ultra8
Hoi!
Is de emulsie van de twee ADOX-papieren, Easy-Print en VarioClassic, op de drager na identiek?
Groeten, Jü
MirkoBoeddecker
Hallo Jörg,
Mag ik weten wat de achtergrond van je vraag is?
Voordat ik met "ja" antwoord, houd dan rekening met het volgende:
1) Je kunt in geen geval belichtingstests doen met PE en dan verwachten dat de waarden ook voor bariet gelden.
2) PE-papier heeft minder emulsie per vierkante meter omdat de gecoate drager minder absorbeert – daarom heeft het minder licht en minder ontwikkeltijd nodig en heeft het een geringere dieptewerking en een kleiner toonbereik.
3) De beeldtoon wordt, behalve bij diep zwart, bereikt door de mix van wit en zwart. Het wit is bij PE-papier het wit van de plastic drager en bij baryt dat van de barytlaag.
Daarom kun je ze nooit naast elkaar hangen en verwachten dat ze er hetzelfde uitzien.
Conclusie: In principe wel, maar het maakt niet uit omdat het papier zich toch anders gedraagt; alleen het gedrag bij donkerekamerlicht (sliertest) is vergelijkbaar.
Groeten,
Mirko
Gast
De reden hiervoor is de langere ontwikkeltijd. Ik wilde alleen weten of ik het PE-papier voor de ontwikkeling net als het Baryt 3 minuten in de bad moet laten liggen.
Ik ben momenteel jullie tot-matt aan het testen. Het is even wennen... Maar het maakt nu al een goede indruk. Het Baryt krijg ik echter nog steeds maar moeilijk vlak.
Groeten, Jü
MirkoBoeddecker
Dat is helaas eigen aan barietpapier wat het drogen betreft.
De ontwikkeltijden bij PE zijn iets korter vanwege het lagere zilvergehalte.
Eigenlijk zou je moeten zeggen: ...of ik het PE net zo lang mag ontwikkelen als het barytpapier :-)
Je kunt op elk moment vanaf 90 seconden stoppen als je wilt, en dan krijg je een resultaat zoals op papier met een lager zilvergehalte, maar hoe langer het erin blijft en hoe meer er 'uitkomt', hoe beter je foto wordt :)
Groeten,
Mirko