SamuliSchielke
Ik denk er al een tijdje over na om over te stappen op grootformaat (grootste obstakel: geld) en heb de Fotoman 4x5 al vaak met veel belangstelling in de catalogus bekeken... Wanneer komt hij op de markt? En vooral: hoeveel gaat hij kosten?
Gast
Eh, sorry, ik zie net dat de prijs er toch staat. Best goedkoop, moet ik zeggen. Is er een totaalprijs voor de camera + printplaat + glas, of is alles zo nauwkeurig berekend dat je het zelf kunt uitrekenen aan de hand van de prijzen van de afzonderlijke onderdelen? En hoe zit het met de leverbaarheid? Ik heb pas volgend najaar genoeg geld, dus het heeft sowieso geen enorme haast...
MirkoBoeddecker
Samuli,
de prijs is exclusief lens, maar verder is het apparaat compleet.
Of het tegen de "gewenste prijs" werkelijkheid wordt, valt nog te bezien.
De prijs was gebaseerd op de oude kwaliteit van het prototype.
Inmiddels is er veel verbeterd met de opbouw van de nieuwe Fotoman-fabriek, nadat een deel ervan in de zomer was afgebrand.
Het laatste nieuws is dat over 3 maanden de volledige leveringscapaciteit is hersteld.
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Oké, zo lang kan ik best wel wachten; ik heb toch pas vanaf september genoeg geld om te shoppen. Een betere kwaliteit is welkom, maar voor mij hangt veel ook af van de prijs, aangezien ik met fotografie alleen maar geld uitgeef en niets verdien...
Samuli
MirkoBoeddecker
Het wordt toch niet twee keer zo duur.
De scherpstelslakken zullen beter zijn, net als de zoeker.
Ik vermoed dat die twee samen de uiteindelijke prijs met zo’n 150-250 € zullen doen stijgen, maar dat is het zeker waard!
Alleen al de betere zoeker is dat vele malen waard en iedereen die de oude zoeker kent, zal het met me eens zijn.
Bij L---- krijg je voor die prijs niet eens de zoeker apart...
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Dat zal het zeker waard zijn. Wat houdt "voor de rest compleet" precies in? Printplaat, zoeker, matscherm, magazijnen, studio, model, lucratieve opdrachten, geniale foto’s, Pulitzerprijs, tentoonstelling in het MoMA?
PhilippReichmuth
Je bent "groupies" vergeten!
Ik zou toch nog eens over de Graflex nadenken ;)
Philipp
SamuliSchielke
Hoi Philipp,
Dat groupies in sexy ADOX-T-shirts erbij horen, vind ik vanzelfsprekend ;)
Een Graflex zou zeker het overwegen waard zijn, vooral de Speedgraphic. Ook een grootformaat zoekercamera was ooit de standaard voor journalisten – Weegee werkte ermee. Op het Amerikaanse eBay gaat er momenteel een Graflex Speedgraphic voor 250-300 dollar over de toonbank. Mooie camera, en ik heb zeker vertrouwen in oude camera's, sinds mijn Flexaret uit 1948 mijn beste en meest betrouwbare camera is gebleken. De vraag aan de kenners is dus: wat kan de Fotoman wel dat de Speedgraphic niet kan?
Samuli
PhilippReichmuth
Hoi Samuli,
De vraag aan de kenners dus: wat kan Fotoman wel dat Speedgraphic niet kan?
Neem eens een kijkje op grossformatfotografie.de ;)
Philipp
MirkoBoeddecker
Samuli,
een Graflex kan meer dan een Fotoman.
Een Linhof, een Alpa, een Horseman en een Cambo ook.
De Fotoman is bedoeld om “snapshots” op 4x5” te maken, dus om als het ware met kanonnen op mussen te schieten.
Wanneer gebruik je nu eigenlijk alle instelmogelijkheden van een vlakfilmcamera?
In 2% van de gevallen, in 5%? Voor alle andere gevallen is de Fotoman bedoeld.
Wie dat leuk vindt, kan er zeker van zijn dat hij bij elke klik alles heeft vastgelegd wat mogelijk was, en later kan men uitstekende afdrukken maken.
Wie zegt dat dit overdreven is, heeft ergens ook gelijk, en wie serieus met een vlakfilmcamera wil werken (perspectiefcorrectie enz.), koopt bij Greiner een Tachihara.
De Fotoman is een apparaat dat leuk moet zijn. Gewoon tevoorschijn halen, richten en klik.
In de prijs is ALLES inbegrepen, behalve de vlakfilmcassette en de lens.
Groeten,
Mirko, die sinds 1993 met een Speedgraphic werkt, maar benieuwd is naar de Fotoman, omdat hij nog NOOIT perspectiefcorrectie of een statief heeft gebruikt voor zijn landschapsfotografie.