SimonWeber
* * *
Voordat ik iets over mijn vraag schrijf: hartelijk dank aan Mirko en FOTOIMPEX, simpelweg omdat jullie bestaan. Eindelijk een fotowinkel die 1. verstand van zaken heeft, 2. een geweldig assortiment biedt en 3. daadwerkelijk nog interesse toont in zijn klanten en producten.
* * *
Hallo,
ik heb foto's gemaakt tijdens ons oudejaarsfeest – op HP5+ zonder flits. Belichtingstijd ofwel 1/60 of 1/30 seconde (of soms iets meer of minder) bij HEEL, heel, heel weinig licht met f/1.8 tot f/3.4. (Mijn Sekonic varieerde van f/1.0 tot f3.4 op het display). Later dan, buiten met vuurwerk en rook, alleen nog maar op gevoel ... dus volledig ongecoördineerde belichtingen.
Met andere woorden, ik heb het een en ander flink gepusht en andere foto's waarschijnlijk in verhouding sterk overbelicht. Aangezien HP5+ bij een paar stops overbelichting weliswaar vrij hard wordt, maar bij een lage gradatie toch nog acceptabel is (naar mijn ervaring zijn zelfs 3 stops overbelichting nog goed "afdrukbaar"), dacht ik: liever sterk pushen dan te weinig. Met XTol kon ik de film ook al eens op 3200 ASA krijgen met acceptabele resultaten (een beetje lastig om goed af te trekken, maar er kwam iets fatsoenlijks uit). Dus sowieso een meegaande film.
Nu wilde ik vragen: welke ontwikkelaar? Ik dacht
A - Fomatone Excel, omdat die net als XTol is;
B - Moersch MZB, is het zinvol om een tweebadsontwikkelaar (zoals deze) te gebruiken, zodat de schaduwen extra goed naar voren komen? Kan ik met MZB überhaupt tot ca. 1600 pushen? Ik ga ervan uit dat de belichting nogal suboptimaal is en dat sommige negatieven sterk onderhevig zijn aan overbelichting of extreem contrast vertonen (zie hierboven).
C - Tetenal Emofin, helpt de tweetrapsontwikkelaar om de schaduwen goed uit te werken en toch redelijke (niet helemaal witte) hoge lichten te krijgen? Kan men hier pushen (zoals gezegd, 2 stappen)?
Zeg me alsjeblieft niet dat ik met Delta 6400 had moeten werken of iets dergelijks. Ik had nu eenmaal alleen HP5+ (of Adox/Efke 50, en dat zou waarschijnlijk nog minder hebben opgeleverd).
Hoe kan ik HP5+ dus zo bewerken dat ik vergrootbare negatieven krijg (zelfs als ik het papier voor afdrukken met tweebadontwikkeling moet behandelen om een goede afdruk te krijgen)?
Ik hoop dat jullie een suggestie hebben, dan bestel ik die meteen bij Foto-Impex ...! ;)
Bedankt
Simon
FrankB
Hallo Simon,
Ik heb de HP 5 tot nu toe alleen tot 800 ASA gepusht en heb geen ervaring met de ontwikkelaars voor de HP 5 – maar ik push de Tri-X heel vaak en ken de MZB goed:
mijn tip: in geen geval MZB, dat is geen gevoeligheidverhogende ontwikkelaar, maar neem Emofin – deze ontwikkelaar levert naar mijn ervaring de beste resultaten bij het pushen
tot ziens, Frank
Gast
Hallo,
Ik heb zeer goede ervaringen opgedaan met HP5 en Amaloco AM20 (waarom is dit eigenlijk niet verkrijgbaar bij FOTOIMPEX?) als methode voor push-ontwikkeling: tot ongeveer 1600 ASA krijg je bijna normaal afdrukbare negatieven met een relatief fijne korrel en niet zo steil.
Met vriendelijke groeten,
Alex
heinrich
Hallo,
Volgens mijn ervaring werkt HP5 uitstekend in ID11 tot 1600 ASA (onverdund, 14 minuten kantelontwikkeling bij 20 °C). Als je 3200 ASA wilt, raadt Ilford naast Microphen ook de Fotec-ontwikkelaars (DD-X, HC en LC29) en Xtol aan. Ik heb 3200 ASA echter nog nooit geprobeerd.
Groeten
Heinrich
MirkoBoeddecker
Alex,
we hebben tot nu toe geen Amaloco-chemicaliën in ons assortiment, omdat een andere handelaar zich daar al eerder sterk voor heeft gemaakt en hij naar mijn mening dan ook de eer toekomt om deze chemicaliën te verkopen.
Daar staat tegenover dat deze handelaar tot nu toe nooit de producten heeft verkocht die wij op de markt hebben gebracht.
Sinds de Photokina 2004 voert deze handelaar nu echter ook Calbe-chemie en sinds kort zelfs Foma-films, die hij jarenlang altijd heeft afgedaan als derdewereldproducten en onbruikbaar.
Eigenlijk heb je gelijk. Er is geen reden meer om geen Amaloco-chemie te verkopen.
Groeten,
Mirko