huehnerhose
Goedemorgen!
Ik speel met het idee om een lichtmeter aan te schaffen. Ik gebruik Praktika-behuizingen, één met lichtmeter (MTL3) en één zonder (L). Tot nu toe heb ik de belichtingsmeter van de MTL3 nooit echt vertrouwd en heb ik hem altijd alleen als een ruwe richtlijn gebruikt – dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Omdat ik meestal alleen 100-film (voordat ik Impex leerde kennen, voordat ik een donkere kamer had) van Ilford (FP4+) gebruikte. Daarbij kwam mijn op het oog geschatte belichting eigenlijk altijd vrij nauwkeurig uit.
Maar door mijn experimenten met 400-, 200- en 1600-film merk ik steeds meer dat ik niet kan vertrouwen op ruwe schattingen :)
Ik heb nog een Nikon-behuizing, daarin heb ik destijds de 3200 Delta belicht, ik vertrouwde op de belichtingsmeter, ongeveer 1/3 van de foto's is genadeloos slecht belicht.
Vandaar mijn vraag: is het de moeite waard om een handbelichtingsmeter aan te schaffen? Zo ja, welke dan en waar moet je op letten? Aangezien ik vaak met oudere camera's (Reflekta II, Balda – van mijn grootouders) speel en aan de andere kant eigenlijk weinig zin heb om de eigenschappen van elke ingebouwde belichtingsmeter te onthouden, zou ik een "standalone" apparaat wel erg op prijs stellen.
Groeten
Sebastian
Gast
Ja, een goede belichtingsmeter is zijn geld meer dan waard.
De Profisix van Gossen levert bijvoorbeeld uitstekende resultaten en is tweedehands te koop via een bekend internetveilinghuis. Een alternatief is de Lunalite.
De Lunasix, die aanzienlijk goedkoper wordt aangeboden, heeft net als veel andere apparaten te lijden onder de destijds gebruikte kwikbatterijen, die niet direct kunnen worden vervangen door alternatieven die tegenwoordig worden verkocht. Dan moet de belichtingsmeter worden omgebouwd, moeten er vrij dure adapters worden gebruikt of moet men zijn toevlucht nemen tot eveneens zeer dure speciale batterijen ("Weincell").
Af te raden zijn belichtingsmeters zonder eigen stroomvoorziening; de daarin ingebouwde selencellen zijn enerzijds vrij onnauwkeurig en verouderen bovendien.
Het is echter kenmerkend voor de eenvoudige handbelichtingsmeters – en zonder extra's hoort ook de Profisix daartoe – dat ze over een bepaalde meethoek (meestal 30°) een gemiddelde berekenen en dat weergeven.
Voor veeleisendere taken (donker object tegen witte achtergrond) is het raadzaam de meethoek te verkleinen. Voor de Profisix is er een vrij log spotopzetstuk dat verschillende meethoeken tot 1° kan meten. Een echte spotmeter is natuurlijk eleganter, maar die dingen kosten zelfs tweedehands nog behoorlijk veel geld. Voor de Lunasix is er in ieder geval een 15°/7,5°-opzetstuk, waarmee je al een eind komt.
Probleem: als je eenmaal een spotmeter in handen hebt gehad (aanbeveling: analoog, niet digitaal), wil je eigenlijk niet meer met iets anders meten.
Wees dus voorzichtig!
Gast
Hallo Sebastian
Ik wil mijn lichtmeter nooit meer kwijt! Ik gebruik een Gossen DigiSix. Als ik tijd heb, werk ik meestal ook met mijn Canons, die een ingebouwde lichtmeter hebben, in combinatie met de DigiSix. Bij een pinholecamera of in de handmatige modus heb ik helemaal geen andere keuze.
Ik wil je geen tips geven bij het zoeken, omdat het aanbod erg groot is en iedereen andere functies nodig heeft. Als ik nu echter een belichtingsmeter zou kopen, zou ik er een nemen met verschillende opzetstukken. Tot nu toe werk ik echter alleen met de lichtmeting en dat bevalt me prima.
Als je ook een flitser gebruikt, zou ik meteen een belichtingsmeter kopen die rekening houdt met de flitser.
Voor mij was het formaat belangrijk, omdat ik de belichtingsmeter zo altijd bij me heb in mijn broekzak.
Bovendien kun je in de toekomst de belichtingsmeters van je camera's controleren en heb je hopelijk een zuivere waarde, zodat er niet weer een Delta 3200 slecht belicht wordt.
Veel licht
Andreas
Stagirit
Ik zou een lichtmeter van Gossen aanraden.
Ofwel de Profisix of de Lunasix F; beide werken op 9-voltbatterijen.
Een voordeel van de analoge apparaten van Gossen is dat je ze zelf kunt kalibreren (dit wordt nauwkeurig beschreven in de handleiding).
