fototiger
Ik heb een vraag: in de FOTOIMPEX-winkel staat bij de fixeermiddelen de volgende opmerking, die ik nu voor het eerst goed heb gelezen.
„Als er neerslag ontstaat of een zwavelachtige geur waarneembaar is, is het fixeerbadconcentraat niet meer bruikbaar.“
Mijn probleem is echter dat de concentraten (Adofix, Tetenal, Ilford, ...) die ik tot nu toe heb gebruikt, allemaal naar zwavel ruiken. Het is niet per se een sterke geur, maar wel waarneembaar. Ik heb hier ook geen echt verschil kunnen vaststellen tussen de verschillende merken. Ze "ruiken allemaal naar zwavel", zelfs als ik ze vers koop en voor het eerst openmaak. Ik heb echter nog nooit problemen gehad met het fixeren zelf.
Omdat ik niet geloof dat alle fixeermiddelen die ik in mijn leven heb gekocht, bedorven waren, wilde ik weten wat er achter die opmerking schuilgaat. Ik wil niet beginnen met het terugsturen van fixeermiddelen naar FOTOIMPEX, ook al zijn ze goed, alleen maar omdat ik onzeker ben.
highscore
Hoi Tiger
Ik vind dat elke fixatie een heel klein beetje een eigen geurtje heeft. Misschien ben je wel veel gevoeliger voor geuren dan ik?
Een zwavelachtige geur?
Ik begrijp het zo dat het naar rotte eieren zou moeten ruiken!
Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
fototiger
Oké, van zwavelachtige eieren ben ik nog ver verwijderd! Bedankt!
highscore
Nou,
Eerst maar eens afwachten wat de andere reacties zijn.
Weet iemand of ik gelijk heb?
MirkoBoeddecker
Het moet echt heel erg naar zwavel stinken. X-thiosulfaat ruikt natuurlijk altijd een beetje, maar als het is afgebroken, hebben we pure zwavel.
fototiger
Oké, hartelijk dank voor de antwoorden!