SamuliSchielke
Hallo allemaal,
sinds Agfa Agefix hier niet meer verkrijgbaar is, ben ik overgestapt op de geurloze (wat natuurlijk reclamejargon is, maar hij ruikt inderdaad nauwelijks) fixeer van Amaloco. Toen ik de gebruiksaanwijzing las, viel het me op dat Amaloco zegt dat je platkristalfilms langer en sterker moet fixeren (in dit geval, als ik me niet vergis, 4 minuten 1+4 in plaats van 3 tot 5 minuten 1+7). Fomapan 200 is immers een vlakkristalfilm, maar het Foma-gegevensblad geeft voor alle films dezelfde fixeertijden aan. Dus, jullie ervaren mensen die iets van chemie begrijpen, wat denken jullie?
a. Klopt dat? Dan moet ik me zorgen maken over de houdbaarheid van mijn T200-negatieven.
b. Is dat onzin en moet je gewoon op de normale manier fixeren?
c. Iets anders?
Groeten,
Samuli
RomanJRohleder
Samuli,
>sinds Agfa Agefix hier in het land niet meer verkrijgbaar is,
Dat zou wel eens snel kunnen veranderen.
>ben ik overgestapt op de geurloze (wat natuurlijk reclamejargon is, maar hij ruikt inderdaad nauwelijks) fixeer van Amaloco.
Ja, de (verkapte) kleurfilmfixeermiddelen zoals Calbe FX-R, Agfa UniFX en andere zijn heeeeeel fijn, ik geef de voorkeur aan de subtiele ammoniakgeur boven de zure en zwavelachtige muffe geur van klassieke snelfixeermiddelen (die van Foma die bij de Diakit wordt geleverd is daar een heel extreem voorbeeld van; ik heb net de restjes van een raclette weggegooid, waaronder een door mijn moeder gemaakte mayonaise – die rook heel erg hetzelfde. <g>).
>Fomapan 200 is natuurlijk een film met platte kristallen, maar het Foma-gegevensblad geeft voor alle >films dezelfde fixeertijden.
Foma is nogal relaxed wat gegevensbladen betreft.
>a. Klopt dat? Dan moet ik me zorgen maken over de houdbaarheid van mijn T200->negatieven.
Geen paniek. Als er tot nu toe geen sluier is opgetreden, mag je aannemen dat het goed blijft.
>b. Is dat onzin en moet je gewoon normaal fixeren?
Ja. Fixeer alles zoals altijd – strikte aanpak (1+4 in plaats van die stomme zuinige verdunningen), de klaringstijd bepalen, op basis daarvan een tweebadsfixatie... en alles blijft goed.
>c. Nog iets anders?
Ja, nog iets anders: ben je nu in MZ beland? Philipp heeft daar terloops iets over gezegd...
Roman
Gast
Hallo Roman,
Bedankt voor de tips, ik ga de oude negatieven eens bekijken; als alles in orde is, ga ik gewoon door zoals ik altijd heb gedaan.
Zeg eens, ik heb me bij het fixeren altijd heel braaf aan de instructies van de fabrikant gehouden en moet toegeven dat ik hier geen verstand van heb. Hoe bepaal je eigenlijk de klaringstijd?
Ja, ik ben nu vaker, maar niet altijd, in MZ. Philipp en ik kunnen best eens langskomen, je woont tenslotte min of meer op de route.
Samuli
RomanJRohleder
Samuli,
>Hoe bepaal je dan de klaringstijd?
Gooi een stukje onontwikkelde film – zoals bijvoorbeeld het afgesneden begin – in de fixeerbad en houd het in de gaten. De klaringstijd is dan de tijd waarin de film helder wordt en de drager streepvrij en transparant is.
Neem deze tijd als de dubbele, bij platte film als de drievoudige fixeertijd – bij de tweebadsfixage duurt het 2x zo lang.
>Ja, ik ben nu vaker, maar niet altijd in MZ, we kunnen met Philipp best eens >langskomen,
Ja!
>Je ligt er ongeveer op de route.
Als ik thuis ben; anders kunnen we best eens een groepsfotoshoot doen in Rheinhessen of zo.
>Samuli
Roman
Gast
Hallo Roman,
Makkelijker dan ik dacht. Nog even voor de duidelijkheid:
Klassieke emulsies: 2 x klaringstijd
Vlakke kristallen: 3 x klaringstijd
Tweebadsysteem: bad 1 en 2 elk 2 x klaringstijd?
Samuli
RomanJRohleder
Samuli,
>Makkelijker dan ik dacht. Nog even, zodat ik het goed begrijp:
>Klassieke emulsies: 2 x klaringstijd
>Vlakke kristallen: 3 x klaringstijd
>Tweebadsbad: bad 1 en 2 elk 2 x klaringstijd?
Ja.
Roman
fotohuisrovo
De T200 lijkt qua fixeerproces sterk op bijvoorbeeld de Acros 100 van Fuji.
Een driemaal zo lange belichtingstijd zal altijd binnen de juiste tijd vallen en heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd met de Fomapan T200. Deze film is niet gevoelig voor fixeerproblemen zoals bijvoorbeeld de Ilford Delta 400, die met een fixeervloeistof die bijna op is zeker misgaat.
Met vriendelijke groeten,
Robert