silberkorn
Hoi,
De Agfa Scala 200X liet zich bij ontwikkeling volgens het SCALA-proces goed pushen en leverde bruikbare resultaten tot 1600 ASA. Helaas is hij steeds moeilijker te krijgen. Ik ben daarom op zoek naar een vervanging waarmee ik voor concertopnames enz. tot 1600 ASA kan werken. Weet iemand hier meer van?
Groeten,
jo
Gast
Wat dacht je ervan om op negatiefilm te fotograferen? Ik vraag me af hoe je bij theaterfotografie de contrasten met diafilm kunt aanpakken. ;)
silberkorn
@ Petzi
Ik ben al een paar jaar helemaal in de ban van zwart-witdia's en daar kom ik waarschijnlijk niet zo snel meer vanaf. Zwart-witnegatieffilm zoals Neopan 1600 is voor mij dan ook geen echte vervanging, maar hooguit een noodoplossing. Maar misschien moet ik die eens in het SCALA-proces laten crossen. De drager is immers maar lichtgrijs gekleurd. Dat zou het proberen waard zijn.
Groeten
Jo
Gast
In het bereik tot 100 ISO kun je prima uit de voeten met diverse speciale films, zoals infrarood, Technikelpan, Orthos en dergelijke. De Orthos-films presteren vrij goed bij daglicht en 50 ASA op dia's. Dan is er nog de Fompan R100, die ik zonder meer kan aanbevelen; of je deze met redelijke resultaten kunt opvoeren tot 1600 ASA, moet je gewoon even uitproberen. Een laatste, dure optie is nog de Kodak HS Ir, die als diafilm een opmerkelijke gevoeligheid bereikt. Ik kan me voorstellen dat hij juist bij het hoge IR-aandeel in schijnwerperlicht goed presteert. Maar zoals gezegd, dat moet je voor veel geld zelf uitzoeken. Of je een van de "vervangende films" in een Skala-laboratorium kunt laten ontwikkelen, vereist zeker enige onderhandelingsvaardigheid.