Gast
Hallo forumleden!
Ik heb nog een set lith-ontwikkelaars van CALBE in mijn voorraad (verkrijgbaar bij Brenner: witte flessen met rode opdruk, deel A: 500 ml, deel B: 250 ml), die ik graag eens zou willen uitproberen. Maar aangezien ik voorzichtig ben met chemicaliën en niet weet of de CALBE-lith-ontwikkelaar net zo "ongiftig" is als de van Moers, dus zonder formaldehyde, heb ik de volgende vragen:
1) Heeft iemand ervaring met de CALBE-lith-ontwikkelaar en zo ja, welke?
2) Aan de chemici (Franz, lees je mee!?):
Op de fles van deel A staat dit zwarte kruis op een rode achtergrond (of is het andersom), daarnaast de lettercombinatie "Xi" en de volgende inhoudsopgave:
Bevat 2-5% 1,4-dihydroxybenzeen en 0,5-2% natriumhydroxide
Oké, je zou kunnen zeggen dat ik dat spul met rust moet laten als ik niet weet waarmee ik werk. Maar: ik ben sowieso altijd heel voorzichtig, in de lith-ontwikkelaar dompel ik mijn vingers alleen onder met latexhandschoenen aan.
Mijn vraag gaat over eventuele schadelijke dampen, ook bij een verwerkingstemperatuur van 20 graden, aangezien ik geen permanent geventileerde donkerkamer heb, maar alleen af en toe het raam kan openen.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, vriendelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar van Johannes.
MirkoBoeddecker
Johannes,
de lith-ontwikkelaar is identiek aan MACO Lith (dus niet de nieuwe Superlith, maar de oude versie).
Die is nu dus zeker al meer dan vijf jaar oud ;)
Ik raad altijd aan om handschoenen te dragen en de DUKA goed te ventileren.
Ongeacht welke lith-ontwikkelaar je gebruikt.
Groeten,
Mirko