silberkorn
Hoi,
heeft iemand hier al eens de Ilford FP4+ met de Foma-set omgekeerd ontwikkeld? Zo ja, dan zou ik graag willen weten welke gevoeligheid hij dan heeft, en dus hoe hij belicht moet worden.
Groeten
Jo
RomanJRohleder
Jo,
heb je de afgelopen twintig jaar wel eens een FP4+ ontwikkeld en naar de drager gekeken? Dat blauw-paarse spul is echt geen pretje bij het projecteren.
Voor de rest, wat dacht je van een beetje eigen initiatief – maak een film vol, varieer de belichting met een of twee stops en deel de film in drieën. Eerste poging op 12 minuten, dus de Foma-basistijd, tweede poging na het bekijken van de eerste.
Roman
silberkorn
@ Roman,
Dat heb ik. Het lijkt eigenlijk best wel op de drager van de Agfa APX 100, en die heb ik vaak genoeg in het SCALA-proces laten omkeren. Het resultaat is goed; het lichte verschil in de drager valt zelfs bij projecties met een mix van SCALA- en APX-dia’s niemand op. Vandaar mijn voornemen om mijn restvoorraad FP4+ eventueel in het Foma-proces te crossen (bij het SCALA-proces zijn de laboratoria terughoudend met de FP4+, omdat ze vrezen voor het loslaten van de laag en daarmee een verontreiniging van de vellen).
En wat betreft het tweede punt van je antwoord: waarom zou je zonder anderen te raadplegen gaan experimenteren en filmmateriaal verspillen, als iemand anders misschien al dezelfde proeven heeft gedaan?
Groeten en fijne kerstdagen
Jo
RomanJRohleder
Jo,
>Dat heb ik. Het lijkt eigenlijk best wel op de drager van de Agfa APX 100, en >die heb ik vaak genoeg in het SCALA-proces omgekeerd laten ontwikkelen.
Dan heb je geluk gehad, want Ilford wisselt van drager zoals andere mensen van ondergoed. Ik ben al heel lang alleen de paarse drager voor FP4 en HP5 tegengekomen; ik ken uit eigen ervaring (sinds 1992) geen Ilford die enigszins geschikt is voor projectie.
Fijne rest van de feestdagen,
Roman