MNossi
Hallo!
Ik ga binnenkort naar Spitsbergen. De weersvoorspelling spreekt van sneeuw, regen, bewolking en af en toe wat zon. Welke zwart-witfilm en bijpassende ontwikkelaar zouden jullie aanraden?
Bedankt voor jullie tips!
Mario
Bonderer
TriX, wat anders, en JOE, mijn favoriete combinatie.
Scherp, helder en ruw.
Maar als hij zelf een favoriete ontwikkelaar heeft, waarom zou dat dan niet deze zijn?
Wolf_XL
...die vraag is toch niet echt serieus bedoeld, of wel?
Urnes
Precies dezelfde combinatie die je normaal gesproken ook gebruikt. Je gaat niet naar Spitsbergen om daar een nieuwe combinatie van film en ontwikkelaar uit te proberen. Nooit! Vergeet niet om de film bij lage temperaturen langzaam door te voeren. Koude film scheurt namelijk snel.
Veel plezier, Sven.
sputnik
Wat een vraag!
Voor Spitsbergen is natuurlijk een speciale Bergg-film een aanrader.
Hier in de winkel verkrijgbaar:
https://www.fotoimpex.de/shop/filme/bergger-brf-400-plus-135-36.html
fototiger
Ik zou ook niets aan je huidige combinatie veranderen, want jij kent die het beste en weet waarschijnlijk ook het beste hoe je ermee om moet gaan bij bewolkt weer. Als ik jou was, zou ik TriX meenemen en voor de zekerheid een Neopan 100. Bewolkte sneeuw kan ook helder zijn.
Wolf_XL
...er zou in ieder geval naast de Rainbird ook een Icebird in de fototas moeten zitten... :lol:?
Bonderer
Waar blijft hier nou de beleefdheid? Maar op school heb ik al geleerd dat er geen domme vragen bestaan, maar wel veel domme antwoorden.
Het lijkt erop dat sommigen hier alleen maar in de boomkwekerij hebben gezeten: derde rij, vierde tak.
Wolf_XL
... ach, dat er geen domme vragen bestaan, is ook maar zo’n ondoordachte kalenderwijsheid – integendeel – domme vragen? van dit soort? hebben meestal een klein, gemeen bijbedoeling – namelijk zinloze discussies op gang brengen...
sputnik
Waar blijft hier nu de beleefdheid? Maar op school heb ik al geleerd dat er geen domme vragen bestaan, alleen domme antwoorden.
Het lijkt erop dat sommigen hier alleen maar op de boomkwekerij hebben gezeten: derde rij, vierde tak.
?
Bij ons werd tenminste interpunctie onderwezen. :-)
?
?
... ach wat, dat er geen domme vragen zijn, is ook maar zo'n ondoordachte kalenderwijsheid
?
+1
MNossi
Hallo!
Bedankt voor de reacties. Ik ga echter in de toekomst wel even nadenken of ik nog een vraag op dit forum stel. Ik kan de experts niet bijhouden.
Mario?
Morte
Hallo Mario!
Vragen kan nooit kwaad. Wie daar de spot mee drijft, is zelf dom. Ter zake:
Voor het verwachte mistige weer zou ik een film van 400 ISO nemen, zodat je nog uit de hand kunt fotograferen. Houd er bovendien rekening mee dat in sneeuwrijke gebieden het contrast tussen sneeuw en rotsen/donkere plekken erg groot kan zijn, waardoor een aangepaste ontwikkeling (meer belichting, korter ontwikkelen) aan te raden lijkt. Als je echter een sneeuwstorm en een bewolkte hemel hebt, kan het ook precies andersom zijn: heel weinig contrast, dus eventueel pushen. Je ziet, een diagnose op afstand is eigenlijk niet echt mogelijk.
Met een 400-film zoals de TriX of Kentmere en een compensatieontwikkelaar zoals bijvoorbeeld ATOMAL (A49) kom je echter goed uit de voeten.
€
Nog twee dingen: als je grote sneeuwvlakten voor je hebt, zorg er dan voor dat je niet in de val van de lichtmeter trapt en onderbelicht. Bovendien kan een geelfilter dan goed van pas komen, omdat die fijne details in de sneeuw benadrukt en de nevel vermindert.
Urnes
Hallo Mario,
Ik denk niet dat iemand je hier echt wilde afschrikken. Het is alleen zo dat de vraag zo breed is dat je er wel boeken over zou kunnen vullen. In wezen is het weer op Spitsbergen ook niet anders dan bij ons in de winter of de late herfst. Of je nu een bevroren Noordzee hebt of diepe sneeuw op de Ostalb, dat zal niet zo veel verschillen van Spitsbergen (afgelopen winter in Noord-Finland is gebleken dat die inschatting aardig klopt).
Zoals gezegd zou ik mijn gebruikelijke combinatie aanhouden. Morte heeft echter gelijk: als je geen statief mee wilt slepen, zou je met de ene 400'er goed uit de voeten moeten kunnen. A49 levert je bij een 400'er Delta echte 400 ASA (ik gebruik vrijwel niets anders) en een push naar 800 ASA ziet er ook nog goed uit. Zoals gezegd, film en ontwikkelaar zijn daar eerder bijzaak.
De vraag is eerder wat voor foto's je voor ogen hebt. Wil je met filters werken? Heb je misschien toch een statief nodig voor lange belichtingstijden om de beweging van de zee te verzachten? Heb je genoeg batterijen? Neem je eventueel een volledig mechanische camera mee die geen batterijen nodig heeft? Dat zijn eerder vragen die ik mezelf zou stellen. Maar zoals gezegd hangt dat grotendeels af van je smaak.
Groeten, Sven.