SimonWeber
Hallo,
zijn er nog andere bevochtigingsmiddelen behalve Sistan die kaliumrhodanide bevatten en dus hetzelfde stabiliserende effect hebben als Agfa Sistan? Zijn Adoflo of Mirasol vergelijkbaar / hetzelfde? (Hoewel ik heb gehoord dat Mirasol formaldehyde zou bevatten!)
Ik vraag dit alleen omdat Agfa failliet is gegaan ...
Moet ik dus 10 flessen van dat spul kopen en mezelf voor jaren van voorraad voorzien, of kan ik, mocht Sistan niet meer leverbaar zijn, overschakelen op een ander merk? (Slotspoeling bij bariet voor archiefbestendigheid.)
Groeten, Simon
RomanJRohleder
Simon
>Zijn er nog andere bevochtigingsmiddelen behalve Sistan die kaliumrhodanide bevatten en >daardoor hetzelfde stabiliserende effect hebben als Agfa Sistan?
Ja. Fuji's "Ag Guard". Maar dat is buiten Japan niet verkrijgbaar.
>Is Adoflo of Mirasol vergelijkbaar / hetzelfde?
Nee.
> (Hoewel ik heb gehoord dat Mirasol formaldehyde zou bevatten!)
Tussen horen en zeggen en zijn... <G>
Nee, Mirasol bevat _geen_ formaldehyde. Als je op formaline zit, schaf dan een stabilisatiebad voor E6/C41 aan, dat is ook handig in het zwart-witlaboratorium.
>Ik vraag het alleen maar omdat na het faillissement van Agfa ... ?
De chemiefabriek draait nog steeds en blijkbaar is de nieuwe eigenaar geïnteresseerd in de kleine markt "hobbylaboratorium".
>Moet ik dus 10 flessen van dat spul kopen en mezelf voor jaren vooruit >bevoorraden
Daar is het nu waarschijnlijk te laat voor – ofwel is de productie stopgezet en ben je te laat, ofwel wordt er verder geproduceerd en helpt je hamsteren alleen maar om de prijs te bevriezen, waarbij je de voorfinanciering van je verbruik voor de komende n jaar op je neemt.
>Groeten Simon
Een Moselaar in ballingschap? In de buurt was/is een Simon Weber actief.
Roman
SimonWeber
Hm ... nou, dan koop ik voorlopig maar één fles ...
@Fotoimpex
Of is die Sistan in jullie catalogus al "oude voorraad" en moet die snel worden gekocht?
En NOG een vraag aan FOTOIMPEX: kunnen jullie, mocht Sistan op lange termijn niet meer leverbaar zijn, Fuji Ag Guard als vervanging leveren?
Groeten
Simon
PS: Nee, helaas geen verbannen Moezelbewoner, maar pendelend tussen Engeland (universiteit) en Frankfurt ... verder al "altijd" Frankfurter. Sorry :)
SimonWeber
Ik heb het volgende e-mailbericht naar A&O gestuurd, eens kijken wat ze antwoorden:
"Naar aanleiding van de recente overname door uw bedrijf van Agfa's minilab- en chemische productiefaciliteiten, zou ik graag willen weten of uw bedrijf doorgaat met de productie van Agfa-chemicaliën voor zwart-witontwikkeling, zoals film- en papierontwikkelaars, bevochtigingsmiddelen, stopbaden en fixeermiddelen. Zo ja, welke merknamen bent u van plan te gebruiken voor deze chemicaliën, en hoe en wanneer zullen ze verkrijgbaar zijn? Ik ben vooral geïnteresseerd in het lot van Agfa Sistan, dat een uniek product op de Europese markt lijkt te zijn geweest; het enige vergelijkbare product, Fuji Ag Guard, is alleen verkrijgbaar in Japan en delen van de VS.
Met vriendelijke groet,
Simon Weber"
MirkoBoeddecker
Simon,
A&O is een Duits bedrijf. Je hoeft hen niet in het Engels te schrijven :)
Er zijn ook nog alternatieven in Engeland en Amerika.
Groeten,
Mirko
SimonWeber
Oh. :) De website was in het Engels, dus ik dacht ...
Ach ja. Als er alternatieven zijn, geweldig! Als gewone gebruiker ken ik natuurlijk alleen Sistan en Ag Guard ...
Groeten
Simon
Gast
Hallo,
Ik heb een (puur terminologische) vraag. Sistan werd hier aangeduid als een bevochtigingsmiddel. Klopt dat? In mijn beleving had ik Sistan altijd anders ingedeeld. Sistan is toch een "bescherming tegen veranderingen in het zilver in foto's", zoals Google me zojuist nogmaals bevestigde. Kun je daar dan wel van een bevochtigingsmiddel spreken?
Groeten
unadodox
Gast
Hallo Unadox,
Het is eigenlijk allebei. Sistan is een geweldige stabilisator voor zilver in foto's – zonder de kleur van de foto te veranderen – maar heeft tegelijkertijd ook de eigenschappen van een bevochtigingsmiddel.
Ik zou dus echt niet zonder Sistan willen moeten en hoop dat iemand dit mengsel ook in de toekomst blijft maken :-)
Groeten,
Martin
Gast
Ik heb zojuist met a&o gebeld. Daar werd mij verzekerd dat het volledige assortiment Agfa-chemicaliën gewoon blijft worden geproduceerd. Dus ook Sistan. Er wordt momenteel gewerkt aan het bijwerken van de website. Bestellingen kunnen nu al rechtstreeks bij a&o worden geplaatst. MAAR: bestel geen losse flessen, je moet minimaal een originele doos afnemen, en liever nog een hele pallet.
En aangezien niet iedereen zo'n groot verbruik heeft, is het nu weer aan de dealers om in actie te komen.