Oliver
Hallo allemaal,
Ik heb nog twee oude Orwochrome UT15 S8-cassettes die ik graag zelf zou willen ontwikkelen.
Heeft iemand deze film als zwart-witfilm omgekeerd ontwikkeld, dus niet met de Orwochemie/het Orwoproces, maar met gewone zwart-witchemie?
Heeft iemand wat tijden of gegevens over het ontwikkelen van de Orwochrome of wat gegevens over het Orwochrome-proces?
Met vriendelijke groet,
Oliver
Ik wens jullie nog een fijne tweede kerstdag.
Abi
Hallo Oliver,
weet je volgens welke Orwo-processen de films oorspronkelijk zijn ontwikkeld? Want als ik dat weet, kan ik in een boek het recept voor de eerste ontwikkelaar opzoeken, evenals de bijbehorende tijden. Ik heb in mijn boek alleen de processen voor UT 18/21 (proces 9165) en UT 13/16 (proces 9160).
In plaats van de kleurontwikkelaar gebruik je een zwart-wit positiefontwikkelaar.
Groeten, Abi
Oliver
Hallo Abi
Nee, ik kan je niet zeggen welk proces je voor de UT15 moet gebruiken. De vraag is of ik die met 1e ontwikkeling, bleken, reinigen, tussentijdse belichting, 2e ontwikkeling en fixeren überhaupt tot een zwart-wit-omkeerfilm kan krijgen.
De oude Agfa Moviechrome haakt al bij de 2e ontwikkeling af met losgekomen emulsie. Ik heb nog oude Ektachrome liggen (proces EM-26), die heb ik nog niet getest.
Ik denk dat het proces voor de UT13/16 het meest lijkt op dat van de UT 15. De UT13/16 is volgens mij de voorganger van de UT15.
Met vriendelijke groet,
Oliver
RomanJRohleder
Oliver,
>Nee, ik kan je niet zeggen welk proces je voor de UT15 moet gebruiken. De vraag is of ik >die met 1. ontwikkeling, bleken, reinigen, tussenexpositie, 2. ontwikkeling >en fixeren überhaupt tot een zwart-wit-omkering kan krijgen.
Heeft de film een zilver-AHU onder de emulsie? Als je het niet weet, doe dan een stukje in de fixeer; als het helder wordt, is alles in orde en kun je er een normale zwart-wit Diakit op loslaten.
Zo niet, dan de volgende methode:
Eerste ontwikkeling, tweede ontwikkeling met thio-ureumtoner, bleken en fixeren.
Maar waarom zou je? Twee filmrolletjes zijn niet de wereld, de resultaten zullen hoe dan ook op zijn best middelmatig zijn en het materiaal is op als je de eerste bruikbare resultaten hebt.
Stop die dingen maar in je persoonlijke filmkistje bij de andere zeldzaamheden...
Roman
Oliver
Hallo Roman
Wie zegt er nou dat de resultaten top moeten zijn? Matig tot slecht is voor mij voldoende. Ik wil alleen voorkomen dat de emulsie loslaat. Als ik topkwaliteit wil, koop ik nieuwe films en laat ik die elders ontwikkelen.
Wat is een thioureumtoner eigenlijk?
Is er ergens op internet een beschrijving te vinden van de door jou genoemde ontwikkelingsmethode (eerste ontwikkeling, tweede ontwikkeling met thioureumtoner, bleken en fixeren) en informatie over de geschatte tijden, toepassingen, zelfbereiding, ...
Met vriendelijke groet,
Oliver
RomanJRohleder
Oliver,
Thio-ureumtoner kun je hier in de winkel vinden onder de naam "Sepiatoner". Je hebt alleen het tweede deel van de oplossing nodig; het bleekbad blijft in de fles zitten.
Meer details? Kijk eens op drf, daar heb ik er lang geleden iets over geschreven.
Roman
Oliver
Hallo Roman,
Wat is daar de reden voor?
Met vriendelijke groet,
Oliver
RomanJRohleder
Oliver,
de nieuwsgroep is de.rec.fotografie.
Roman
Abi
Hallo Oliver,
Ik heb een tijdje geleden geprobeerd een UT 18 KB-film te ontwikkelen. Bij de eerste poging heb ik pas na de kleurontwikkelaar gebleekt met Bleach-Fix (uit de C-41-set), maar het resultaat was teleurstellend. Bij de tweede poging heb ik een zwart-witbleekbad gebruikt (zoals in elke zwart-witdia-set), en het resultaat was beter. In jouw geval zou ik de film in het zwart-witbleekbad verwerken zoals bij het zwart-witomkeerproces, dus na de eerste ontwikkeling. Als je een bleekbad op basis van kaliumpermanganaat hebt, gebruik dan gedestilleerd water en een papieren filter om de oplossing te filteren, anders krijg je later lelijke vlekken op de film.
Ik zou de film bij de tweede ontwikkeling in een zwart-wit positiefontwikkelaar ontwikkelen, of direct een zwart-wit dia-kit gebruiken. Want de eerste ontwikkelingstijd kun je het beste bepalen met een klein stukje van de film. Je kunt daarna nog steeds toner gebruiken, dat geeft zeker een mooie warme tint. Nog een kleine tip: voeg aan het bevochtigingsmiddel nog ongeveer 10 ml formalineoplossing per liter toe (verkrijgbaar in een 35% oplossing bij de apotheek), dat zou een betere uitharding van de filmemulsie moeten opleveren.
Groeten, Abi