huehnerhose
Hallo,
Ik heb een vraag die niet direct met fotografie te maken heeft. Ik moet binnenkort een printplaat etsen. En daarvoor moet ik de lay-out op de plaat belichten. Aangezien ik nog vrij nieuw ben in dit vakgebied, dacht ik dat ik, in plaats van het op folie te printen – wat een gangbare methode is, mits je een goede printer hebt – het op papier zou kunnen printen en vervolgens op de printfilm zou kunnen contactbelichten. Voor het belichten van de printplaat (UV) moet het sjabloon dan weer op de plaat worden belicht. Daarbij moet het sjabloon in de zwarte delen absoluut UV-ondoorlatend zijn.
Nu rijst bij mij de vraag: zijn de zwarte delen UV-ondoorlatend? Ik heb het gevoel dat ik ergens heb gelezen dat je daarvoor "stainende" ontwikkelaars moet gebruiken?
En tweede vraag: krijg ik een "bruikbare" contactafdruk met gewoon papier? Ik dacht dat het ook zou volstaan als de te belichten gebieden op de printfilm slechts "licht" worden belicht, zodat er bij "normale" ontwikkeling alleen grijs uitkomt. Aangezien ik alleen zwart-wit nodig heb, dacht ik dat je de film dan gewoon zo lang zou kunnen pushen totdat het echt zwart is. Dat zou op het oog mogelijk moeten zijn.
Oh ja: een vrij hoge randscherpte is belangrijk. De banen zijn 0,01 inch breed, het maximum dat ik zou kunnen maken is 0,02 inch.
Groeten
Sebastian
Richard
Hallo Sebastian,
nou, ik wil je experimenten niet in de weg staan en Mirko ook niet de omzet van de printfilm ontnemen. Maar denk je echt dat je hiermee snel succes zult boeken? Wat voor sjabloon heb je tot je beschikking?
Zelf in elkaar geknutseld met een schema-ontwerpprogramma?
- met een goede printer op folie
- als die niet beschikbaar is, dan in een kopieerwinkel
- of zoek een belichtingsstudio, dat is ook niet zo duur
Schakelschema op papier?
- goede kopieermachine op folie
Je hebt een positief nodig voor de belichting van de printplaat. Met de printfilm heb je eerst een negatief, dat moet je omzetten en...
Ik heb dit gedaan met inkjetprinten op folie en laserprinten op folie, beide werkten. Overbelichting van de printplaat is vervelend... Hoeveel printplaten wil je maken? Waarmee wil je etsen? Is een printplaatenservice misschien een alternatief?
Met vriendelijke groeten
Richard
huehnerhose
Hallo Richard,
Ik wil voorlopig maar één printplaat maken. En waarschijnlijk blijft het ook bij dit ene exemplaar. Mijn hele probleem is dat ik geen fatsoenlijke laserprinter heb. Het idee van een kopieerwinkel was helemaal niet bij me opgekomen, bedankt, dat wordt dan waarschijnlijk mijn oplossing.
Het ontwerp maak ik met Eagle, dus ja, zelf in elkaar geknutseld.
Als ik een negatief afdruk en het omdraai, heb ik toch het benodigde positief – het zou toch niet uit moeten maken hoe ik het omgekeerd afdruk? Ik heb hier een inkjetprinter die best goede resultaten levert. Ik dacht alleen dat ik folie voor de printer zou moeten kopen en aangezien ik mijn fotochemie al heb en de printfilm zeker ook op de lange termijn van pas zal komen (uiterlijk in mijn ene oude grootformaatcamera), zou het een "goedkopere" investering zijn.
Ik wilde etsen met ijzer(III)chloride. Mijn vriend, met wie ik dit hele project samen doe, heeft nog platen liggen. Daarom zou het, zelfs bij meerdere pogingen, aanzienlijk goedkoper zijn dan 40
Wolf_XL
...dus als het echt alleen maar om een printplaat gaat, zou ik het op de goede, ouderwetse manier aanpakken en het geheel met ouderwetse spullen als afwrijftekens en inktpennen op calqueerpapier tekenen – klaar. Op deze manier heb ik zo’n driehonderd printplaatontwerpen gemaakt – de methode is dus beproefd... ;-)
Er was ook wel eens zo'n transferfolie, waarmee je eveneens printplaatontwerpen op een folie kon kopiëren. Ik heb echter geen idee of dat spul nog bestaat.
Een ander alternatief zou het gebruik van lithfilm zijn – dan moet je eerst via contact een positief maken en met een verdere contactkopie het negatief. De moeite loont echter alleen als de sjabloon vaak wordt gebruikt of om meerdere sjablonen voor een kleine serie te maken.
Richard
Hallo Sebastian,
en vergeet niet om het omgekeerd af te drukken. De bedrukte kant moet op de printplaat komen, dat voorkomt lelijke vlekken.
Met vriendelijke groeten
Richard
huehnerhose
Bedankt voor de tips en opmerkingen over mijn ideeën!
Nu hoef ik alleen nog maar de lay-out definitief af te ronden en te controleren, dan kunnen we aan de slag :)
Groeten
Sebastian
Renate
Hallo,
Ik heb eens een printplaat van een papieren afdruk op film overgezet. In principe is het gelukt. De sporen zijn echter duidelijk onscherp en een beetje rafelig. Bij fijne sporen lukt dat niet. De film zelf is uitstekend UV-bestendig. Ik heb echter positief afgedrukt en vervolgens negatief en positief gekopieerd. Dan is het retoucheren makkelijker.
Het was best praktisch om van het papieren origineel een repro op documentenfilm te maken, die hard te ontwikkelen en er vervolgens een kopie op de printfilm van te maken. Als de geleiderbanen te fijn zijn en de printplaat te groot, kan een kleinbeeldcamera echter overbelast raken.
De resultaten uit de kopieerwinkels zijn nauwelijks bruikbaar en ook de inkjetprinter is niet bepaald een succes, maar kan wel werken. De laserprinters in mijn omgeving zijn eveneens onbruikbaar voor het afdrukken van printplaten op folie.
Met vriendelijke groeten
Renate
Richard
Hallo Renate,
Dat verbaast me nu al. Ik heb zelf met een laserprinter waarvan de trommeleenheid langzaam defect raakte, bruikbare resultaten behaald op Bungard-materiaal. Oké, in de vlakke delen heb ik – in dat specifieke geval – daarna nog wat bijgewerkt met een foliepennet. Het idee met de copyshop komt trouwens van een drukkerij. Het maken van de platen voor de offsetmachine lijkt toch erg op het fotopositiefproces bij printplaten (fotopositief belicht met UV).
Maar als (uitgaande van een computerbestand) de afdruk niet voldoet, wordt het ook niet beter door verder over te kopiëren. Dan is directe belichting met film in een reprobedrijf toch de methode bij uitstek.
Zoals gezegd, ik heb maar één keer echt problemen gehad met sjablonen uit de laserprinter (en toen was de machine eigenlijk defect). Oké, laserprinters hebben één probleem: die beesten leveren op grote oppervlakken al snel weinig dichtheid. Maar dit probleem kun je omzeilen.
Veel groeten uit het in de sneeuw verdwijnende Impexhausen :)
Richard