Beide zijn al verkrijgbaar voor ongeveer € 75, en de spotadapter van € 7,5 en € 15 is vrij goedkoop.
Totdat hij van mij werd gestolen, werkte ik met een Lunasix 3s; de batterijen gaan zo'n 5 jaar mee, met de adapter slechts ongeveer 3 jaar, en hij is vooral bij langdurige belichtingen zeer nauwkeurig.
Wolf_XL
...je kunt met elke lichtmeter goed meten – zolang er maar ‘Gossen’ op staat... ;-) Ik heb maar liefst vier Gossen-meters in gebruik: twee Lunasixe, een Lunalite en een Digiflash. De Lunasixe gebruik ik als de sluitertijden langer worden. De Lunalite heeft het voordeel dat hij volstaat met een normaal 9V-batterijblok en dat je met zijn schijf heel eenvoudig filterfactoren kunt meenemen of met zijn zonindeling in de voetsporen van St. Anselm kunt treden... ;-) Op beide belichtingsmeters past de televoorzet, die de meethoek tot 7,5° kan verkorten.
De Digiflash is mijn nieuwste aanwinst – die gaat altijd mee als ik een van mijn oldtimers 'uitvoer'. Bovendien kan ik er ook af en toe een flitsmeting mee doen. En als ik met de GF onderweg ben, is het erg handig om een thermometer en een timer bij de hand te hebben, voor het geval je snel even een polaroid wilt maken.
piu58
Een goede tip als je niet te veel wilt uitgeven: de Weimarlux CdS. Die van mij wijkt vrijwel niet af van de Gossen. De kwikbatterij kan worden vervangen door een gewone LR 44; je hebt alleen een mechanische adapter nodig (die je van de oude batterij kunt maken). De 1,35 V wordt niet als interne referentie gebruikt.
Gast
Hallo Sebastian,
Helaas is er onder de "heel dure" drempel geen apparaat dat alles kan.
Ik heb onlangs op eBay een Bewi Zoom Spot op de kop getikt, wat eigenlijk een geniaal apparaat is (vooral voor die prijs). Bijna alle meethoeken van 1 tot 30 graden.
Nadeel: geen lichtmeting, geen flitslichtmeting.
Maar daarvoor stop je dan gewoon een Digiflash of een Profisix in je tas.
De Bewi heeft voor mij het voordeel dat hij veel compacter is dan de Profispot of de Profisix, en dat hij de naald weergeeft, ook al is die niet geschaald.
Denk toch eerst goed na over wat je nodig hebt. Naar mijn mening absoluut:
Licht- en objectmeting. Let op het meetbereik als je veel nachtfoto's wilt maken. Dat was voor mij de Profisix.
Flits alleen indien nodig. De Digiflash is voor mij voldoende, en is gewoon superklein, bijvoorbeeld voor de Tessina.
Spot alleen voor zonesysteem. Dat doet nu de Bewi.
Kleurtemperatuur is op enkele uitzonderingen na irrelevant.
Als er toch overal "Ja" staat, moet het wel een Starlight zijn (of de overeenkomstige grote van Sekonic of Minolta. Hebben die kleurtemperatuur?). Die is helaas peperduur.
Groeten
Martin
huehnerhose
Geweldig! Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik denk dat kleurtemperatuur voor mij grotendeels niet van toepassing is, net als flits. (Aangezien ik zelden in kleur fotografeer en geen ‘degelijke’ flitser heb, en ook niet van plan ben er een aan te schaffen.)
Ik was vooral geïnteresseerd in dat ding met spotmeting. Ik denk dat je daarmee de contrasten goed kunt instellen/meten. Maar dat kost waarschijnlijk wel wat tijd?
Ik denk dat de combinatie van een van die gangbare straatfotografie-apparaten met een spotopzetstuk voor mij flexibel en goed bruikbaar klinkt.
Ik ga eens op zoek :)
Nogmaals bedankt!
Groeten
huehnerhose
Toevoeging: tijdens het rondkijken viel me op dat er laboratoriumopzetstukken voor de Profisix zijn. Kan ik die daarmee als gewone vergrotingscamera gebruiken? (Zoiets heb ik namelijk ook niet)
ManfredAnzinger
Hallo huehnerhose,
als je daarmee spotmetingen wilt doen, dan is 15° vrijwel zinloos; het 5°-opzetstuk voor de Variosix is mogelijk slechts beperkt bruikbaar. Om serieus "spot"-metingen te doen, bijvoorbeeld voor een zonesysteem, moet je de voorkeur geven aan 1°.
Groeten, Manfred
cfb_de
Hallo Sebastian,
Laboratoriumopzetstukken voor de Profisix? Kan ik die daarmee als gewone vergrotingscamera gebruiken?
