je denkt toch niet dat er in de uitzendstudio's van de derde zenders vandaag de dag een andere 16mm-telecine staat dan in 1980?
Christian