De condensor vervangen is eigenlijk onzin
(...)
maar de KB-maskers voor de Kaiser kan ik wel aanbevelen, niet omdat ze meer lichtopbrengst zouden geven (???),
(...)
Wat betreft "hobbyartikelen": vergeet het maar. Je Kaiser-plastic camera zal je overleven, tenzij je hem laat vallen, is ruim voldoende gedimensioneerd en doet perfect wat hij moet doen.
?
Nou ja, stel dat iemand bij een goed functionerend diafragma bij KB meer licht wil, dan zou het vervangen van de condensor zeker geen onzin zijn, want die bundelt nu eenmaal dezelfde hoeveelheid licht op een kleiner oppervlak. Daar valt niets tegen in te brengen.
?
---
?
Dat KB-inlegmaskers voordelig zijn bij het maskeren van KB, zegt de naam al. Hier werd echter gevraagd of ze door "de lichtbuiging van de variabele maskeerstroken" een verlies aan helderheid veroorzaken. Daarom stuur ik
http://www.testedich.de/quiz30/picture/pic_1327930350_1.gif gewoon even door naar de adviseur van de TO. :-)
?
---
?
Het onderwerp "hobbyapparatuur" werd door niemand minder dan de TO zelf ter sprake gebracht. En dan vraag ik me toch af waar een Kaiser "professioneler" zou moeten zijn dan een oude F30.
Hij behoort gewoon tot een andere generatie "hobbyapparatuur".
Er bestaat immers geen twijfel over dat een hobbylaborant goed kan werken met "hobbyapparatuur".