Ja, maar ik vind het ontwerp niet zo geweldig.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Mijn aanbeveling: Gossen Starlite. Duur, maar zeker de moeite waard. De spotmeting van 1 euro is soms erg handig bij landschapsfoto’s, maar de lichtmeting is nog veel beter als het middelpunt te voet bereikbaar is :-)
Wolf_XL
...wees voorzichtig met een pure spotmeter – je moet heel precies weten wat je ermee doet – anders is frustratie voorgeprogrammeerd. Tenzij je in de voetsporen van St. Anselm treedt, is een spotmeter niet echt ideaal. Ik gebruik het liefst de telelens van Gossen – dan zie ik waar ik meet zonder het risico te lopen het hele negatief meteen in de 'verkeerde zone' te plaatsen. De onervaren fotograaf doet het bij moeilijke lichtomstandigheden met een lichtmeting meestal sowieso beter dan met een spotmeting.
huehnerhose
Nogmaals bedankt allemaal. Ik heb een Lunasix met telelens en laboratoriumopzetstuk gekocht. De mogelijke 20
arothaus
En ik wilde je net een Gossen Polysix aanraden. Daarmee kun je de meethoek naar keuze instellen op 10, 20 of 30 graden. Het is weliswaar geen spot, maar je kunt er best selectief mee meten. Het mooie is dat er een zoeker op het apparaat zit, die me laat zien wat ik meet. Ik geloof dat de Lunasix dat niet heeft, of wel?!? En hij werkt ook nog eens op gewone AA-batterijen. Alleen de weergave via diodes is even wennen.
Maar als het kan, doe ik sowieso een lichtmeting, dan maakt de "spot" toch niet uit.
Toch veel plezier met de Lunasix!
Groeten,
Andreas
Gast
De "telelens" voor de Lunasix heeft een zoeker met twee opgedrukte concentrische cirkels, een rode en een groene – deze komen overeen met de meetcirkel die op dat moment met een schuifregelaar is ingesteld. En op de analoge meter zijn drie markeringen aangebracht voor het instellen van de gemeten lichtwaarde – een gele (gebruik zonder opzetstuk), een rode en een groene, afhankelijk van de gekozen meethoek.
Je ziet dus ook bij de Simpel-opzetstuk voor de Lunasix wat je meet, je moet er bij het gebruik alleen op letten dat je de lichtwaarde bij de analoge waarde op de juiste markering instelt, anders meet je een of zelfs twee diafragmawaarden ernaast.
Gast
Wat betreft gootjes en opzetstukken...
Het Profispot-opzetstuk (past echter alleen op de Profisix en volgens mij ook op de Luna F, maar alleen op die, niet op de 3, niet zonder extra hulpstuk) biedt weliswaar een hoek van 10/5/1 graden, maar is, zoals hierboven vermeld, naar mijn mening erg onhandig.
Zoals gezegd, als het om spotlampen en goedkope modellen gaat, ken ik alleen de Bewi.
Groeten
Martin
PeterVolkmar
Naast de Bewi is er ook een Soligor die vrij goedkoop is. Die heeft echter maar één functie: continu licht. De Bewi heeft daarentegen het Quecki-probleem (ik heb misschien nog een Bewi met Queckis, mocht iemand er een zoeken). Van Gossen heb ik vaker gehoord dat de opzetstukken niet zo stevig zijn.
Groeten, Peter
cfb_de
Hallo Peter,
Bij Gossen heb ik vaker meegemaakt dat de opzetstukken niet zo stabiel waren.
Mijn Profisix heeft nu, inclusief microscoopopzetstuk (dat heb ik niet meer nodig, wil iemand het hebben?), iets meer dan tien jaar in een professionele omgeving zonder problemen en zonder wiebelen gedraaid. Het ding is nog net zo stevig als op de eerste dag.
Misschien is het een uitzondering, maar dat geloof ik niet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Voor beginners op het gebied van het zonesysteem is de Variosix F met een 5°-voorzetlens zeker een aanrader. Hij is plat, licht, werkt op een 9V-batterij (ook oplaadbaar) en ondersteunt alle meetmodi, behalve kleurtemperatuur. De 1°-spotmeters hebben ofwel een vrij grote frontlens nodig, ofwel ontbreekt het aan lichtgevoeligheid. En de meethoek van 5° voorkomt beginnersfouten zoals Zone I in een "diep zwart gat" of Zone IX op een hooglicht dat in werkelijkheid veel hoger ligt. Men is gedwongen om voldoende grote meetzones te zoeken, die daarmee ook voor het eigen oog interpreteerbaar zijn. Zo leert men het snelst.
En met de EV-instelling kun je de dichtheidscurves meteen meten.
Wolfgang