Gast
Hallo,
aangezien de grote winkels voor zwart-witfilms er ook niet beter op worden, wil ik zelf aan de slag gaan met het ontwikkelen van rolfilms.
Ik heb er al een paar in de spoel "gepropt". :)
Hebben jullie professionals misschien een goed advies (naast veel oefenen...) over hoe je de film het gemakkelijkst kunt oprollen, zonder dat hij verdraait en daardoor bekrast raakt? Moet de beschermfolie aan de onderkant zo lang mogelijk op de film blijven zitten?
Met vriendelijke groet
Holger
Gast
Hallo,
Ik wikkel de film rechtstreeks vanaf de rol op. Rol het rugpapier een paar centimeter af (dat rolt vanzelf weer op) en laat het gewoon hangen. Wikkel de film (snijd de hoeken schuin af) volledig op en knip vervolgens de lijmstrook aan de achterkant af. De film zit dan op de spoel en het rugpapier en de filmspoel blijven over.
Groeten
Ronald
Gast
Het kan eventueel ook helpen om andere spoelen voor de ontwikkelbakken of andere bakken te gebruiken. Ik gebruik een heel oude Jobo-bak (uit het begin van de jaren ’70), die aanzienlijk groter is dan de huidige modellen.
(De exacte benaming kan ik me op dit moment helaas niet herinneren)
Nadeel:
Er is aanzienlijk meer vloeistof nodig.
Voordeel:
Het vullen met film is heel eenvoudig, omdat er tussen de afzonderlijke windingen heel veel ruimte is, wat waarschijnlijk ook bevorderlijk is voor de ontwikkeling, omdat de vloeistof zich zo beter kan verspreiden.
Ik heb met dit blikje al op mijn twintigste rolfilm ontwikkeld en ook toen is er niets bekrast geraakt. De negatieven zien er weliswaar vreselijk uit, maar dat komt door droogvlekken die ik destijds – onwetend als ik was – niet onder de knie had.
Gast
Hallo Holger,
als je Jobo-spiraalrollen gebruikt, nog een tip:
De spoelen hebben aan de buitenkant een trede, of beter gezegd een cirkelsegment, waarin de rand is verzonken. Op deze plek kun je de filmrand van buitenaf aanraken en verder ‘trekken’. Het voordeel is dat je telkens maximaal één omwenteling verschuift, wat vooral aan het einde van de film een aanzienlijk verschil maakt.
Ik heb ook al films gehad die na het inbrengen golven vertoonden en op de plaatsen waar twee lagen elkaar raakten niet ontwikkeld en gefixeerd waren.
Over de hoeken schreef Ronald al: droog is nog steeds heel belangrijk.
Dus voor de tweede film: zorg dat de spiraal en het blikje weer helemaal droog zijn en geen vochtige handen.
Groeten
Martin
Gast
... droog is echt belangrijk. Denk daarbij ook aan mogelijke condensvorming (bijvoorbeeld als je een blikje uit de koude kelder naar de warme badkamer haalt of een filmrolletje uit de koelkast haalt). Het helpt dan goed om het blikje van tevoren op de verwarming te zetten en het filmrolletje een tijdje op kamertemperatuur te laten liggen voordat je het oprolt.
En oefen in het daglicht met een filmrolletje dat je daarvoor kunt opofferen.
Groeten
Ronald
SamuliSchielke
...en daarbij moet je oppassen dat het niet te heet wordt. Ik had de gewoonte om Jobospoelen boven de broodrooster te drogen. In de veronderstelling dat dat altijd zou lukken, heb ik het vervolgens met mijn AP-spoelen geprobeerd, en die zijn prompt gesmolten.
S.
piu58
... droog is echt belangrijk.
Ik leg de spoelassen altijd op de verwarming. Dat is als het ware hun normale bewaarplaats. *Eén* druppel water, en de film blijft gegarandeerd hangen.
Urnes
Hallo Holger,
het gaat makkelijker met de Jobo-spiraalrollen als je de hoeken van het begin van de film schuin afsnijdt; dan blijft de film niet in de spoel haken en rolt hij er gemakkelijker in.
Groeten, Sven.
Hobbyknipser
Hallo jongens,
ik heb net ook mijn eerste drie 120-rolletjes ontwikkeld.
Ik vind wel dat kleinbeeldfilms makkelijker op te rollen zijn, maar
de volgende truc was toch wel handig: buig de film aan het begin
iets naar buiten, ongeveer 1 cm tegen de kromming van de spiraal in.
Daardoor glijdt hij heel gemakkelijk in de spiraal, als
je hem eenmaal in hebt gewurmd.
En zo heb ik het gedaan: gewoon het papier afrollen tot
de film begint, dan de film een beetje knikken, nog eens 20 cm
afrollen en daarbij het papier gewoon "laten hangen".
Dan de film in de spoel wurmen en als hij er een paar cm in zit,
laat je de filmrol met het papier gewoon naar beneden hangen en schuif je de film
in de spoel. Ik heb vrij oude Oost-Duitse spoelen (Plastimat),
daar hebben de spoelen van die grappige klemmen waarmee je de film
vast kunt houden en door de spoelhelften heen en weer te draaien
relatief eenvoudig kunt oprollen. Ik denk dat er bij de Jobos
zeker een soortgelijk mechanisme is.. Voel dan aan het einde de plakband
en knip de film er gewoon net daarvoor af. Spoel dan
de rest op, in de doos, deksel erop – klaar :ph34r:
groeten – Henryk