seba
Hoi allemaal,
ik ben pas sinds kort begonnen met softwareontwikkeling. Bij de laboratoriumapparatuur zat ook een pak MG4 en een pak van 50 vellen TTVC (wat ook MG4 zou moeten zijn), die nu bijna op zijn (ik werk momenteel nogal materiaalintensief). Ik ben ook erg tevreden met de resultaten (voor zover ik dat kan beoordelen) en zal waarschijnlijk nog een tijdje bij PE/RC blijven, totdat ik er wat meer ervaring mee heb. Daarom wil ik ook nog niet te veel aan mijn opstelling veranderen, maar ik zou graag meer willen doen. Echter, gezien de prijzen van Ilford is dat op dit moment iets te veel gevraagd voor mijn portemonnee. Dus het wordt voorlopig waarschijnlijk ADOX of FOMA, daar heb ik nog een paar vragen over:
- Is de drager bij de genoemde papieren ook middelzwaar (190 g) of alleen papierdik, ik heb daarover niets in de catalogus gevonden?
- Hoe zit het met de verlichting? Ik heb een Dukalux SL, die ongeveer 1 m van de bak en ongeveer 2,5 m van de vergroter staat en naar het plafond schijnt. De lamp is weliswaar rood, maar wel behoorlijk fel. Voor het proces tot aan het fixeren heb ik ongeveer 4 minuten nodig. Is er een potentieel gevaar?
- Het enige wat op dit moment voor Ilford zou spreken, is de beschikbaarheid, ook in kleine hoeveelheden, aangezien ik op dit moment niet zo veel in één keer kan investeren om het papier in te slaan. Hoe zit dat over het algemeen met de genoemde papiersoorten?
- Zijn er aanbevelingen? De Fomaspeed lijkt (volgens de catalogus) iets warmer en gevoeliger te zijn dan de ADOX. Ik wil eigenlijk ook niet te veel verschillende spullen hier rondslingeren hebben. Liever voor één soort kiezen en daar voorlopig mee leven, totdat ik tegen de grenzen aanloop.
Er zijn voorlopig geen experimenten gepland, misschien eens een warmtoonpapier uitproberen, maar dat kan nog wel even wachten.
Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden en geduld,
cu seba
MirkoBoeddecker
Seba,
met de Dukalux gaat het bij ADOX gegarandeerd goed, en de Foma moet je even uitproberen.
Oud Tetenal is Agfa-papier.
Foma wordt in kleinere verpakkingen aangeboden.
PE-papieren zijn altijd op een stevige drager die aan beide zijden met PE is gecoat. De verschillen in gewicht zijn (behalve bij Ilford Portfolio – een speciaal papier) nauwelijks waarneembaar.
Foma is over het algemeen meer geschikt voor beginners dan ADOX Vario, maar je zou het eigenlijk met beide moeten redden :)
Groeten,
Mirko
seba
Mirko,
Bedankt voor je snelle reactie
> Met de Dukalux gaat het bij ADOX zeker niet lukken en de Foma moet je even testen.
Oké, betekent dat dan dat ik voor de zekerheid beter meteen een Philips-lampje mee kan bestellen?
> Foma wordt in kleinere verpakkingen aangeboden
Nou ja, > het moet wel zo’n 40 euro kosten :)
> Foma is over het algemeen meer geschikt voor beginners dan ADOX Vario, maar je zou het eigenlijk met beide moeten kunnen redden
Nou, dan ga ik de FOMA eens proberen, misschien lukt het toch nog met de Dukalux. Bovendien geef ik de voorkeur aan zijdemat.
Cu Seba