Canon-AE1
Hallo allemaal,
heeft iemand ervaring met RODINAL in een sterk verdunde verhouding van 1+100? Ik verwacht hierdoor een fijner korrelbeeld en een over het algemeen mooier resultaat. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie belichtingstijden? Ik bedoel ontwikkeling in een bakje met een schudritme van 1 minuut en een temperatuur van 20 graden.
Ik heb nu een APX 400 NEW vol en zou die morgen graag hiermee willen ontwikkelen. Ik gebruik ook Ilford Delta 100 en Ilford HP-5.
Groeten
Bonderer
Ervaring ja, maar geen goede. Ik heb het ooit geprobeerd, maar de negatieven waren niet geschikt om te vergroten. Digitaal verdergaan zou kunnen, maar dat is geen optie omdat ik die spullen niet heb, alleen een donkere kamer. RODINAL of zijn imitaties accentueren nu eenmaal de korrel. Chemische wetten kun je niet omzeilen. Kijk eens op Digitaltruth, daar is niets onmogelijk, maar zonder garantie.
Voor een vriend ontwikkel ik zijn reportagefilms – Kodak TriX in Rodi-Ado of zoiets – en hij pusht ze tot het uit zijn, want hij wil korrel en contrast. Precies daarom deze ontwikkelaar.
Voor minder korrel zou ik eerder een andere ontwikkelaar aanraden, maar dan is het een kwestie van proberen en afwijzen. Als hij hier vraagt welke, krijgt hij net zoveel aanbevelingen als antwoorden, dus blijft alleen zelf uitproberen over.
Morte
Je kunt RODINAL als "koudontwikkelaar" gebruiken (een paar graden koeler aanmaken), dan wordt het beeld merkbaar met een fijne korrel. Uwe Pilz kan hier het een en ander over vertellen; het staat ook op zijn website.
http://home.arcor.de/piu58/fotoweb/ftechnik.html
€
Toevoeging: In de bijbehorende pdf staat ook iets over de verdunning 1:100.
Pitt23
Ik ben het helemaal eens met Uwe Pilz.
Onder mijn vrij eenvoudige omstandigheden, 20 °C en bij wisselende waterkwaliteit, vrij zacht en ijzerrijk:
1:100 is lastig: Gekookt water nodig (vanwege opgeloste lucht), zeer lange ontwikkeltijden, bij normale beweging: de ontwikkelaar lijkt na 15-20 minuten inactief te worden, bij (semi-)statische ontwikkeling gedurende 1-2 uur is er een zeer ongelijkmatige ontwikkeling en afloop (en soms Eberhard-lijnen), films altijd flauw, korrel vrij groot en papperig ...
1:50 is de betere mengverhouding gebleken.
Als het dan toch RODINAL moet zijn.
Dezelfde resolutie en minder uitgesproken korrel kun je bereiken met Xtol en veel andere ontwikkelaars.
De echte contrast- en korrelwoestijn: papierontwikkelaar presteert beter dan welke RODINAL dan ook, vooral bij wat warmte.
Veel plezier met het uitproberen!
Wolfgg
Hallo,
ter informatie: mijn ervaring met RPX400 en RODINAL. Stand: 70 min. 1+140 bij 20 °C, grote bus met brede spiraalstructuren (Jobo2000) volledig gevuld (alle lucht eruit), de eerste minuut kantelen, daarna de bus het eerste derde deel van de tijd ondersteboven laten staan, en de rest van de tijd rechtop zetten. Zo krijg je een voldoende gelijkmatige ontwikkeling. De gegevens gelden voor N-ontwikkeling.
Je krijgt een geweldig randeffect, dus zeer scherpe randen, een goede balans en dankzij de hoge verdunning (= lage pH-waarde) geen storende clustervorming van de kristallen zoals bij hogere concentraties. En bovendien is deze manier van ontwikkelen erg handig.
Voor ontwikkelaars gebruik ik altijd gezuiverd water (osmoseapparaat), al was het maar vanwege de consistentie. Er gaat niets aan, zelfs na 3 uur maakt de RODINAL nog steeds vrolijk zwart (alles ooit getest).
Groeten, Wolfgang
Tandemfahren
Hoi,
Volgens mijn ervaring is RODINAL helemaal niet geschikt voor zeer lichtgevoelige films. De gevoeligheid wordt slecht benut en de toch al grovere korrel wordt nog meer benadrukt – helemaal niet goed.
Er zijn niet zo veel films die goed reageren op een homeopathische RODINAL. CHS25 is er bijvoorbeeld zo een.
Over het algemeen kun je een film met een lage gevoeligheid die van nature de neiging heeft om uit te lopen, op deze manier in toom houden. Koud ontwikkelen (ik heb het tot 13° geprobeerd) en weinig beweging.
De strepen bij statische ontwikkeling kun je voorkomen door in het begin (na de gebruikelijke 30 seconden langzaam kantelen) een paar keer te bewegen met langere tussenpozen, bijvoorbeeld 2 minuten, en dan pas te laten staan.
"Gewoon zomaar" schudden volgens het standaardrecept zal waarschijnlijk niets opleveren.
Frank
grommi
Er is bijna geen onderwerp dat meer tot verdeeldheid leidt dan de ontwikkeling in een bad met RODINAL 1:100 en een belichtingstijd van 60 minuten. Ik heb dit heel vaak gedaan, schud altijd de hele eerste minuut zachtjes maar continu en heb nog nooit broomide-strepen gehad. "Zomaar"... probeer het zelf eens en geloof niets. Ook mij niet ;-) Deze les heb ik op forums geleerd.
michael-kielgmxnet
Tot nu toe heb ik alleen film met een lage gevoeligheid ontwikkeld in RODINAL 1+100, altijd met een goed resultaat. Daarbij heb ik de bak één keer per minuut heel voorzichtig gekanteld.
Ik heb goede ervaringen met de volgende films: Efke KB 25, Efke KB 50, Orwo NP 15 en Adox PAN 25.
Ik heb de ontwikkeltijd verdubbeld ten opzichte van de aanbeveling voor 1+50, en dat is altijd goed gegaan. Maar ik denk dat de ontwikkeltijd bij de verdunning toch niet zo kritisch is.
Wolf_XL
... tot welk formaat wil je de negatieven vergroten? Het kan zijn dat je vanaf 1 m bij x daadwerkelijk verschillen ziet – of in ieder geval denkt te zien... Mijn ervaring met RODINAL is eerder dat ik, binnen de formaten waarmee ik werk – dus tot zo’n 30 x 40 – eerlijk gezegd geen verschil kan zien, of het nu met 1:25, 1:50, 1:100, tussen 16? - 24? of of het nu geschud of geroerd is...?
?
Hierover wordt veel voodoo bedreven...